چگونه هیجانات خود را کنترل کنیم؟


چگونه هیجانات خود را کنترل کنیم؟

یک روانشناس گفت: تصمیمات غلط و واکنش‌های شدید که اکثرا باعث پشیمانی می‌شوند، در شرایط هیجانی اتفاق می‌افتند.

چگونه هیجانات خود را کنترل کنیم؟

زهرا امام روانشناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کنترل هیجانات اظهار کرد: تسلط بر هیجانات و مدیریت آن مهمترین و با ارزش‌ترین مهارت در رشد فردی هست و تصمیمات غلط و واکنش‌های شدید که اکثرا باعث پشیمانی می‌شوند، در شرایط هیجانی اتفاق می‌افتند.

این روانشناس افزود: هنگامی که عصبانی، مجذوب، خوشحال و یا غمگین هستید خیلی باید حواستان به تصمیم‌ها و انتخاب‌هایتان باشد، چراکه احتمال دارد ۹۰%اشتباه کنید و باید برای کنترل هیجان خود تکنیک‌هایی را انجام دهید.

امام گفت: به داشتن مسئله‌ای به نام خشم در خود اعتقاد داشته باشید و اگر مدیریت خشم برای شما امری دشوار است، قلم و کاغذی را بردارید و مواردی که باعث ایجاد خشم در شما می‌شود را بنویسید.

این روانشناس با بیان اینکه حتما از یک شبکه‌ حمایتی برخوردار شوید، اضافه کرد: هرگاه خشمگین شدید سعی کنید تا ذهن خود را از موضوعی که باعث خشم‌تان شده است منحرف کنید.

وی ادامه داد: اگر دائما عصبانی می‌شوید روزانه ۱۰ دقیقه تمرین کنید تا ذهنتان هنگام عصبانیت در عرض چند ثانیه آرام شود و درموقعی که بسیار عصبانی هستید لبخند بزنید.

امام با اشاره به اینکه از مقایسه کردن بپرهیزید، گفت: گاهی اوقات علت عصبانیت مقایسه کردن است همچنین فکر کردن به معنی آزاد شدن است، درحقیقت مجموعه‌ای از کلمات و آوا‌هایی است که با لحن خاص وبه دفعات تکرار می‌شوند و تاثیر مثبتی بر جسم و روح می‌گذارد، در مراقبه کاربرد دارد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در مواقع خشم با جملاتی نظیر «آن ارزش ندارد»، «من کاملا آرام هستم»، فکر خود را از خشم برهانید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل