افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد به بیش از 320 هکتار


افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد به بیش از 320 هکتار

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال سطح زیر کشت این گیاهان به بیش از 320 هکتار برسد.

زواره آزاد پور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه 201 هکتار به صورت زراعی در سال97 زیر کشت گیاهان دارویی بوده است، از افزایش 20 درصدی سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان خبر داد و افزود: هم اکنون بیش از 250 هکتار به صورت زراعی در استان کشت شده است.

وی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان امسال سطح زیر کشت این گیاهان به بیش از 320 هکتار برسد.

میر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: عمده گیاهان دارویی زیر کشت مربوط به گیاهان بابونه، آویشن، رزماری، گل گاوزبان، به لیمو، بادرنجبویه، نعنا فلفلی، کرفس کوهی و استو خودوس است که بیشتر در شهرستان‌های بویراحمد، باشت، گچساران و کهگیلویه کشت می شوند.

آزاد پور تصریح کرد: تهیه سند راهبردی گیاهان دارویی استان توسط کارگروه استانی، تعیین وظایف هر سازمان و چگونگی پیشبرد وظایف و ارائه گزارش مستمر به استانداری جهت ارائه به معاونت علمی رئیس جمهوری از برنامه های مهم برای توسعه کشت گیاهان دارویی است.

وی ادامه داد: برای افزایش توسعه گیاهان دارویی تسهیلاتی از محل اعتبارات تبصره 18 و اشتغال روستایی متناسب با سطح زیر کشت متقاضیان و هزینه ها پرداخت می شود (معرفی به بانکها و نرخ تسهیلات کمتر از 10 درصد است).

این مسئول افزود: با مشاوره کارشناسان مربوطه با در نظر گرفتن کلیه عوامل دخیل در تولید گیاهان دارویی(نور، تغذیه، نحوه مبارزه با آفات و بیماری های باغی که اثرات سوئی بر تولید محصول سالم گیاهان دارویی نداشته است) می توان این گیاهان را بین ردیف‌های باغات کشت کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از گیاهان دارویی می توان در صنایع غذایی، داروهای گیاهی، صنایع آرایشی و بهداشتی، رنگ دهنده های طبیعی غذاها، استفاده از اسانس ها عصاره و رنگ ها و همچنین در دامپزشکی و گیاه پزشکی استفاده کرد.

آزاد پور اضافه کرد: متقاضیان توسعه گیاهان دارویی با مراجعه به مراکز خدمات و مدیریت های جهاد کشاورزی گونه های متناسب با هر اقلیم، منطقه و همچنین دارای صنایع فرآوری را انتخاب کنند تا از نظر ماده موثره مورد نیاز شرکت های فرآوری برخوردار هستند و فروش محصول با مشکلی مواجعه نشود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی