شیرابه زباله در شیرازه اکوتوریسم


آلودگی سایت دفن زباله شهری شهرستان الشتر تهدیدی جدی برای محیط زیست است.

به گزارش ایسنا، طی چند سال اخیر منطقه خرگوشناب به عنوان محل دفن زباله‌های الشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، این محل حدود پنج کیلومتر مساحت داشته ولی فاقد تاسیسات و امکانات زیرساختی بوده و از هیچ‌گونه ماده پوششی برای پوشاندن زباله استفاده نمی‌شود.

وارد شدن روزانه 50 تن پسماند به منطقه گردشگری خرگوشناب

شیرابه زباله در شیرازه اکوتوریسم


در این خصوص، خدیجه بهزادیان، معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار سلسله گفت: روزانه حدود ۵۰ تن پسماند در این شهرستان تولید و در منطقه خرگوشناب و حاشیه‌های آن ذخیره می‌شود که علاوه بر هزینه بالای حمل و نقل، عامل بیماری‌های خطرناکی بوده و منجر به ایجاد مشکلات زیست محیطی خواهد شد.

وی اظهار کرد: مخاطب اصلی موضوع پسماند، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و همچنین بخش مهم و تأثیرگذار یعنی مردم هستند.

بهزادیان با اشاره به اینکه هر شخص روزانه حدود ۸۰۰ گرم زباله تولید می‌کند، افزود: مردم باید به پسماند به عنوان یک چرخه توجه کنند و آموزش‌های لازم را در خصوص تفکیک زباله و استفاده کمتر از شوینده‌ها و سموم را ببینند.

معاون فرماندار سلسله بیان کرد: برای اینکه بتوانیم در زمینه مدیریت پسماند به موفقیت برسیم مشارکت مردم لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه تفکیک زباله‌ها به صورت پایلوت در یکی از محله‌های شهرستان اجرا شود، ادامه داد: تا وقتی که شفاف‌سازی در بحث اطلاعات اتفاق نیافتد و زیرساخت‌های لازم فراهم نشود نمی‌توانیم از مردم انتظار مشارکت داشته باشیم.

بهزادیان تاکید کرد: اگر به مردم آموزش بدهیم و برنامه‌هایی برای تشویق و ترغیب مردم به تفکیک زباله‌هایشان ارائه دهیم حضور مؤثری در مدیریت پسماند خواهند داشت.

با توجه به اینکه بسیاری از زباله‌ها قابل بازیافت هستند، بهتر است همه مردم با رعایت اصول بهداشتی به تفکیک زباله‌هایی همچون کاغذ، شیشه، آلومینیوم، زباله‌های تر از خشک و سایر زباله‌ها بپردازند تا شهر و در نتیجه محیط زندگی سالمی را داشته باشند.

ضرورت ایجاد مکان جدید برای دفن زباله های شهرستان

شیرابه زباله در شیرازه اکوتوریسم


در این خصوص محمود علی امیری، سرپرست شهرداری الشتر نیز با بیان اینکه در سال ۸۹ محلی برای دفن زباله‌های شهرستان‌های سلسله و دلفان در منطقه گاوکش در نظر گرفته شد، بیان کرد: مقرر شد زباله‌های شهرستان به این منطقه منتقل و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هرچند ماه یکبار شهرداری الشتر نسبت به دفن و ساماندهی زباله‌های شهرستان در منطقه خرگوشناب اقدام می‌کند، ادامه داد: انتظار می‌رود تا با در نظر گرفتن مکان جدیدی برای دفع پسماندهای این شهرستان، بخشداری‌ها با استفاده از امکانات خود، شهرداری را در دفع زباله‌هایمذکور یاری دهند تا مشکلات شهری کمتر شوند.

اگرچه در چند سال اخیر برنامه‌ریزان مدیریت شهری و محیط زیست در صدد کنترل زباله تولیدی و اثرات آن بر محیط زیست بودند اما یکی از مشکلات این بخش که کمتر به آن پرداخته شده فرهنگ‌سازی میان مردم برای اجرای فراگیر تفکیک زباله از مبدأ است، این مساله موجب شده روند چرخه تولید زباله تا امحاء و بازگرداندن آن به چرخه تولید، به صورت ناقص اجرا ‌شود.

تهدید سلامت شهروندان با ورود شیرابه زباله به سفره‌های آب زیرزمینی

شیرابه زباله در شیرازه اکوتوریسم


نجمه منظمی یکی از اعضای شورای شهر الشتر نیز در این خصوص با بیان اینکه سایت دفن زباله خرگوشناب بیشتر یک سایت دفع و رهاسازی زباله است، گفت: بارها مخاطرات رهاسازی غیراصولی زباله‌ها در طبیعت بویژه خطر مضاعف آنها در زمین‌های منطقه اعلام شده است.

وی با اشاره به حجم بالای بارندگی شهرستان نسبت به نرم کشوری، اضافه کرد: شیرابه‌های زباله‌های موجود در منطقه خرگوشناب تقریباً بدون هیچ فیلتراسیون طبیعی وارد سفره‌های آب زیرزمینی موجود در این منطقه می‌شوند که این امر مخاطراتی برای سلامت شهروندان در طولانی مدت به همراه خواهد داشت.

منظمی با اشاره به وجود گونه‌های جانوری در منطقه خرگوشناب، گفت: تغذیه آنها از پسماندهای رها شده در دره خرگوشناب قطعاً همراه با مخاطرات زیست محیطی و ایجاد بیماری برای حیوانات خواهد بود.

سوزاندن غیراصولی زباله‌ها و تهدید گونه‌های گیاهی

شیرابه زباله در شیرازه اکوتوریسم


این عضو شورای شهر الشتر، با اشاره به سوزاندن غیراصولی زباله‌ها، افزود: این امر موجب رهاسازی حجم وسیعی از دود سمی در هوای منطقه می‌شود که زندگی گونه‌های گیاهی همچون زالزالک، انجیر و آلبالوهای وحشی موجود در منطقه را با خطر جدی مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: مسافت کوتاه سایت تا شهر الشتر و قرار گرفتن در مسیر وزش بادهای کوه به دشت، در بسیاری از اوقات باعث می‌شود دود سوزاندن زباله‌ها وارد هوای شهر شود.

منظمی با تاکید بر لزوم انتقال سریع سایت دفن زباله خرگوشناب به منطقه‌ای با خطر زیست محیطی و انسانی کمتر، بیان کرد: موضوع پسماند با سلامت شهروندان ارتباط مستقیمی دارد لذا انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر نسبت به درنظر گرفتن مکان جدید برای دفع زباله‌های شهرستان اقدامات لازم صورت گیرد.

آلودگی منابع آب زیرزمینی یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی محسوب می‌شود و موضوعی که سبب آلودگی منابع آب زیرزمینی می‌شود دفع مواد زائد جامد و زباله‌های شهری است و این آلودگی معمولاً بر اثر مدیریت غلط استحصال آب زیرزمینی رخ می‌دهد که مقدمه‌ای بر تخریب سایر منابع چه به صورت مستقیم و غیرمستقیم است؛ در شرایط کنونی بخش قابل ملاحظه‌ای از مصارف آب کشور به خصوص در بخش شرب توسط منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

خرگوشناب محل تجمع سگ‌های ولگرد

شیرابه زباله در شیرازه اکوتوریسم


در این خصوص دکتر جواد عموزاده، رئیس شبکه بهداشت شهرستان سلسله با بیان اینکه سایت خرگوشناب از سه جهت آلودگی هوا و سوزاندن زباله، آلودگی خاک در منطقه و آلودگی منابع آب زیرزمینی تهدید زیست محیطی برای منطقه است، افزود: متاسفانه شیرابه زباله با وجود بارندگی وارد آب‌های زیرزمینی شده و سبب آلودگی می‌شود.

وی ادامه داد: خرگوشناب محل تجمع سگ‌های ولگرد است که معضلی برای این منطقه محسوب و با توجه به اینکه فضا باز است زباله در منطقه پخش می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان سلسله بیان کرد: متاسفانه اقدام خاصی برای پاکسازی منطقه انجام نشده و نیاز است از سوی فرمانداری و محیط زیست این مهم انجام و این سایت را ببندند.

عموزاده تصریح کرد: البته منطقه گاوکش(بین شورآباد- الشتر) را برای دپوی این زباله‌ها در نظر گرفتند.

اغلب بیماری‌های قارچی و انگلی که در بدن سگ‌های ولگرد و دیگر حیوانات وجود دارد نتیجه تماس و گشتن این حیوانات در مخازن زباله و تماس آنها با منابع آلوده است، این حیوانات ناقل بیماری هستند که باید برای این مهم از سوی مسئولین ذیربط تمهیداتی اندیشیده شود.

خرگوشناب مناسب دفن زباله نیست

شیرابه زباله در شیرازه اکوتوریسم


در این خصوص سیاوش سپهوند، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری لرستان نیز با بیان اینکه خرگوشناب منطقه‌ای است که به محل دفن زباله‌های شهرالشتر اختصاص یافته است و متاسفانه فاقد تاسیسات و امکانات زیرساختی بوده و در محل دفن زباله از هیچ‌گونه ماده پوششی برای پوشاندن زباله استفاده نمی‌شود، افزود: همچنین زباله‌های شهر فیروزآباد نیز به منطقه خرگوشناب منتقل می‌شوند.

وی اضافه کرد: منابع آب‌های سطحی و تحت‌الارضی، جنس خاک منطقه و شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه، فاکتورهایی هستند که تعیین کننده صلاحیت منطقه برای دفن زباله است که در شهر الشتر این پارامترها به نحوی است که مناسب دفن نیست.

سپهوند ادامه داد: آنچه حائز اهمیت است اینکه مدیریت پسماند نقش کلیدی را در توسعه آینده جامعه با شرایط اقتصادی پایدار بر عهده دارد اما متاسفانه دفن زباله‌ها در این منطقه منابع آب و خاک به سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد.

خرگوشناب منطقه‌ای تفرجگاهی و توریستی است

شیرابه زباله در شیرازه اکوتوریسم


مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری لرستان بیان کرد: پیش از این منطقه خرگوش‌ناب از اراضی ملی محسوب شده و کاربردی تفرجگاهی داشته است که با یک مدیریت اصولی و اقدام جهادی، منطقه قابلیت احیاء دارد.

سپهوند عنوان کرد: گزینه دفن در شهرستان الشتر به واسطه شرایط و پارامترهای که گفته شد، گزینه غیر قابل قبول است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به پیگیری‌های کارگروه پسماند استان در راستای اجرای مصوبات کارگروه مذکور، دفتر امور شهری و شوراهای استانداری در جلسه اخیر که دوم خرداد ۹۸ برگزار شد تصمیماتی برای ساماندهی و تعیین تکلیف سایت زباله الشتر در منطقه خرگوش‌ناب اتخاذ شد، عنوان کرد: در این جلسه مقرر شد که پس از اخذ موافقت شهرداری خرم‌آباد تا زمان مشخص شدن منابع، مکان مناسب برای سایت پسماند شهر الشتر به محل دفن پسماند شهرداری خرم‌آباد منتقل شود.

هیچ‌گونه کم‌کاری و سهل‌انگاری در مدیریت پسماند را از شهرداران نمی‌پذیریم

شیرابه زباله در شیرازه اکوتوریسم


سپهوند خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی این دفتر، اداره کل محیط زیست لرستان موضوع دارا نبودن شرایط استقرار زباله در منطقه خرگوش‌ناب را به فرمانداری شهرستان الشتر ابلاغ کرده و امید می‌رود پس از جایگزین کردن سایت مناسب، منطقه خرگوش‌ناب مانند سابق احیاء و به عنوان تفرجگاه مورد استفاده قرارگیرد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری لرستان تاکید کرد: هیچگونه کم‌کاری و سهل‌انگاری در مدیریت پسماند را از شهرداران نمی‌پذیریم و ملاک عمل قانون مدیریت پسماندها و طرح جامع مدیریت پسماند استان است.

مکان فعلی دفن زباله شهرستان الشتر در محدوده بسیار نامناسبی است

شیرابه زباله در شیرازه اکوتوریسم


در این خصوص حافظ میرزاپور، دانشجوی دکترای آبخیزداری دانشگاه لرستان با بیان اینکه آمار تولید زباله شهری الشتر به‌صورت میانگین 35 تن در روز بوده که سرانه تولید زباله 1055 گرم در روز است، افزود: با توجه به اینکه مکان دفن زباله مختص به‌کل جمعیت شهری و روستایی است میانگین تولید زباله به حدود 79 تن در روز می‌رسد.

وی ادامه داد: با توجه به نتایج حاصل از ترکیب لایه‌ها، مشخص شده مکان فعلی دفن زباله شهرستان الشتر در محدوده نامناسب (روش ترکیب خطی-وزنی و جمع) و بسیار نامناسب (روش گاما) قرار دارد.

خرگوشناب دارای پتانسیل اکوتوریسم است

شیرابه زباله در شیرازه اکوتوریسم


این پژوهشگر با بیان اینکه خرگوشناب دارای پتانسیل اکوتوریسم است، اضافه کرد: متاسفانه مکان فعلی دفن زباله به گونه‌ای است که رودخانه فصلی و زمین‌های زراعی در پایین‌دست محل قرار دارند و روش اصلی دفن زباله‌ها در محل فعلی، سوزاندن آن‌هاست.

وی عنوان کرد: خاکستر باقیمانده از سوزاندن زباله و پلاستیک حاوی تجمع غلیظی از مواد سرطان‌زای شناخته‌شده است که خاک و آب را آلوده می‌کند و در اثر وزش باد، هوا را نیز می‌آلایند.

این دانشجوی دکترای آبخیزداری دانشگاه لرستان با بیان اینکه با توجه به طبیعت زیبا، این منطقه دارای پتانسیل اکو توریسم است، گفت: بازدید از منطقه بیانگر این بود که رودخانه‌های فصلی و زراعت دیم در پایین‌دست این منطقه وجود دارد و نتایج حاصل از ترکیب خطی وزنی، عملگر جمع و عملگر گاما نشان داد که منطقه دارای شرایط مناسب دفن زباله نیست.

وی تصریح کرد: همچنین مکان‌هایی که تا حدی مناسب تشخیص داده شدند دارای راه‌های صعب‌العبور و دور از دسترس هستند که امکان دسترسی به این مناطق مستلزم هزینه‌های زیاد است.

ورود حجم قابل توجهی از زباله‌ها و شیرابه زباله به زمین‌های کشاورزی

شیرابه زباله در شیرازه اکوتوریسم


میرزاپور عنوان کرد: با توجه به نتایج پژوهشی که در این منطقه انجام داده‌ام می‌توان گفت شهرستان الشتر فاقد مکان مناسب برای دفن زباله است و پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از ضربه زدن به اکوتوریسم و محیط‌زیست، مکانی خارج از شهرستان برای دفن زباله شناسایی شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به خاکریزی که در پشت مکان دفن زباله شهرستان الشتر (خرگوشناب) وجود دارد این خاکریز در هنگام بارندگی همانند یک سد عمل کرده و به یکباره شکسته می‌شود و حجم قابل توجهی از زباله‌ها و شیرابه آن را با خود به زمین‌های کشاورزی و روستاهای پائین دست حمل می‌کند.

سایت دفن زباله‌های شهری الشتر واقع در منطقه خرگوشناب تهدیدی جدی برای محیط زیست است که متاسفانه مکان‌یابی این سایت در گذشته بدون رعایت موازین زیست‌محیطی در جوار منابع آبی صورت گرفته که به واسطه نفوذپذیری خاک منطقه، آلودگی خاک و منابع آب را به دنبال دارد.

گزارش از آزیتا یوسفیان، خبرنگار ایسنا منطقه لرستان



انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...