طرح پایلوت دهستان توانمند در خراسان جنوبی اجرا می‌شود


طرح پایلوت دهستان توانمند در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

بیرجند - ایرنا - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت جلوگیری از مهاجرت روستاییان، طرح پایلوت دهستان توانمند همزمان با سراسر کشور در یکی از دهستان‌های استان اجرا می‌شود.

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا روز شنبه در اولین نشست کارگروه استانی پیش بینی و پیشگیری از رشد و گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری در سال جاری افزود: مهاجرت بی رویه سبب سکونت‌های غیررسمی و گسترش بافت‌های نامتعارف در حواشی شهرها می شود که طبق دستورالعمل این کارگروه در ۱۷ بند تکالیفی در بحث توانمندسازی روستاها به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه توانمندسازی روستاییان مهاجرت معکوس را در برخواهد داشت گفت: دهستان طرح توانمندسازی، طبق شاخص‌های مورد نظر انتخاب و به مرکز اعلام خواهد شد.

وی اظهار داشت: در صورت موفقیت در طرح اول، توانمندسازی در سایر دهستان‌ها هم اجرا خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: تعدادی از روستاها با توجه به خشکسالی‌های موجود در فهرست خطرپذیری قرار گرفتند که با توجه به حضور روستاییان در منطقه به عنوان مرزبانانی غیور باید با توانمندسازی، روستا را حفظ کرد.

وی ادامه داد: حاشیه نشینی و مهاجرت بی رویه روستاییان به شهر یکی از مهمترین عوامل به خطر افتادن برخی از اموال است که با توجه به اهمیت صیانت از اموال اشخاص حقیقی و حقوقی، دستگاه‌ها نسبت به ثبت اراضی تحت مالکیت خود اقدام کنند.

برخی دستگاه‌ها نسبت به ثبت اراضی اقدام نکردند

کارشناس اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: طبق مواد قانونی حدنگار مصوبه سال ۱۳۹۳ دستگاه‌ها موظفند طی مدت ۲ سال نقشه‌های مربوط به اراضی را معرفی کنند اما در موعد مقرر بسیاری از دستگاه‌ها اقدام نکردند.

مهدی رمضانی با بیان اینکه بیشترین مشکل در ارتباط با اراضی ملی و امور اراضی کشاورزی است افزود: منابع طبیعی و جهاد کشاورزی پس از گذشت چند سال از موعد قانونی هنوز نقشه مشخصی از اراضی ملی و امور اراضی کشاورزی ارایه نداده اند.

وی تصریح کرد: در ماده ۱۱ قانون حدنگار تکلیف شده که سازمان ثبت اسناد و املاک در مدت پنج سال اسناد دفترچه ای را به کاداستر تبدیل کند اما وقتی هنوز نقشه مقتصات جغرافیایی اراضی در دسترس نیست بدون شک سندی در قالب کاداستر صادر نشده است.

در این نشست در قالب دستورالعمل مقرر شد مکاتبه‌ای با دستگاه‌ها نسبت به ثبت اراضی تحت مالکیت ابلاغ شود.

همچنین مقرر شد بازارچه محلی و تکمیل کمربند سبز در دستور کار شهرداری قرار گیرد و دستگاه‌ها به روزترین اقدامات پیشگیرانه برای حفظ و صیانت از اراضی تحت مالکیت را به کارگروه ارایه دهند.

۳۲۱۵*۳۰۲۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید