ایمن سازی راه‌ها و کاهش تلفات جانی


ایمن سازی راه‌ها و کاهش تلفات جانی

بندرعباس- ایرنا- یکی از مهمترین دغدغه‌های اجتماعی کاهش تعداد تصادف‌های جاده‌ای و تلفات جانی و مالی ناشی از آن است که در این مسیر فرهنگ سازی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از نقش بسیار مهمی برخوردار است.

اما نباید این نکته را فراموش کرد که در کنار رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ایمن سازی راه و مسیرهایی که تردد در آنها صورت می‌گیرد و رفع نقاط حادثه خیز نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید مورد توجه مسؤولان امر قرار گیرد.

شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز و پر تصادف از جمله نکات مهمی است که می‌تواند در کاهش تصادفات جاده‌ای تأثیر بسزایی داشته باشد.

۵۶ درصد تصادفات جاده‌ای کشور مربوط به نقاط حادثه خیز است

طبق استانداردها و تعریف‌های موجود، نقطه حادثه خیز نقطه‌ای است که در یک دوره سه ساله، حداقل ۱۰ تصادف یا در طول یک سال حداقل چهار تصادف در آن رخ داده باشد. نقاط حادثه خیز بر اساس شاخص‌هایی همچون تعداد تصادف های منجر به فوت و آسیب دیدگی شناسایی و پس از اولویت بندی ایمنی و استاندارد سازی می‌شوند.

نقاط حادثه خیز در بررسی‌هایی که توسط راهداری، پلیس راه و وزارت کشور صورت می‌گیرد، مشخص و اعلام می‌شود.

رئیس پلیس راهور ناجا هفته گذشته در رزمایش بزرگ گشت‌های نامحسوس پلیس راهور گفت: ۲۱۷ هزار جاده در کشور وجود دارد و ۵۶ درصد تصادفاتی که رخ می‌دهد، مربوط به نقاط حادثه خیز این جاده‌ها است.

سردار سید کمال هادیانفر اظهار داشت: اگر وزارت راه و شهرسازی این نقاط حادثه خیز را برطرف کند، ۵۶ درصد تصادفات کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: رفع یک هزار و ۵۸ نقطه حادثه‌خیز، ۵۰ درصد تصادفات را کاهش می‌دهد.

وی افزود: ۴۴ میلیون راننده و ۳۳ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارند که در ۲۱۷ هزار جاده کشور در حال تردد هستند.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: توسعه انضباط ترافیکی، کاهش تصادفات و جان باختگان به عنوان یک برنامه در رأس کارمان هستند.

هادیانفر گفت: در ۱۰ استان هدف که بیش از ۵۶ درصد تصادفات را به خود اختصاص دادند، طرح نامحسوس با وسایل کنترلی پیشرفته مانند پهپاد، جایروپلین و نظایر آن فعال می‌شوند.

اعلام این آمارها بر این نکته تاکید دارد برای حفظ جان انسان‌ها در جاده‌ها و کاهش خسارت‌های جانی و مالی باید تلاش و طرح‌ها و برنامه‌های قابل اجرا از سوی دستگاه‌های مسؤول تدوین و عملیاتی شود.

پلیس راه و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دو ارگان مهم در زمینه ارتقا ایمنی راه‌ها و رفع نقاط حادثه خیز و به دنبال آن کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای هستند و تعامل هر چه بیشتر این دو ارگان می‌تواند نقش بسزایی در جهت بهبود ایمنی و تغییر رفتار رانندگان به وجود آورده که به تبعیت از آن شاهد کاهش تلفات جاده‌ای خواهیم بود.

تردد بیش از شش هزار دستگاه وسیله نقلیه سنگین در جاده‌های هرمزگان

راه‌ها یکی از مهمترین بخش‌های زیربنایی در توسعه استان‌ها محسوب می‌شود که این مقوله در استان هرمزگان با توجه به جایگاه ویژه اش در اقتصاد کشور و حجم بالای ترددها در جاده‌های آن، اهمیت دوچندانی دارد.

با توجه فعالیت بندر شهید رجایی، شهید باهنر و بندرلنگه و همچنین چندین پالایشگاه مهم نفت و گاز، روزانه حدود شش هزار دستگاه انواع وسیله نقلیه سنگین با هدف جابجایی کالاهای وارداتی، صادراتی و همچنین ترانزیتی در جاده های مواصلاتی این استان تردد می‌کنند.

تردد این شمار وسیله نقلیه سنگین در روز در جاده‌های استان هرمزگان نشان از اهمیت استان در اقتصاد کشور و لزوم ارتقای وضعیت راه‌های آن دارد.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان، افزون بر ۱۰ میلیون و ۳۱۳ هزار و۶۲۰ تردد در خرداد امسال در محورهای مواصلاتی این استان به ثبت رسید که ۲۸ درصد از کل این رفت و آمدها سهم وسایل نقلیه سنگین بوده است.

در این مدت محور بندر شهید رجایی به بندرعباس با عبور ۱۸۹ هزار و۶۲ وسیله نقلیه سنگین بیش‌ترین رفت و آمد وسایل نقلیه سنگین را به نام خود ثبت کرده است.

تاکید معاون وزیر بر ایمن سازی راه‌های شرق هرمزگان

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در سفر اخیر خود به هرمزگان گفت: هر چه سریع‌تر محورهای شرق هرمزگان باید ایمن سازی شود.

عبدالهاشم حسن نیا بیان داشت: وضعیت راه‌های ارتباطی نقش اساسی در رشد و توسعه هر شهرستان دارد.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت راه‌های ارتباطی شهرستان‌های واقع شده در حوزه شرق هرمزگان و آمار بالای تصادفات جاده‌ای و اهمیت نجات جان رانندگان و هموطنان بهره‌بردار از محورهای مواصلاتی این حوزه، باید راه‌های این منطقه هرچه سریع‌تر ایمن‌سازی شود.

وی تاکید کرد: همچنین باید مشکلات راه‌های اصلی و روستایی موجود در این منطقه با افزایش چراغ چشمک زن، روشنایی، نصب علائم و رفع نقاط حادثه خیز برطرف تا از ایجاد ترافیک سنگین در این محور جلوگیری شود.

کم عرض بودن مسیرها، دو طرفه بودن و نقص علائم (هم تابلو و هم خط کشی) از جمله مهمترین دلایل بروز حوادث در این محورها در کنار خطای کاربر وسایل نقلیه است.

حسن نیاز در جریان این سفر و در بازدید از بزرگراه محور بندرعباس-میناب ضمن اعلام رضایت از عملکرد اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بندرعباس به رئیس این اداره پیشنهاد کرد که در بحث ایمنی این محور توجه بیشتری داشته باشند.

باقرجوان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان نیز در این بازدید اظهار کرد: راهداران پرتلاش و زحمتکش هرمزگان در تمام ساعات شبانه روز مشغول به فعالیت هستند که نتیجه این زحمات کاهش سه سال متوالی تلفات و تصادفات جاده‌ای این استان می‌باشد.

شناسایی بیش از ۱۵۰ نقطه حادثه خیز در هرمزگان

راه‌های شریانی و ترانزیتی استان هرمزگان که در کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق قرار گرفته نقش حیاتی و مهمی در رشد و توسعه این منطقه دارد و از همین رو از متولیان ساخت انتظار می‌رود با اعتبار مناسب نسبت به احداث راه‌های ایمن اهتمام ورزند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های هرمزگان در نشست اخیر کمیسیون راه‌های استان ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: در بحث ایمنی راه‌ها هر جا را که پلیس براساس بازدید میدانی و تجربه به عنوان نقطه حادثه خیز تشخیص داد، باید مورد توجه ویژه قرار داد و در اسرع وقت با آشکار سازی و در دراز مدت با اخذ اعتبار لازم نسبت به رفع آن و نجات جان انسان‌ها اقدام شود.

داریوش باقر جوان تصریح کرد: شرکت زیر ساخت به عنوان متولی ساخت نسبت به رفع مشکل منطقه پل غار در محور ترانزیتی بندرلنگه – بندر خمیر که تاکنون بر اثر ریزش کوه در بارندگی‌های امسال بر روی باند جدید سواره رو مسدود و ترافیک از کنار گذر عبور می‌نماید و همچنین ترانشه حاجی آباد، اقدام لازم را انجام دهد.

وی افزود: ۱۵۰ نقطه حادثه خیز در استان هرمزگان با همکاری و تعامل پلیس راه شناسایی و جهت تأمین اعتبار به ستاد مرکزی اعلام شده است.

باقرجوان تصریح کرد: از این شمار ۲۲ نقطه مصوب گردید و تا به امروز ۱۵ نقطه برطرف شده و هفت نقطه دیگر تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان گفت: با توجه به کاهش اعتبارات متأسفانه سرقت علائم و ترانس افزایش یافته که ایمنی راه‌ها را به خطرمی اندازد و از همین رو از شورای تأمین استان خواستاریم با سارقان و عاملان برخورد گردد.

نگاه ویژه عملیاتی به مقوله ایمنی در جاده‌ها

به اعتقاد کارشناسان حوزه راهداری نگاه ویژه عملیاتی به مقوله ایمنی در جاده‌ها منجر به حصول دست آوردی جدیدی در عرصه ایمنی می‌شود و از این رو باید گفت الگو قراردادن روش‌های صحیح نگهداری و بهره برداری از جاده‌ها رویکرد مهمی است که می‌تواند نقش مهمی را در کاهش تلفات جاده‌ای ایفا کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان در این خصوص بیان داشت: ما همواره تلاش کرده ایم جاده‌های مناسبی داشته باشیم و نواقص راه‌ها را به خوبی برطرف کنیم، زیرا ما معتقدیم با اجرای این مهم نه تنها در حوزه مأموریت خود نقش آفرین بوده ایم بلکه در سایر حوزه‌ها نیز مؤثر عمل کرده ایم.

باقرجوان با اشاره به اینکه در بخش راهداری و نگهداری راه‌ها اولویت اول ایمنی است، گفت: این اداره کل همواره به ترمیم به موقع آسیب‌های جاده‌های مواصلاتی و نصب علائم ایمنی و هشدار دهنده در جاده ها توجهی ویژه داشته، زیرا معتقد هستیم اگر به موقع آسیب‌های کوچک جاده‌ها را ترمیم کنیم خسارات وارده به یک درصد کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: حوادث جاده‌ای همواره یکی از دغدغه‌های نگران‌کننده در استان هرمزگان بوده که باید با ارتقای ضریب ایمنی راه‌ها و آموزش مردم شاهد کاهش جدی تلفات و خسارات رانندگی در جاده‌های استان باشیم.

این مقام مسوول بیان داشت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان نگاه ویژه‌ای به ایمن‌سازی محورها در نقاط پرحادثه و محورهای نیازمند به افزایش ضریب ایمنی دارد.

باقرجوان تاکید کرد: در همین راستا این اداره کل تجهیزاتی که سبب ارتقای ایمنی و امنیت می‌شود مانند خط کشی جاده‌ها، رفع اختلاف سطح‌های آسفالت، ایمن‌سازی نقاط پرحادثه و شست و شو و نصب تابلوهای فسفری را توسعه داده تا آحاد مردم از مسیری سالم و امن برخوردار باشند.

وقوع ۶۳ درصد تصادفات هرمزگان در ۳۰ کیلومتری سه شهرستان شرقی

فرمانده پلیس راه هرمزگان در نشست اخیر کمیسیون ایمنی راه‌های هرمزگان اعلام کرد: براساس تحلیل‌های صورت گرفته و آمارهای موجود ۶۳ درصد تصادفات استان در ۳۰ کیلومتری شهرهای بندرعباس، میناب و رودان به وقوع پیوسته است.

سرهنگ علی اسفندانی بیان داشت: از همین رو باید در ۳۰ کیلومتری این شهرها با قید فوریت و در برنامه کوتاه مدت نسبت به نصب علایم هشداری و سرعت کاه و شیارهای لرزاننده و خط کشی اقدام گردد.

وی بیان داشت: براساس رده بندی اولویت اول در ایمن سازی راه‌های هرمزگان شهر بندرعباس با ۳۶ درصد تصادفات استان از سه جهت شمال، غرب و شرق، اولویت دوم میناب با ۱۴ درصد و رودان با ۱۳ درصد تصادفات است.

سرهنگ اسفندانی افزود: براساس آمارها سالیانه ۳۰۰ نفر در جاده‌های هرمزگان جان خود را از دست می‌دهند و دو هزار و ۵۰۰ نیز مجروح می‌شوند که نیمی از آنها به زندگی برنمی گردند یا با مشکلات حاد جسمی از جمله قطع نخاع یا مرگ مغزی دست به گریبان می شوند.

مدیر زیرساخت هرمزگان نیز در این نشست گفت: یکی از مشکلات راههای استان در ترانشه ها موضوع هوازدگی وریزش است.

دهدشتیان بیان داشت: برای ایمن سازی و جلوگیری از خطرات ناشی از ریزش ترانشه، طرح‌های مناسب و خوبی توسط مشاوران برای ترانشه حاجی آباد اراِیه شده که پس از تصویب جهت اجرا به مناقصه خواهدرفت.

وی در خصوص ریزش کوه پل غار در بارندگی سالجاری برروی باند تازه تاسیس در محور بندرلنگه –بندرخمیر گفت: جهت ایمن سازی و جلوگیری از خطرات احتمالی با توجه به هوازدگی ترانشه، دو کیلومتر از راه جدید را حذف و دو باند در سمت دریا تثبیت و احداث می‌گردد که با ترانشه فاصله دارد و نقشه و دستور کار به پیمانکار ابلاغ شده است.

کلام آخر

جاده‌های ایمن و مناسب و شبکه‌های حمل و نقل مطلوب از شاخص‌های توسعه یافتگی و از زیرساخت‌هایی است که زمینه شکوفایی سایر بخش‌های اقتصادی را نیز فراهم می‌کند.

با توجه به حجم بالای ترددها در هرمزگان، برای کاهش تلفات جاده‌ای و ایمن تر شدن جاده‌های برون و درون شهری در استان باید تلاش بیشتری صورت گیرد و برای رفع نقاط حادثه خیز نیز راهکارهای مناسب ارایه شود.

ارتقاء حفاظ ایمنی میانه راه‌ها، نواحی پل و تقاطع‌های حادثه خیز، اجرای روشنایی، افزایش شمار دوربین ها و همچنین تابلوهای اطلاعاتی جاده‌ها در آزاد راه‌ها در کنار ارتقاء علایم ایمنی الزامی در همه مسیرهای ارتباطی سطح استان، از جمله اقداماتی است که باید دستگاه‌های مسوول تلاش بیشتری در جهت اجرای آنها داشته باشند تا روز به روز شاهد کاهش هر چه بیشتر تلفات در جاده های هرمزگان باشیم.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا