«آریزونا» تجربه‌ای شگرف در دل کویر


«آریزونا» تجربه‌ای شگرف در دل کویر

آمریکا یکی از کشورهایی است که هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن به این منطقه سفر می‌کنند. ایالت‌های مختلف آمریکا به دلیل داشتن تنوع جاذبه‌های گردشگری هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، از جذابیت‌های ایالت‌های آمریکا برای گردشگران می‌توان به تنوع آب‌وهوایی، تنوع مناظر و چشم‌اندازهای هر کدام از ایالت‌ها اشاره کرد. آریزونا یکی از این ایالت‌ها است که هرساله تعداد زیادی گردشگر به آن سفر می‌کنند.
آریزونا در منطقه جنوب غرب آمریکا قرار دارد و ششمین ایالت بزرگ و شانزدهمین ایالت پرجمعیت آمریکا است. آب‌وهوای منطقه آریزونا در تابستان‌ها گرم و در زمستان‌ها معتدل است.
ایالت آریزونا به انواع گیاهان خشک‌زی مانند کاکتوس شناخته شده است در صورتی که 27 درصد از مساحت این ایالت را جنگل پوشانده است که تقریبا با درصد مناطق جنگلی آلمان و فرانسه برابری می‌کند.
پارک ملی «گرند کنیون» یکی از مشهورترین زیست‌بوم‌های جهان در آریزونا واقع شده است، هم‌چنین کوه‌های آتش‌فشانی «سن فرانسیسکو» نیز در شمال این منطقه قرار دارد که آب و هوا آن در سه فصل از سال معتدل است و در زمستان میزبان برف‌های سنگینی است.
یکی از نکات دیگر در مورد منطقه آریزونا، سکونت قبایل سرخ‌پوست از جمله قبایل ناهاوا در شمال آریزونا در مجاورت «گرند کنیون» است.
از دیگر جاذبه‌های گردشگری ایالت آریزونا می‌توان به کویر رنگی، آنتلوپ کنیون، رودخانه کلرادو، بیابان سونورا، یادبود ملی کنیون د شی، جنگل ملی کورونادو، پارک ملی ساگوارو و ... اشاره کرد.
«کویر رنگی» با مساحتی حدود 19 هزار کیلومتر مربع از انتهای شرقی پارک ملی گرند کنیون شروع می‌شود و در پارک ملی سنگی به پایان می‌رسد. این کویر به دلیل داشتن باریکه‌های درخشان و رنگارنگ زمین که رنگ قرمز و ارغوانی را شامل می‌شود شهرت دارد.
«آنتلوپ کنیون» یکی از پارک‌های طبیعی در ایالت آریزونا است؛ این پارک به واسطه صخره‌هایی که توسط آب‌وهوا در طول سالیان به شکل عجیبی فرسایش یافته‌اند بین گردشگران شهرت دارد، پارک «آنتلوپ کنیون» متعلق به زمین‌های قبیله ناواهو است.
رودخانه «کلرادو» پنجمین رودخانه بزرگ آمریکا است که قسمت معروف آن «خم نعل اسبی» در پارک ملی گرند کنیون قرار دارد و از زیسباترین قسمت‌های عبوری این رودخانه می‌شود. این رودخانه دو هزار 300 کیلومتر طول دارد و از ارتفاعات پارک ملی کوه راکی سرچشمه می‌گیرد.
بیابان «سونارا» یکی از زیباترین بیابان‌های آمریکای جنوبی است. این بیابان بخش‌هایی از آریزونا، کالیفرنیا و مکزیک را در بر می‌گرد و مناطق حفاظت شده متعددی از جمله پناهگاه ملی حیات وحش «دره کواچلا» و پارک ملی «جاشو تری» را نیز شامل می‌شود. این بیابان تنها نقطه‌ای است که کاکتوس ساگوارو به طور خودرو رشد می‌کند.
یادبود ملی «کنیون د شی» در شمال شرقی ایالت آریزونا قرار دارد که در سال 1931 افتتاح شده است. این منطقه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مکان‌هایی که انسان‌ها به طور مرتب در آن سکونت داشته‌اند، شناخته می‌شود که ویرانه‌هایی از خانه‌های بومی مردمان باستانی پوئلبو و ناواهو را در خود جای داده است.
جنگل ملی «کرونادو» در رشته کوه‌های جنوب شرقی آریزونا و جنوب غربی نیو مکزیکو پخش شده است. این جنگل با هشت منطقه طبیعی یکی از جنگل‌ها در آمریکا به شمار می‌آید که بیشترین تنوع بیوتکنولوژی را در خود جای داده است. در این جنگل 576 گونه از پرندگان، پستانداران، دوزیستان و خزندگانی زندگی می‌کنند که در هیچ یک از جنگل‌های ملی آمریکا یافت نمی‌شود.
پارک ملی «ساگوارو» در جنوب غربی ایالت آریزونا قرار دارد و دلی شهرت آن به خاطر کاکتوس‌های غول‌پیکری است که در آن می‌رویند. در این پارک ملی حدود 30 گونه جانوری از جمله خرگوش دم‌پنبه‌ای بیابان، استرآهو، سنجاب زمینی و گربه دم‌کوتاه زندگی می‌کنند، هم‌چنین می‌توان از 107 گونه پرنده از جمله جغد عقابی بزرگ، شاهین دم‌سرخ و دارکوب جیلا در این منطقه نام برد.
منبع www.travelandleisure.com
انتهای پیام انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است