XBOX VS. PS مسئله این است…!!!


XBOX VS. PS مسئله این است…!!!

ایمان زمانی امروزه مهم‌ترین بحث میان جوامع گیمرها، استفاده از کنسول یا PC (کامپیوتر شخصی) برای اجرای بازی‌های رایانه‌ای است. جنگی ناتمام که چند سالی است از جانب هردو جبهه تشدید شده و هر سال با معرفی تکنولوژی جدید، رقیبان خود را به مبارزه می‌طلبند. سردمداران تکنولوژی پردازندهای گرافیکی(NVidia GeForce) و AMD Radeon هر ساله برای هر دو دشمن...

ایمان زمانی

امروزه مهم‌ترین بحث میان جوامع گیمرها، استفاده از کنسول یا PC (کامپیوتر شخصی) برای اجرای بازی‌های رایانه‌ای است. جنگی ناتمام که چند سالی است از جانب هردو جبهه تشدید شده و هر سال با معرفی تکنولوژی جدید، رقیبان خود را به مبارزه می‌طلبند. سردمداران تکنولوژی پردازندهای گرافیکی(NVidia GeForce) و AMD Radeon هر ساله برای هر دو دشمن دیرینه، با رونمایی به‌روزترین و جاه‌طلبانه‌ترین سخت‌افزارها، این صنعت را با چالشی جدید مواجه می‌کنند. در طرف کنسول‌ها سونی اطلاعاتی از PS5 یا همان پلی‌استیشن 5 را ارائه کرده است. در مقابل مایکروسافت در رویداد E3 امسال کنسول جدید خود، پروژه اسکارلت را به عموم معرفی کرد. در مقاله پیش رو به معرفی اجمالی این دو کنسول خبرساز می‌پردازیم.

کنسول جدید مایکروسافت Project Scarlet
مایکروسافت لقب بچه زرنگ رویداد امسال E3 را گرفت و از غیبت سونی نهایت استفاده را برد و کنفرانس خبری خود را را با رونمایی از نسل جدید کنسول بازی‌اش به پایان رساند که فعلا با اسم رمز پروژه اسکارلت از آن یاد می‌شود و اگر قابلیت‌هایی که مایکروسافت طی مراسم به آن‌ها اشاره کرد، حقیقت داشته باشد، ایکس‌باکس جدید یک کنسول بازی هیولا و قدرتمند خواهد بود که صحبت مدیر Xbox فیل اسپنسر مهر تاییدی برای این موضوع است: این فقط رونمایی از یک کنسول نیست، این درباره آینده صنعت گیمینگ است. پروژه اسکارلت از پردازنده گرافیکی ساخته‌شده بر مبنای معماری AMD Navi و چیپ¬ست پردازشی رایزن استفاده می‌کند. طبق گفته‌های مایکروسافت ایکس‌باکس جدید تا چهار برابر از ایکس‌باکس وان ایکس قوی‌تر خواهد بود. این کمپانی هم‌چنین اعلام کرده کنسول جدیدش قادر به اجرای بازی‌ها با نرخ به‌روزرسانی 120 فریم بر ثانیه و حداکثر رزولوشن 8K خواهد بود. کنسول جدید از فریم ریت متغیر نیز پشتیبانی خواهد کرد. مایکروسافت هم‌چنین اعلام کرده پروژه اسکارلت از Ray Tracing نیز پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود نورپردازی و محیط بازی‌ها طبیعی‌تر از همیشه به نظر برسد. کنسول جدید مایکروسافت هم‌ هاردهای مکانیکی را کنار گذاشته و به استفاده از SSD روی خواهد آورد. این اقدام منجر به کاهش چشم‌گیر زمان مورد نیاز برای اجرای بازی‌ها خواهد شد. این شرکت هم‌چنین اضافه کرده به دنبال استفاده از SSD به عنوان یک رم مجازی نیز هست تا همه چیز حتی سریع‌تر اجرا شود. انتظار می‌رود ایکس‌باکس جدید در تعطیلات کریسمس 2020 عرضه شود.

Sony PS5
تجربه شخصی بنده نشان داده که هواداران این کنسول در ایران بیشتر هستند و تعصب خاصی هم روی آن دارند . درست مثل هواداران FIFA و PES کم مانده دعوای ناموسی راه بیندازند. «مارک سرنی»، طراح و معمار کنسول پلی‌استیشن ۴، وظیفه‌ طراحی کنسول بعدی سونی را هم برعهده دارد؛ کنسولی که سونی فعلا نمی‌خواهد با اسم پلی‌استیشن ۵ یا همان PS5 آن را خطاب کند و یک اپسیلون خلاقیت به خرج نداده تا مثل مایکروسافت یک کد رمز، اسم مستعار و از این دست برایش برگزیند. نسل بعدی پلی‌استیشن فعلا تاریخ انتشار ندارد. کنسولی که سونی چهار سال گذشته را مشغول طراحی آن بوده، طبق گفته‌ مارک سرنی قرار است جهش بزرگی را در نسل‌های کنسولی رقم بزند. هم سونی و هم مایکروسافت، اخیرا کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان را ارتقا داده‌اند و مدل‌هایی قوی‌تر از آن‌ها عرضه کرده‌اند؛ طوری که ممکن است تصور کنید پلی‌استیشن و ایکس‌باکس بعدی، فقط کمی قوی‌تر از پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس هستند. بااین‌حال، طراح پلی‌استیشن بعدی می‌گوید که انتظار جهشی بزرگ داشته باشید. با این اوصاف، مطمئنا باید منتظر نام‌گذاری این کنسول به اسم PlayStation 5 باشیم. مارک سرنی تاکید می‌کند «کنسول نسل بعدی» آن‌ها قرار نیست در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شود. بااین‌حال، سرنی می‌گوید که استودیوهای مختلفی مشغول کار روی این کنسول هستند و سونی کیت‌های توسعه‌ متعددی را به بازی‌سازان ارائه کرده است تا به اندازه‌ کافی برای ساخت بازی روی پلی‌استیشن بعدی زمان داشته باشند. درست مثل مراحل ساخت پلی‌استیشن ۴، مارک سرنی این‌بار هم به عنوان معمار ارشد کنسول نسل بعد سونی انتخاب شده است و برای تحقق خواسته‌های بازی‌سازان و انتظارات خودش تلاش می‌کند؛ تلاشی که طبق گفته‌ سرنی قرار است نه به یک تکامل، بلکه به یک انقلاب منجر شود. نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر پلی‌استیشن ۴ دارند و این خبر مطمئنا، برای آن‌ها حسابی خوشایند است. می‌توانید مطمئن باشید که سونی کنسول بزرگ جدیدی در دست ساخت دارد. جهش‌های بزرگ نسلی نیازمند تغییرات اساسی است. پردازنده‌ اصلی (CPU) و پردازنده‌ گرافیکی (GPU) یک کنسول باید قوی‌تر شود تا بتواند کیفیت گرافیکی و جلوه‌های بصری بهتری را ارائه دهد و پردازش‌های پیچیده‌تری برعهده گیرد. از طرفی، حجم فایل بازی‌ها بزرگ‌تر می‌شود، درنتیجه حافظه‌ کنسول هم باید چه از نظر سرعت و چه از نظر ظرفیت بیشتر شود. کنسول نسل بعدی سونی، تمامی این پیشرفت‌ها را لحاظ کرده است. چیپ‌ست اصلی کنسول توسط AMD ساخته شده است و شامل پردازنده اصلی و پردازنده‌ گرافیکی است. پردازنده‌ اصلی کنسول یا همان CPU بر پایه‌ پردازنده‌ نسل سومی Ryzen شرکت AMD و معماری هفت نانومتری Zen 2 ساخته شده و هشت هسته‌ای است. پردازنده‌ گرافیکی کنسول هم بر پایه‌ معماری Navi شرکت AMD ساخته شده است و همانند ایکس‌باکس جدید مایکروسافت از قابلیت جدید Ray Tracing هم پشتیبانی می‌کند. قابلیت Ray Tracing اخیرا و به لطف کارت‌های گرافیک جدید انویدیا در تعدادی بازی استفاده شده، ولی کنسول‌های نسل فعلی که به کنار، حتی تعدادی از کارت‌های گرافیک قدرتمند انویدیا هم توانایی انجام پردازش‌های Ray Tracing را به‌راحتی ندارند. درنهایت این شما هستید که کیفیت و زیبایی بصری را می‌بینید و انتخاب می‌کنید. در این آشفته‌بازار، ما فاکتور قیمت را مثلا کنار می‌گذاریم و قدرت اجرا را بررسی می‌کنیم. ولی متاسفانه در آخر منتظر می‌مانیم تا نسل بعد از راه برسد تا ما بتوانیم بر اساس عمق جیبمان برای این سرگرمی‌های جذاب هزینه کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه طنز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد