زیبای ناشناخته


زیبای ناشناخته

رمضان نوری- آبدانان- خبرنگار: دریاچه دوقلوی «سیاه‌گاو» در شهرستان آبدانان به دلیل نبود زیرساخت‌های گردشگری از چشم گردشگران پنهان است.

در حالی که این دریاچه جزو نادرترین پدیده‌های طبیعی کشور و استان ایلام به شمار می‌رود، به دلیل نبود راه دسترسی مناسب، تابلوهای راهنمایی، زیرساخت‌ها و امکانات گردشگری از چشم گردشگران پنهان است. در منطقه‌ای به اسم سیاه‌گاو ۲ چشمه بسیار زیبا و منحصر به فرد وجود دارد که زلال آب جاری‌شان هر رهگذری را مجذوب و شیفته خود می‌کند. جوشش آب از اعماق زمین به این مجموعه زیبایی و طراوت خاصی بخشیده که بیان و قلمی قادر به وصف آن همه زیبایی نیست. در سال‌های قبل وعده‌های فراوانی برای ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات گردشگری در منطقه سیاه‌گاو داده شده ولی هر سال این وعده‌ها به دلیل نبود سرمایه‌گذار عملی نشده است.

امکاناتی در کنار دریاچه وجود ندارد

یکی از گردشگران دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو آبدانان به خبرنگار همشهری می‌گوید: این دریاچه یکی از مهم‌ترین پدیده‌های شگرف طبیعی ایران است اما زیرساخت راه و امکانات لازم را ندارد. «علی نظری» می‌افزاید: راه دسترسی به این دریاچه بسیار گمراه‌کننده است و باید با پرس و جوی زیاد به دریاچه رسید. وی با اشاره به این‌که دریاچه از وجود امکانات تفریحی و رفاهی برای گردشگران بی‌بهره است، می‌گوید: نبود امکانات باعث می‌شود گردشگران در یک زمان کوتاه فقط از دریاچه بازدید کنند. نظری ادامه می‌دهد: سال‌هاست گردشگران منتظرند که به این آکواریوم طبیعی منحصر به فرد توجه شود، ولی هر سال مشکلات آن بیشتر می‌شود.

این گردشگر بیان می‌کند: گردشگران در تابستان می‌توانند از این دریاچه بازدید کنند. ضمن این‌که برای استفاده از دریاچه باید حتما از قایق استفاده کرد. وی می‌گوید: رهاسازی زباله‌ در دریاچه سیاه‌گاو و حوضچه‌های کنار آن واقعا تاسف‌انگیز است و این مهم به همکاری محیط‌ زیست نیاز دارد.

ایجاد امکانات مورد نیاز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری ایلام به خبرنگار همشهری می‌گوید: ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در محل دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو آبدانان اختصاص یافته است. «عبدالمالک شنبه‌زاده» می‌افزاید: این اعتبار از محل اعتبارات ملی به صورت اسناد خزانه اسلامی اختصاص یافته است.

وی اظهار می‌کند: تکمیل زیرساخت‌های این طرح شامل محوطه‌سازی و زیباسازی دریاچه و ساخت پارکینگ، آلاچیق و راه دسترسی، زیباسازی حاشیه رودخانه، نورپردازی، اجرای پل بتنی برای دسترسی آسان و ایجاد رمپ و... است. شنبه‌زاده ادامه می‌دهد: پس از عملیات اجرایی توسط اداره کل میراث فرهنگی، این طرح برای توسعه و جذب گردشگر به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری

این مسئول می‌گوید: ساخت آلاچیق، سرویس بهداشتی، پیاده‌رو، مهمانسرا و نمایشگاه صنایع‌ دستی از دیگر کارهای در حال انجام در حاشیه این اثر زیباست که گردشگران به راحتی بتوانند از دیدن آن لذت ببرند و لحظاتی را در کنار خانواده خود بگذرانند. مدیرکل میراث فرهنگی ایلام می‌افزاید: توسعه زیرساخت‌های گردشگری در منطقه سیاه‌گاو به دلیل کمبود اعتبارات نیازمند همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی است. وی بیان می‌کند: در سال‌های گذشته میراث فرهنگی قصد توسعه زیرساخت‌های گردشگری این منطقه را داشت ولی این کار در زمین‌های اطراف دریاچه به دلیل وجود معارض میسر نبود.

آمار بازدید گردشگران از دریاچه

شنبه‌زاده با اشاره به این‌که دریاچه ساه‌گاو سال ۸۹ به شماره ۹۲ در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است، می‌گوید: مجموع مساحت این ۲ دریاچه ۳ هکتار است که طول و عرض دریاچه اصلی به ترتیب ۱۲۰ و ۱۰۰ متر است. وی ادامه می‌دهد: در کنار این اثر زیبا، زمینی به مساحت ۵ هکتار برای ایجاد زیرساخت‌های رفاهی و فرهنگی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. مدیرکل میراث فرهنگی ایلام اظهار می‌کند: بهار امسال روزانه حدود ۳ هزار نفر از دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو دیدن کردند و با ایجاد امکانات می‌توان اوضاع این جاذبه گردشگری را بهبود بخشید.

سیاه‌گاو؛ آکواریوم طبیعی

در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان آبدانان و در فاصله ۸ کیلومتری سراب باغ و حاشیه غربی روستای سیاه‌گاو ۲ دریاچه طبیعی و زیبا به وسیله کانالی طبیعی به عرض حدود ۲ متر، طول ۹ متر و عمق یک متر به هم وصل شده‌اند. دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو به آکواریوم طبیعی معروف است و نظیر آن در دنیا وجود ندارد. برای رسیدن به این دریاچه باید از طریق جاده ایلام وارد شهرستان دره‌شهر و بعد شهرستان آبدانان شد. بعد از رسیدن به این شهرستان می‌توان از طریق جاده اصلی آبدانان به شهرستان دهلران و بین جاده روستاهای شوشه‌گل به سیاه‌گاو به دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو رسید. این دریاچه از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه فعالیت‌های گردشگری در کشور برخوردار است که می‌تواند به توسعه گردشگری شهرستان آبدانان و استان ایلام بسیار کمک کند.

کد خبر 448423

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج