بی مهری به مهر


بی مهری به مهر

سنندج - ایرنا - اغلب کشورهای جهان اقبال بسیار خوبی در زمینه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به ویژه خورشیدی داشته اند، مقوله ای که در ایران تاکنون مورد بی‌مهری واقع شده و از این ظرفیت مغفول مانده به خوبی استقبال نشده است.

پرواضح است که سوخت های فسیلی پایان پذیر هستند هر چند انرژی که از این طریق تولید می شود، بسیار پرهزینه و در عین حال کم بازده بوده و میزان آلایندگی بالایی برای محیط زیست دارد، از این رو طی سال های اخیر بسیاری از کشورها به سمت بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر گام برداشته اند.

انرژی های تجدیدپذیر به انواعی از انرژی گفته می شود که منبع تولید آن، برخلاف سوخت های فسیلی، قابلیت آن را دارد که توسط طبیعت در یک بازه زمانی کوتاه مجدداً به وجود آمده یا به عبارتی پس از مصرف به راحتی جایگزین شوند.

از آنجاییکه منابع انرژی‌های تجدیدپذیر در تمام نقاط کرهٔ زمین در دسترس هستند و مانند سوخت های فسیلی محدود به مناطق خاصی نیست، استفاده از این انرژی ها اهمیت زیادی یافته و به راحتی می توان از آن برای تولید برق در بخش های گوناگون بهره برد.

یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر، خورشید است، انرژی که زمین از خورشید دریافت می‌کند بسیار زیاد بوده و در هر ثانیه، هر متر مربع زمین حدود یک هزار و ۳۶۷ ژول انرژی از خورشید دریافت می‌کند، بنابراین می توان انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرد و از برق حاصل برای مصارف خانگی و صنعتی بهره گرفت.

اما در کشور ما به انرژی های تجدیدپذیر بویژه خورشیدی (با وجود آنکه بیش از ۳۰۰ روز از سال آفتابی داریم) بسیار کم توجه شده و در این زمینه از سایر کشورهای دنیا عقب هستیم و از این انرژی پاک غافل بوده ایم.

براساس اعلام وزارت نیرو در حال حاضر سهم نیروگاه های بخار از تولید برق کشور حدود ۳۱ درصد، نیروگاه های گازی ۳۶ درصد، سیکل ترکیبی ۲۵ درصد، اتمی ۱، ۴ درصد، آبی ۱۴، ۷ درصد و انرژی های تجدید پذیر حدود ۸ دهم درصد است که سهم بسیار ناچیزی در تولید برق کشور می باشد.

در استان کردستان نیز به تبع سایر نقاط کشور به هر دلیلی نصب و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی به ویژه در بخش ادارات کمتر مورد استقبال قرار گرفته است.

بی مهری به مهر

برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی بخش خصوصی تا ۲۰ سال خریداری می‌شود

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق کردستان می‌گوید: به ازای هر واحد سوختی که مصرف می‌کنیم در نهایت آنچه تبدیل به برق می شود حدود ۲۷، ۲ درصد است که نشان می دهد حدود سه برابر تولید، سوخت مصرف می‌کنیم.

هیوا خرم با بیان اینکه سوخت های فسیلی آلایندگی زیستی و راندمان کمی در بحث تولید انرزی دارند، اضافه کرد: باید به سمت استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر گام برداریم، موضوعی که نسبت به اغلب کشورهای دنیا عقب هستیم.

وی یادآور شد: تا پایان سال ۹۷ حدود ۱۸۵ کیلووات ساعت نیروگاه خورشیدی در ادارات و ۶۰ کیلووات نیز توسط بخش خصوصی کردستان نصب و راه اندازی شده که امیدواریم با وجود متقاضی های بیشتر، این کار روند صعودی به خود بگیرد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق کردستان به حمایت دولت برای توسعه استفاده از نیروگاه های خورشیدی اشاره کرد و گفت: براساس بخشنامه وزارت نیرو، شرکت توزیع برق طبق قرارداد، به مدت ۲۰ سال برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی نصب شده توسط مشترکان بخش خصوصی را خریداری می‌کند.

خرم افزود: بر این اساس شرکت توزیع، برق تولیدی این سامانه ها را به ازای هر یک کیلووات ساعت هشت هزار ریال خریداری می کند در حالیکه در مقابل فروش هر کیلووات ساعت برق به مشترکان ۸۰۰ ریال دریافت می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: در سال ۹۴ دولت بخشنامه ای صادر و ادارات دولتی را ملزم کرد که ۲۰ درصد از انرژی برق مورد نیاز خود را از انرژی های تجدیدپذیر و سامانه های خورشیدی تامین کنند که تاکنون استقبال مناسبی از آن صورت نگرفته است.

بی مهری به مهر

پنج سال سرمایه ام برمی گردد

یکی از نصب کنندگان نیروگاه خورشیدی در سنندج اظهار داشت: سال گذشته با ۴۰۰ میلیون ریال سرمایه یک پنل پنج کیلوواتی روی پشت بام منزل نصب و راه اندازی کردم.

خبات ساعدی که قراردادی ۲۰ ساله برای فروش برق تولیدی با شرکت توزیع برق کردستان بسته است، افزود: پارسال و در طول ۶ ماه (سه دوره ۲ ماهه) در ازای برق تولیدی ۲۲ میلیون ریال از این شرکت دریافت کردم.

وی از عدم دریافت هزینه برق تولیدی در سال جاری توسط شرکت برق استان نیز گلایه کرد و یادآور شد: در صورت پرداخت منظم هزینه برق تولیدی، نصب این سامانه به صرفه بوده و در طول پنج سال می توان به سرمایه اصلی دست یافت.

این شهروند سنندجی با اشاره به اینکه شرکت برق در ازای تولید هر کیلووات ساعت برق تولیدی هشت هزار ریال پرداخت می‌کند، اضافه کرد: نیروگاه خورشیدی در بهترین حالت و در تابستان ۳۵ کیلووات ساعت برق در روز تولید می‌کند.

ساعدی از شرکت توزیع برق کردستان خواست هزینه برق تولیدی صاحبان سامانه های خورشیدی را به موقع پرداخت کند تا انگیزه ای برای دیگر شهروندان در راستای راه اندازی این سامانه ها باشد.

بالا بودن هزینه نصب و راه اندازی سامانه های خورشیدی برای بخش خصوصی و مشترکان خانگی، نبود ردیف بودجه مشخص برای ادارات در راستای نصب این سامانه ها و عدم پرداخت به موقع هزینه برق تولیدی خریداری شده به بخش خصوصی توسط شرکت توزیع برق، از جمله موانع استقبال از این سامانه ها می‌تواند باشد، بنابراین دولت و ارگان های مرتبط باید نسبت به رفع این موارد برنامه ریزی و اقدام مناسب را انجام دهند.

شرکت توزیع نیروی برق کردستان به ۶۳۷ هزار و ۵۳۰ مشترک خدمات می‌دهد و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان از نعمت برق برخوردار هستند.

۴۷ درصد برق این استان در بخش خانگی، ۹ درصد بخش های عمومی و ادارات، ۲۲ درصد در بخش کشاورزی، ۱۲ درصد صنعتی، هفت درصد تجاری و سه درصد آن نیز در بخش روشنایی معابر مصرف می‌شود.

۷۳۵۵/۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان را جویا شد