گسترش روابط علمی با کشورهای آسیای شرقی مورد توجه قرار گیرد


گسترش روابط علمی با کشورهای آسیای شرقی مورد توجه قرار گیرد

اصفهان- ایرنا- مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه اصفهان گفت: گسترش روابط علمی با دانشگاه‌های معتبر کشورهای آسیای شرقی از جمله کره جنوبی، چین و ژاپن برای تعدیل اثر تحریم‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

سید کمیل طیبی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کشورهای آسیای شرقی از جمله کره جنوبی، چین و ژاپن دارای دانشگاه‌های بسیار معتبر و قدرتمند با رتبه‌های زیر یکصد در سطح جهانی هستند که ارتباط خوبی با صنایع بزرگ و همچنین دانشگاه‌های معتبر کشورهای اروپایی و امریکا دارند.

وی با بیان اینکه این دانشگاه‌ها دارای شبکه ارتباط قوی با صنعت و دانشگاه‌های برتر دنیا هستند، اظهار داشت: دانشگاه‌های ما می‌توانند از طریق گسترش روابط علمی خود با این دانشگاه‌ها، عضوی از این شبکه‌ها و از فرصت‌ها و مزیت‌های آن برخوردار شوند.

طیبی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های آسیای شرقی رشد علمی قابل ملاحظه ای در سال‌های اخیر داشتند، تصریح کرد: با وجود تحریم‌های ظالمانه، روابط علمی دانشگاه‌های کشورمان با دنیا، قطع نشده است و از این طریق می‌توان اثر تحریم ها را تا حدی تعدیل کرد و کاهش داد.

وی با اشاره به انتخاب دانشگاه اصفهان از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مرجع علمی ارتباط با دانشگاه‌های کره جنوبی، خاطرنشان کرد: دانشگاه های این کشور ارتباط بسیار خوبی با صنایع و بخش های اقتصادی دارند و توسعه روابط علمی با آنها به گسترش روابط تجاری نیز کمک می‌کند.

طیبی به نشستی که درباره همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی ایران و کره جنوبی در چند روز اخیر در وزارت علوم برگزار شد، اشاره و اضافه کرد: مسئولیت این کمیته به عهده دانشگاه اصفهان است و گزارشی از عملکرد دانشگاه ها در این رابطه از جمله تبادل استاد و دانشجو، برگزاری همایش‌های مشترک و روابط فرهنگی اعلام شد.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه اصفهان گفت: در این نشست، آسیب شناسی روابط دانشگاه‌های ایران و کره نیز مورد بررسی قرار گرفت و یکی از مسائل مطرح شده، سایه افکندن تنش‌های سیاسی و تحریم ها بر برخی از این روابط بود.

طیبی با بیان اینکه این موضوع به سفیر کره در ایران منتقل و از وی برای پیگیری این موضوع، درخواست شد، افزود: نقشه راه و برنامه های همکاری های دانشگاه های ایران و کره در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای فعال شدن ۲ سند ملی همکاری ها اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه تنها کشوری که با ایران دارای ۲ سند ملی همکاری علمی است، کره جنوبی می‌باشد، خاطرنشان کرد: این سندها در سطح وزارتخانه‌های علوم این کشورها تنظیم شد و انتظار بیشتری برای اجرایی شدن مفاد آن وجود دارد.

طیبی با بیان اینکه مقرر شد کارگروهی برای توسعه روابط با محوریت دانشگاه اصفهان تشکیل شود، تاکید کرد: اتاق کره (Korea Corner) واقع در دانشگاه اصفهان می‌تواند به این موضوع کمک بسیاری کند.

اتاق کره (Korea Corner) با هدف توسعه همکاری‌های علمی بین ایران و کره جنوبی آبان پارسال در دانشگاه اصفهان افتتاح شد.

وی، برگزاری اجلاس رییسان دانشگاه‌های مهم ۲ کشور و نشست علمی اقتصادی با هدف برقراری ارتباط با صنایع کوچک و متوسط را از دیگر مباحث مطرح شده در نقشه راه همکاری ایران و کره عنوان کرد.

طیبی با بیان اینکه گسترش روابط با دانشگاه های کره جنوبی از سال ۲۰۰۳ به طور جدی مطرح شد، اضافه کرد: در سال ۲۰۱۷ نیز نشست های مهمی بین دانشگاه های ایران و کره جنوبی برگزار شد که در توسعه این روابط نقش داشت.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۵۰ دانشجوی ایرانی در کره مشغول تحصیل هستند، اظهار داشت: یکی از مشکلات این دانشجویان، انتقال پول برای اجرای برخی طرح های مشترک است که می توان از روش هایی مانند امضای تفاهم نامه های همکاری آن را حل کرد.

دانشگاه اصفهان در مسیر بین المللی شدن با حدود ۱۲۰ مرکز علمی از ۷۰ کشور جهان، تفاهم نامه همکاری علمی، پژوهشی و فرهنگی دارد. این دانشگاه ها بیشتر از کشورهای اروپایی و آسیا هستند که از جمله آنها می توان به آلمان، فرانسه، سوئد، اسپانیا، چین، ژاپن و کره جنوبی اشاره کرد.
اصفهان یکی از ۹ دانشگاه موفق کشور در برقراری روابط بین الملل با دانشگاه های خارجی در سال ۹۷ از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شناخته شد.

این دانشگاه با حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های برتر کشور است.

۳۰۱۱/‏۶۰۲۶/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا