لاف در غریبی ترامپ


لاف در غریبی ترامپ

درحالی‌که ترامپ مدعی شده بودپهپاد ایرانی را ناو نظامی این کشور سرنگون کرده است سپاه پاسداران در واکنش به ادعای واهی ترامپ، تأکید کرد ازتمامی مراحل عملیات پهپاد شناسایی ایرانی ازناو «یواس‌اس باکسر» و بازگشت این پهپاد به پایگاه تصاویری را منتشر می کند

به گزارش مشرق، درحالی‌که رییس‌جمهوری آمریکا مدعی شده بود پهپاد ایرانی را ناو نظامی این کشور سرنگون کرده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به ادعای واهی و برخاسته از توهم ترامپ، تأکید کرد از تمامی مراحل عملیات پهپاد شناسایی ایرانی از ناو «یواس‌اس باکسر» و بازگشت این پهپاد به پایگاه تصاویری گرفته که به‌زودی آن‌ها را منتشر می‌کند.

بیشتر بخوانید

کدام پهپاد ایرانی ناو «باکسر» را شناسایی کرد؟ +عکس


اطلاع‌رسانی ترامپ قبل از پنتاگون

همه‌چیز از یک توهم شروع شد. در ابتدای مراسمی در کاخ‌سفید، دونالد ترامپ شتاب‌زده در جایگاه قرار می‌گیرد و با گفتن جمله‌ای نظرها را به خود جلب می‌کند: «پیش از شروع سخنرانی، می‌خواهم همه را از حادثه‌ای باخبر کنم که امروز در تنگه هرمز رخ داد». او که به‌دنبال حیثیت ازدست‌رفته آمریکا در سرنگونی پهپاد رادارگریزش به‌دست پاسداران مرزهای هوایی ایران بود، مدعی شد: «کشتی نظامی این کشور پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز هدف قرار داده است». ترامپ این ادعا را در حالی مطرح کرد که هنوز پنتاگون جرأت نکرده بود این خبر را اطلاع‌رسانی کند؛ پنتاگونی که مسوولیت این حمله را برعهده داشت.

پنتاگون ساعاتی بعد از داستان‌سرایی ترامپ، در بیانیه‌ای اعلام می‌کند: «حدود ساعت 10 صبح پنجشنبه به وقت محلی کشتی آبی-خاکی یواس‌اس باکسر در حال حرکت به‌سمت تنگه هرمز بود که یک فروند سامانه پرنده بدون سرنشین بال‌ثابت (UAS) به باکسر نزدیک و در محدوده فاصله‌ای خطرناک ثابت شد. کشتی به‌منظور تضمین ایمنی و خدمه‌اش اقدام دفاعی انجام داد». توهم ترامپ در سرنگونی پهپاد ایرانی در حالی است که در بیانیه پنتاگون، به تعلق این پهپاد به ایران اشاره‌ای نشده است.

داستان‌سازی آمریکایی‌ها برای خبرنگاران آنقدر جالب بود که ماجرا را بلافاصله در نیویورک از وزیرخارجه کشورمان جویا شدند. دکترظریف هم در پاسخ به آنان گفت: «براساس آخرین اطلاعاتی که از تهران دریافت کردم، هنوز هیچ اطلاعی نداریم که پهپادی از دست داده باشیم».

تمامی پهپادهای ایران در سلامت هستند

سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، به ادعای واهی و برخاسته از توهم ترامپ واکنش نشان داد و اعلام کرد: «تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز ازجمله پهپاد مدنظر رییس‌جمهوری آمریکا، پس از انجام مأموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی‌شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر آمریکایی مخابره نشده است».

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، این‌ اظهارات رییس‌جمهوری آمریکا را با هدف ایجاد التهاب و ناامن‌سازی منطقه خلیج‌فارس و آبراه تنگه هرمز تلقی و اظهار کرد: «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و طبق موازین بین‌المللی، مأموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند».

کنایه عراقچی: شاید آمریکایی‌ها پهپاد خودشان را ساقط کرده باشند

آقای سیدعباس عراقچی، معاون دکترظریف، هم ماجراسازی آمریکایی‌ها را از زاویه طنز نگاه کرد و در توییتی نوشت: «ما هیچ پهپادی را در تنگه هرمز یا جای دیگر از دست ندادیم. من نگرانم یواس‌اس باکسر پهپاد خودشان را به‌اشتباه ساقط کرده باشد!»

وزیر امورخارجه کشورمان هم در توییتی با ترسیم نقشه ایران و آمریکا، فاصله 6هزار مایلی آمریکا خلیج‌فارس را یادآور شد که ناو آمریکایی در نزدیکی مرزهای ایران چه می‌کند. دراین‌میان، آنچه دروغ‌پردازی‌های ترامپ را آشکار می‌سازد، بیانیه سپاه پاسداران درباره پهپاد ایرانی بود.

سپاه: تصاویر مأموریت پهپاد ایرانی منتشر می‌شود

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای با مضحک‌ خواندن عملیات ادعایی آمریکایی‌ها در سرنگون‌کردن پهپاد ایران در تنگه هرمز، از انتشار تصاویر پهپاد نیروی هوافضای سپاه خبر داد که در انجام مأموریت خود تصویر گرفته است. این تصاویر نشان خواهد داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه آمریکایی به تنگه هرمز، در حال اجرای مأموریت جاری خود در منطقه بوده و تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان ادعاشده آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال کرده و سالم به پایگاه خود بازگشته است. تصاویری که سپاه در بیانیه خود تأکید کرده به‌زودی، آن ‌را منتشر خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «به‌زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه «یواس‌اس باکسر» آمریکایی را منتشر خواهیم کرد که مدعی سرنگون‌ساختن پهپاد ایرانی در روز پنجشنبه برفراز تنگه هرمز شده است تا دروغ و بی‌پایه‌واساس بودن این ادعا درمعرض افکار عمومی جهانیان قرار گیرد» که سرانجام بعد از ظهر دیروز، سپاه پاسداران اولین تصاویر از رصد ناو آمریکایی توسط پهپاد شناسایی ایرانی را منتشر کرد.

تمسخر آمریکا

تکذیب ادعای ترامپ در سرنگونی پهپاد ایران در آب‌های خلیج‌فارس، واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشته است. فرانس24 می‌گوید: «ایران خبر سرنگونی پهپاد ایرانی به‌وسیله ناو آمریکایی را به‌تمسخر گرفت.» سرگئی ریاکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه، هم ادعای آمریکا را تنش‌آفرینی در منطقه توصیف کرده است.

مرکل، نخست‌وزیر آلمان، نیز در واکنش به ادعای رییس‌جمهوری آمریکا درباره ساقط‌کردن پهپاد ایرانی گفت: «نگران اوضاع خلیج‌فارس هستم. نمی‌شود که بدون نگرانی به وضعیت منطقه نگریست. باید از تمامی فرصت‌ها برای برقراری روابط دیپلماتیک به‌منظور کاهش تنش‌ها استفاده شود».

تنها در ائتلاف ضدایرانی

حال روز گذشته در واشنگتن، مقام‌های آمریکا با مقام‌های چند کشور درباره خلیج‌فارس گفت‌وگو کردند؛ گفت‌وگوهایی برای ائتلاف دریایی علیه ایران. وزارت خارجه آمریکا به‌بهانه حملات ادعایی ایران به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در خلیج‌فارس و دریای عمان، از چند روز پیش پیشنهاد داده بود تا ائتلاف نظامی- دریایی در منطقه تشکیل شود تا مانع چنین حملاتی شود.

منبعی در وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، خبر داد درادامه نشست ضدایرانی ورشو، این‌بار بحرین در فصل پاییز میزبان نشست‌های کارگروه مرتبط با امنیت کشتیرانی و هوانوردی خواهد بود. بااین‌حال، «رویترز» نیز گزارش می‌دهد: «با وجود ادعای آمریکا مبنی‌بر مشارکت کشورهای زیادی در طرح تشکیل ائتلاف دریایی برای تسهیل کشتیرانی در خلیج‌فارس، منابع آگاه می‌گویند متحدان واشنگتن تمایل چندانی برای پیوستن به این طرح ندارند». به‌نوشته خبرگزاری رویترز، 6 منبع مطلع از مذاکرات آمریکا با متحدانش می‌گویند آن کشورها برای ارائه تجهیزات نظامی یا نیروی جنگی به ائتلاف آمریکایی به‌بهانه تنش‌زایی‌های ایران بی‌رغبت هستند.

یکی از مقام‌های فرانسوی تأکید کرد کشورش هیچ برنامه‌ای برای اسکورت کشتی‌ها در آب‌های نزدیک ایران ندارد و طرح آمریکا را غیرسازنده می‌داند؛ زیرا نه‌تنها باعث کاهش تنش‌ها نمی‌شود؛ بلکه ازنظر تهران، اقدامی ضدایرانی است. منابع امنیتی بریتانیا نیز می‌گویند اسکورت تمام کشتی‌های تجاری اقدامی ناپسند و نادرست است؛ دیدگاهی که به‌نوشته رویترز در بین چندین کشور دیگر متحد آمریکا نیز مشترک است.

افزون‌براین، یکی از مقام‌های عالیرتبه غربی در پکن تصریح کرد دولت چین «به‌هیچ‌وجه» حاضر نیست در این ائتلاف دریایی شرکت کند. یکی از مقام‌های کره‌جنوبی نیز در پاسخ به پرسش رویترز درباره تصمیم سئول برای پیوستن به این ائتلاف توضیح داد که واشنگتن هنوز درخواست رسمی نداده است. علاوه‌براین، مقامی عربی با بیان اینکه آمریکا نمی‌خواهد در این کار تنها باشد، توضیح داد: «منابع کافی در منطقه برای این کار وجود دارد. آمریکایی‌ها می‌خواهند تأییدیه بین‌المللی را نیز برای این اقدام داشته باشند. آن‌ها نمی‌خواهند بار مالی فقط بر دوش خودشان باشند».

منبع : صبح نو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج