مستند استاد یگانه تاریخ ادیان شرقی روی آنتن می‌رود


مستند استاد یگانه تاریخ ادیان شرقی روی آنتن می‌رود

مستند«چه خوب شد که به دنیا آمدید» از مجموعه «حکایت دل» ویژه پرداختن به زندگی «فتح‌الله مجتبایی» از شبکه چهارسیما پخش می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: مستند «چه خوب شد که به دنیا آمدید» از مجموعه «حکایت دل» ویژه پرداختن به زندگی «فتح الله مجتبایی» امشب (یکشنبه، ۲۳ تیرماه) ساعت ۲۱ از شبکه چهارسیما پخش می شود.

این فیلم مستند، در مدت زمان ۷۳ دقیقه به زندگی و آثار علمی و فرهنگی استاد سید فتح الله مجتبایی، حکیم، دین پژوه و استاد یگانه تاریخ ادیان شرقی پرداخته است.


فتح‌الله مجتبایی در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. مقدمات ادبیات و علوم رسمی را در فراهان اراک فرا گرفت. در سال ۱۳۳۲ از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و دانشسرای عالی درجه لیسانس گرفت، و از آن سال تا ۱۳۳۸ در دبیرستان های اراک و تهران و دانشسرای عالی به تدریس ادبیات و زبان های خارجی اشتغال داشت.در سال ۱۳۳۹ از طرف وزارت فرهنگ برای آشنایی با روش های جدید تألیف کتابهای درسی به خارج از کشور اعزام شد و پس از یک دوره مطالعه و تحقیق در این زمینه در ایالات متحده آمریکا (دانشگاه کلمبیا، نیویورک) به کشور بازگشت و مأمور تهیه و تدوین کتاب های درسی در ادبیات برای دبیرستان ها شد.دکتر مجتبایی در دوران تحصیل خود از محضر استادان بزرگی در داخل و خارج از کشور استفاده نمود و برای آشنایی با عرفان هندی مسافرت‌های متعددی به هند و پاکستان داشت.

وی درجه دکتری تاریخ ادیان و فلسفه شرق را از دانشگاه هاروارد آمریکا در سال ۱۳۵۰ دریافت و در مرکز مطالعات ادیان جهان آمریکا، تاریخ تطبیقی ادیان را تحصیل کرد. مجتبایی هم‌اکنون عضو هیأت علمی بنیاد دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و همچنین عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. از وی تاکنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب، مقاله و شعر و نقد کتاب به صورت تألیف، ترجمه و تصحیح به زبان‌های فارسی و انگلیسی در ایران و خارج از ایران منتشر شده‌ است.


«حکایت دل» به تهیه کنندگی «علیرضا حسینی» و کارگردانی «بیژن شکرریز»، در قالب ۲۰ قسمت مستند از زندگینامه، پرتره علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور، یکشنبه ها ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش و دوشنبه ساعت ۵ بامداد و ۱۴ عصر بازپخش می شود.


این مجموعه برای اولین بار از شبکه چهار سیما به روی آنتن می رود و روز دوشنبه ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه یک سیما بازپخش می شود.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس