تصویب 200 میلیارد ریال اعتبار برای بخش عشایر خراسان شمالی


تصویب 200 میلیارد ریال اعتبار برای بخش عشایر خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: در جریان سفر رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید 200 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی امور عشایر این استان مصوب شد.

محمدرضا قلی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاوه بر این، یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت نیز در اختیار خانوارهای عشایری این استان قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا علاوه بر اعتبار مصوب سفر هیات دولت به استان، ۳۱ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال و ۱۵ میلیون یورو اعتبار دیگر نیز به عنوان تسهیلات بانکی در قالب تفاهم نامه‌ها برای حوزه کشاورزی منعقد شد که کمک بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف خواهد کرد.

قلی پور اظهار داشت: در دور اول سفر رئیس جمهور به این استان ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای بخش عشایر این استان اختصاص یافته بود.

وی افزود: اعتبار مصوب شده دور دوم سفر رئیس جمهور در بخش عشایری در مقایسه با دور اول پنج برابر شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: اعتبارات سفر در راستای حمایت از تولیدات عشایر و تکمیل زنجیره گوشت قرمز، افزایش درآمد خانوارها هزینه خواهد شد.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

۷۰ درصد دام پرواری عشایر این استان در دیگر مناطق کشتار و عرضه می‌شود.

هم اکنون سالانه ۲۰۰ هزار رأس دام مازاد توسط خانوارهای عشایری این استان تولید می‌شود که متأسفانه بدون ایجاد زنجیره ارزش افزوده از استان خارج می‌شود.

عشایر این استان با تولید سالانه هزار و ۵۰۰ تن گوشت، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور و ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی به لحاظ جمعیتی در رده ۱۵ و در بخش تولید فراورده‌های دامی در رده ۱۲ کشور قرار دارد.

سرانه دام خانوارهای عشایری این استان با ۱۵۶ رأس دام از میانگین کشور با ۱۱۳ رأس بیشتر است.

هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‎ ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

۳۰۰۷/‏ ۶۰۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه