عملیات مکانیکی و آبخیزداری در حوزه آبخیز آلمانه سروآباد انجام شد


عملیات مکانیکی و آبخیزداری در حوزه آبخیز آلمانه سروآباد انجام شد

سنندج - ایرنا - رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد گفت: عملیات اجرایی احداث سدهای آبخیزداری و عملیات مکانیکی در حوزه آبخیز آلمانه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به اتمام رسید.

سید آزاد محبت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای این عملیات مشتمل بر احداث چهار سد شامل سد سنگی ملاتی در پایین دست و یک سد گابیونی در بالادست حوزه آبخیز بود.

وی افزود: برای اتمام این چهار سد در مجموع ۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی هزینه شد و با برآوردهای صورت گرفته دارای پیشرفت ریالی و حجم عملیاتی ۱۱۰ درصدی است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سروآباد یادآور شد: عملیات احداث سدهای حوزه آبخیز آلمانه سال گذشته آغاز شد ولی باتوجه به قرار گرفتن این سدها در ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا و به دلیل شرایط نامساعدجویی این طرح امسال به پایان رسید.

وی اضافه کرد: حرکت تاخیری آب، تثبیت بیشتر آب در خاک، جلوگیری از فرسایش و رسوب خاک، کاهش خطرات منجر به سیلاب، حمایت و تثبیت مساکن روستایی، جاده ها، تاسیسات و ابنیه روستایی از مهمترین فواید احداث سدهای آبخیزداری است که در بحث پدافند غیرعامل نیز بسیار تاثیرگذار است.

محبت گفت: با پیگیری های انجام شده اعتبارات سال ۹۸ با افزایش مواجه شده و عملیات اجرا و احداث سدها در حوزه آبخیز آلمانه این بار در روستای تخان بخش مرکزی ادامه دارد.

عملیات مکانیکی و آبخیزداری در حوزه آبخیز آلمانه سروآباد انجام شد

به گزارش ایرنا عملیات آبخیزداری شامل اقدامات بیولوژیکی و بیومکانیکی است که اجرای آنها مانع از رسوب و فرسایش خاک می شود و این مهم در توسعه حفاظت از خاک، افزایش منابع آب های زیرزمینی و توسعه بسترهای اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است.

شهرستان سروآباد با ۷۳ روستا، ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیت ۵۰ هزار نفری در فاصله ۹۰ کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

۷۳۵۴ / ‏ ۳۰۳۴ ‏ ‬

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا