مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته ای که گذشت


مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته ای که گذشت

بندرعباس- ایرنا- سفر رییس دفتر مقام معظم رهبری، معرفی امام جمعه جدیدبندرعباس، بهره برداری از بزرگترین سامانه جبران ساز توان راکتیو یکپارچه کشور، دستگیری کلاهبردار 60 میلیاردی مسکن و افتتاخ نخستین مرکز موبایل ون از جمله مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته گذشته است.

استان هرمزگان در هفته گذشته (۲۲ تا ۲۸ تیرماه) شاهد رخدادها و اخبار مختلفی در حوزه‌های سیاسی، ا جتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی بود که برخی از مهمترین این اخبار در این گزارش مرور می‌شود.

سیاسی

آیین تکریم و معارفه نماینده جدید ولی‌فقیه در هرمزگان و امام‌جمعه بندرعباس پنجشنبه هفته گذشته با حضور رییس دفتر مقام معظم رهبری در بندرعباس برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان و امام‌جمعه بندرعباس معرفی و از خدمات ۲۹ ساله آیت‌الله نعیم‌آبادی تجلیل شد.

نماینده جدید ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس روز جمعه مورد استقبال گرم مردم و مسوولان قرار گرفت.

نماینده جدید ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس روز جمعه گذشته بعد از مراسم استقبال در آئینی با حضور رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و جمعی از مسؤولان کشوری و استانی معرفی شد.

نخستین نماز جمعه این هفته بندرعباس (۲۸ تیرماه) به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده امام جمعه جدید بندرعباس برگزار شد.

آیت الله محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب بعد از سخنرانی پیش از خطبه متن انتصاب نماینده جدید ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس را قرائت کرد.

اقتصادی

بزرگترین سامانه جبران ساز توان راکتیو یکپارچه کشور روز یکشنبه هفته گذشته با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی و استاندار هرمزگان در شرکت آلومینیوم المهدی (عج) به بهره‌برداری رسید.

سیستم جبرانساز توان راکتیو در مدت زمان ۱۸ ماه با همکاری متخصصان و کارشناسان شرکت آلومینیوم المهدی هرمزگان و قرارداد با شاخه PQ شرکت MR کشور آلمان و با همکاری معتبرترین سازندگان اروپایی (SIEMENS، PFIFNER، COIL INNOVATION) نصب و به بهره برداری رسید.

گروهی از سرمایه گذاران کشورهای ترکیه، گرجستان و آذربایجان هفته گذشته در نشستی با استاندار هرمزگان، آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در این استان اعلام کردند.

این گروه سرمایه‌گذاری دارای سابقه فعالیت در زمینه‌های، راه، ساختمان، احداث بیمارستان، شهرک صنعتی و گردشگری است و علاقمند به سرمایه گذاری در این بخش‌ها در استان هرمزگان می‌باشند.

سه شنبه هفته گذشته احداث راه آهن ساحلی بندرعباس به چابهار با پیگیری استاندار هرمزگان در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

دومین شناور بزرگ فایبرگلاس صادراتی ساخت ایران با ۵۶ متر طول و ظرفیت حمل هزار و ۳۰۰ تن کالا چهارشنبه هفته گذشته در جزیره قشم به آب انداخته شد.

این شناور با نوع کاربری باری، ۵۶ متر طول و ۱۵ متر عرض دارد که از اواخر سال ۹۶ به سفارش یک متقاضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس ساخته شد.

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان گفت: ۷۶۰ میلیاردریال اعتبار بین دهیاری وشهرداریهای هرمزگان توزیع شد که در همسنجی با پارسال ۱۸ درصد افزایش را نشان می دهد.

رضا مریدی روز شنبه هفته گذشته در همین زمینه گفت: این مبلغ در ۴ ماهه نخست امسال بین یکهزار و ۹۷ دهیاری و فرمانداری و ۳۷ شهرداری در سطح استان هرمزگان توزیع شده است.

طبق تفاهم نامه‌ای که بین وزارت جهادکشاورزی و ستاد مشترک نیروهای مسلح منعقد شده است، از این پس سربازان وظیفه در هرمزگان پرورش میگو را فرا می‌گیرند.

محسن سالاری رئیس گروه ترویج آبزیان شیلات هرمزگان روز شنبه گذشته در جمع خبرنگاران گفت: این تفاهم‌نامه در راستای آموزش حرفه و فن نیروهای وظیفه است که پس از پایان دوره خدمت می‌توانند بر اساس مهارت های کسب شده در فعالیت‌های شیلاتی مشغول به کار شوند.

هفته گذشته مسوولان جهاد کشاورزی هرمزگان اعلام کردند: برای مقابله و کنترل بیماری جاروک باقی مانده در باغهای لیمو ترش استان مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد.

همایش تجلیل از صنعتگران و معدنکاران برتر هرمزگان یکشنبه هفته گذشته با حضور حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی برگزار شد.

بهار امسال میزان صادرات کالاهای غیرنفتی ۱۰ درصد و فرآورده های نفتی ۳ درصد از بندرشهید رجایی به خارج از کشور افزایش داشته است.

الله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان روز دوشنبه گذشته با تشریح عملکرد سه ماهه بزرگترین بندر تجاری کشور گفت: در بهار امسال در مجموع ۹ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۱۹۷ تن کالای غیرنفتی و ۲ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۷۹۹ تن فرآورده نفتی از بندر شهید رجایی به خارج از کشور صادر شد که در همسنجی با پارسال افزایش داشته است.

بر اثر اشتباه هنگام عملیات عمرانی شهرداری و برخورد تیغه بیل مکانیکی با خط لوله آب شرب ۲۵۰ میلی متری و شکستن لوله، ۲۵ تا ۲۷ هزار نفر از جمعیت بندرعباس بی آب شدند.

این اتفاق در اولین ساعت‌های روز سه شنبه هفته گذشته و هنگام عملیات عمرانی پروژه تقاطع غیر همسطح رسالت واقع در بلوار امام حسین (ع) رخ داد.

نخستین همایش کشت هزاره میناب پنجشنبه هفته گذشته با حضور رایزنانی از کشورهای روسیه و عراق برگزار شد.

اجتماعی

با پایان یافتن مرحله دوم طرح ملی کنترل فشارخون و با تحلیل آمارهای ثبت شده، هفته گذشته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کردند: ۵۹ هزار و ۴۱۶ نفر در استان مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستند.

تفاهم نامه‌ای بین سپاه امام سجاد (ع) و بهزیستی هرمزگان یکشنبه هفته گذشته به منظور کاهش آسیب های اجتماعی و هم افزایی در کنترل و پیشگیری از اعتیاد و طلاق، در ۱۵ محله با استفاده از ۲۰۰ قرارگاه بسیج امضا شد.

مردم شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان همچون مردم دیگر مناطق کشورمان همواره پیشگام در کمک به مناطق سیل زده هستند و در همین راستا نیز هفته گذشته همزمان با سالروز ولادت امام رضا (ع)، امام مهربانی‌ها ۷۰۰ میلیون ریال به مردم مناطق سیل زده کمک کردند.

پنج هزار فرصت شغلی در شش ماه اخیر برای مددجویان زیر پوشش بهزیستی هرمزگان از طریق تسهیلات خوداشتغالی ایجاد شده است.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان گفت: با توجه به اینکه ایجاد اشتغال و توانمندسازی مددجویان از اولویت‌های برنامه این سازمان محسوب می‌شود، لذا در سال گذشته، یک هزار و ۲۲۹ شغل برای افراد زیر پوشش ایجاد شد.

غلامحسین رنجبر روز دوشنبه گذشته در جمع کارآفرینان و کارفرمایان افزود: پرداخت تسهیلات کسب و کار خرد، مشاغل خانگی و روستایی، بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی، جبران عدم کارایی، تشکیل گروه‌های همیار و اعطای کمک‌های بلاعوض می‌تواند کمکی برای اشتغال و رفع مشکلات مددجویان باشد.

بامداد سه شنبه هفته گذشته واژگونی خودروی پژو ۴۰۵ در جاده بندرلنگه - پارسیان، ۲ کشته و هفت مجروح بر جای گذاشت که همگی از اتباع خارجی و تبعه بنگلادش بودند.

کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان در راستای اجرای طرح همسفره از کودکان دچار سوءتغذیه در استان حمایت می کند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان گفت: در سه ماهه نخست امسال در راستای اجرای طرح همسفره هفت میلیارد و ۵۸۰ میلیون ریال برای تهیه سبد غذایی و رفع سوءتغذیه کودکان نیازمند استان هزینه شده است.

علی الهیاری عصر چهارشنبه افزود: در این مدت هفت هزار و ۸۱۵ کودک نیازمند استان هرمزگان زیر پوشش طرح همسفره قرار گرفتند.

به مناسبت هفته بهزیستی، چهارشنبه هفته گذشته نخستین مرکز سیار موبایل ون به منظور کاهش آسیب های اجتماعی و ارایه خدمات به معتادان با حضور سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در شهر بندرعباس افتتاح شد.

چهارشنبه هفته گذشته دستگاه ام آر آی بیمارستان تامین اجتماعی خلیج فارس بندرعباس با حضور استاندار هرمزگان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مسوولان راه اندازی و به بهره برداری رسید.

با همکاری خیران در هفته بهزیستی، هفته گذشته ۵ طرح شامل، مرکز رشد مردم نهاد، مرکز روزانه حمایتی و آموزشی کودک و خانواده، خانه امن زنان، مرکز آموزشی، توانبخشی و اقامتی ضایعه نخاعی و خانه خیران به منظور ارایه خدمات بهتر به معلولان و افراد زیر پوشش در بندرعباس افتتاح شد.

منابع طبیعی و محیط زیست

اجرای طرح های آبخیزداری در سال جاری با هدف بهره وری از روان‌آب‌ها، کنترل سیلاب، افزایش و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، پیشگیری و کاهش اثرهای خشکسالی، کنترل فرسایش و تثبیت خاک و بهبود پوشش گیاهی، ۶۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت روان‌آب‌های سطحی هرمزگان می افزاید.

امید ذاکری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان یکشنبه هفته گذشته گفت: این طرح ها با مشارکت مردم و خیران از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده است که افزایش سطح رواناب ها، مهمترین اجرای طرح آبخوان داری در استان محسوب می شود.

علمی، آموزشی

هفته گذشته (۲۵ تیرماه ۹۸) مردم بندرعباس هم‌زمان با سراسر کشور به رصد ماه گرفتگی جزئی پرداختند که طی آن ۶۵ درصد گرفتگی در شهر بندرعباس مشاهد شد.

دانشکده علوم قرآنی بندرعباس که درسال‌های گذشته دانشجو نمی پذیرفت درسال جاری مجدد دانشجو پذیرش می کند.

شنبه هفته گذشته از سوی مسوولان این دانشگاه اعلام شد: امسال علاقه مندان به رشته‌های علوم قرآنی بدون آزمون می‌توانند از ۲۰ مرداد تا ۶ شهریور از طریق سازمان سنجش در این دانشکده ثبت نام کنند.

قضایی، انتظامی، دفاعی

روز یکشنبه هفته گذشته مراسم تجلیل از قضات نمونه استان هرمزگان برگزار شد.

رییس کل دادگستری هرمزگان در این مراسم از نظارت و جدیت رئیسان دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های قضائی استان بر مجموعه‌های تحت امر خود، برخورد قاطع با مظاهر فساد و اطلاع رسانی به موقع این اقدامات، به عنوان تمهیدات مؤثر در راستای ارتقا سلامت دستگاه قضائی و جلب اعتماد عمومی یاد کرد.

علی صالحی با تأکید بر اینکه ایجاد تحول در دستگاه قضائی نیازمند عزمی همگانی است، افزود: در مبارزه با فساد اغماضی نخواهد شد.

در پی وصول چندین فقره پرونده از دادسرای شهرستان بندرعباس مبنی بر کلاهبرداری از شهروندان و با تلاش ماموران انتظامی هرمزگان، هفته گذشته مدیرعامل یک تعاونی مسکن به جرم ۶۰ میلیارد ریال کلاهبرداری دستگیر شد.

فرهنگی

دیوارهای آسیب دیده طاق و قوس‌های کاروانسرای تقی خانی بندرخمیر به ارزش یک میلیارد ریال مرمت و مقام سازی شد.

کاروانسرای تقی خانی مربوط به دوره قاجار بوده که با استفاده از مصالح از سنگ و ساروج ساخته شده و بیشتر در فصل زمستان بکار گرفته می شده و از جمله کاروانسراهای سالم مانده است.

شنبه گذشته مسوولان میراث فرهنگی هرمزگان اعلام کردند: مرمت این بنا از اوایل اردیبهشت ماه امسال آغاز و در ماه جاری پایان یافت.

مرمت گنبد تاریخی و بی نظیر معبد هندوهای بندرعباس از ۲ تیر آغاز شد و هفته گذشته با حدود ۲۳ روز کار خاتمه یافت.

در این مرمت ترک های روی گنبد معبد هندوهای بندعباس رفع و ۵۲ الهه آن مرمت و بازسازی شد.

ورزشی

مرضیه کمائی جودوکار هرمزگانی با درخشش در اردوهای تیم ملی و پیروزی در برابر همه حریفان خود در دیدارهای درون اردویی، ثابت تیم ملی شد و به همراه این تیم عازم رقابتهای آسیایی چین می شود.

تیم دوچرخه سواری هرمزگان در رقابتهای لیگ دوچرخه سواری بانوان کشور به عنوان نایب قهرمانی رسید.

نماینده هرمزگان در این رقابتها با کسب یک مدال نقره و پنج برنز بر سکوی دوم این مسابقات ایستاد و عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد.

مهران قاسم‌زاده، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان موفق به مقام کسب مدال طلا و قهرمانی وزن ۶۷ کیلوگرم رقابت های سراسری وزنه‌برداری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شد.

رقابتهای شنای قهرمانی نونهالان و نوجوانان هرمزگان روز یکشنبه هفته گذشته با معرفی نفرات برتر در استخر شهدای هفت تیر بندرعباس پایان یافت.

تیم خلیج فارس الف عنوان قهرمانی رقابت های مینی والیبال نونهالان استان هرمزگان را از آن خود کرد.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا