الزامات منتظرانه در جشن‌های دهه کرامت/کیفیت شادی مومنانه برای اهل‌بیت(ع)


الزامات منتظرانه در جشن‌های دهه کرامت/کیفیت شادی مومنانه برای اهل‌بیت(ع)

حجت‌الاسلام اسحاقیان با بیان‌اینکه جشن‌های دهه کرامت باید با معیارهای انتظار همخوانی داشته باشد، گفت: شاد بودن در شادی اهل بیت(ع) تنها به برگزاری جشن نیست. بروز برخی رفتارها سوء مثل چشم و هم‌چشمی یا تجمل‌گرایی در جشن‌ها به شادی‌ مومنانه لطمه می‌زند.

حجت‌الاسلام «جواد اسحاقیان» در گفتگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت فرارسیدن ایام دهه کرامت انجام شد، با اشاره به ضرورت برگزاری جشن های شادی در مناسبت‌های مربوط اهل بیت علیهم السلام، اظهار کرد: بر اساس روایات و متون اسلامی، جشن های شادی در مناسبت های مربوط به اهل بیت(ع) با دو هدف عمده یکی طراوت و شاد بودن و دیگری بشارت و نوید برگزار می شود.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت افزود: در آیات قرآن کریم آمده: «فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَلا هُم یَحزَنونَ؛‌ آنها بخاطر نعمتهای فراوانی که خداوند از فضل خود به ایشان بخشیده است، خوشحالند؛ و بخاطر کسانی که هنوز به آنها ملحق نشده‌اند [= مجاهدان و شهیدان آینده]، خوشوقتند؛ (زیرا مقامات برجسته آنها را در آن جهان می‌بینند؛ و می‌دانند) که نه ترسی بر آنهاست، و نه غمی خواهند داشت. »

اسحاقیان با بیان اینکه در مجموع شادی کردن ‌در شادی های اهل بیت علیه السلام در سه محور اصلی هدفگذاری می‌شود، تصریح کرد: در گام اول این جشن ها در راستای تبلیغ و ترویج آن موضوع است و به نوعی بشارت دادن آن رویداد فرضاً عید غدیر است و یا در دهه کرامت ویژگی ها و اقدامات حضرت معصومه (س) و امام رضا علیه السلام را می توان تبلیغ و ترویج کرد.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: دومین هدف، تقویت اقدامات اینچنینی است زیرا توقع داریم به طور مثال دهه کرامت امسال با دهه کرامت سال قبل تفاوت ویژه ای داشته باشد و به نوعی یک گام رو به جلو باشد و فرضا در زمینه تحکیم معارف اهل بیت(ع) قدم ویژه‌ای برداشته باشیم.

وی با بیان اینکه اهداف مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، در مراسم های شادی اهل بیت علیهم السلام نیز باید خود را نشان دهد، گفت: در گام آخر برگزاری این جشن ها برای نهادینه‌سازی این فرهنگ و انتقال آن به نسل های بعدی است، یعنی بر اساس آیات قرآن کریم با این جشن ها به آیندگان بشارت می دهیم که چه خوب است انسان مومن باشد.

اسحاقیان در پاسخ به این سوال که چه بایدهای مهدوی لازم است از سوی منتظران در مراسم های شادی اهل بیت علیهم السلام رعایت شود، ابراز کرد: ایمان داشتن به این معناست که انسان خود را تحت تربیت قرار دهد و منتظر نیز فردی است که تحت نظارت امام زمان (عج) قرار دارد چنان که در دعای ندبه می خوانیم ایشان تجلی چشم نظارت خداوند است و بر اساس روایات، نامه اعمال انسان محضر ایشان عرضه می شود.

این کارشناس مهدوی اضافه کرد: این تصور که به دلیل عرضه شدن اعمال انسان در شب قدر در محضر امام زمان (عج) تنها در این شب باید رعایت امور را داشته باشیم و فرضا در مراسم‌های جشن و دیگر ایام سال، بدون هیچ معیار و ملاک می‌توان هر آنچه را که می خواهیم، انجام دهیم، اشتباه است زیرا یک مومن، تمام اعمالش تحت نظارت امام زمان (عج) است لذا باید معیارهای مشترک مطرح شده در غم و شادی اهل بیت علیه السلام را رعایت کند.

وی تاکید کرد: قرآن کریم می فرماید: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا؛ و بدین گونه شما را امتى میانه قرار دادیم» این یعنی امت پیرو اهل بیت(ع) دارای معیار است لذا اگر فردی فرضا در مراسم جشن اهل بیت علیهم السلام هر طور که خواست عمل کرد، از معیارهای آن حضرات(ع) عدول کرده است.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با ارائه تعریف واقعی شادی، افزود: تصور اولیه از مراسم های شادی آن است که یک برنامه پذیرایی و یک اجرای موسیقی باید وجود داشته باشد، در حالی که در مفهوم کلی شادی اهل بیت علیهم السلام باید توسعه مفهومی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در روایت درباره دوران ظهور امام زمان (عج) آمده: «یَرضی عَنهُ ساکِنُ السَّماء وَ ساکِنُ الأَرضِ؛ ساکنان آسمان ها و زمین از او راضی می شوند» رضایتمندی به معنای شاد بودن است زیرا اصلی‌ترین مولفه در شاد بودن آن است که حق کسی را ضایع نکنیم و حقوقش را حتی بالاتر از آنچه که حقش است، پرداخت کنیم یعنی فضل و کرامت داشته باشیم.

اسحاقیان اضافه کرد: در دعا می خوانیم: «اَللّهم عاِملنا بِفَضلِک وَ لا تُعامِلنا بِعَدلِک؛ خدایا با ما براساس فضل خودت رفتار کن و نه براساس عدالت ات» یعنی عدالت تنها کافی نیست بلکه باید با فضل و بخشش عمل کنید.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه بر اساس این معیار‌ها، مراسم شادی اهل بیت(ع) نباید به هیچ فردی آزار و آسیب برساند، گفت: بروز برخی رفتارها همچون چشم و همچشمی در هیئت ها، متضاد با معیارهای اهل بیت علیه السلام است که اگر چنین اتفاقاتی بیفتد، از رضایت آنها دور شده ایم.

وی ادامه داد: شاد بودن در شادی های اهل بیت(ع) تنها با برگزاری جشن محقق نمی شود گاهی در سطح مسئولین کشور با توجه به قشر محروم و همچنین ارائه خدمات به آنها، شادی لازم ایجاد می شود لذا در ایامی همانند دهه کرامت، اگر مسئولین به سمتی حرکت کنند که کارهای بر زمین مانده زودتر به نتیجه برسد تا مشکلی از مردم مرتفع شود همان شادی واقعی را رقم زده اند.

اسحاقیان در پایان خاطرنشان کرد: در متون دینی مطرح شده است که اوج شادی در زمان ایجاد یک رضایت دو طرفه حاصل می شود به طوری که انسان تصور می کند، وظیفه خود را انجام داده است و خدا نیز از او راضی است لذا شادی واقعی برایش رقم می خورد و این شادی در دیگر عرصه ها نیز قابل تحقق است و در ایامی مانند دهه کرامت، خوب است با انجام اقداماتی رضایت اهل بیت علیه السلام را جلب کنیم.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر