آهن زیاد خون را لخته می‌کند


آهن زیاد خون را لخته می‌کند
نتایج مطالعه جدید محققان نشان داد که وجود سطوح بیش از اندازه آهن در بدن باعث تشکیل لخته خون در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی می‌شود.

به گزارش ایرنا، اهمیت آهن برای بدن و سلامت انسان بر کسی پوشیده نیست. آهن از اجزای اساسی و ضروری در ساختمان هموگلوبین خون است که مسئولیت انتقال اکسیژن را به بخش های مختلف بدن برعهده دارد؛ بنابراین در صورت کمبود آهن، بدن در ساخت مقادیر کافی از سلول های خونی حامل اکسیژن با مشکل و عوارض گوناگونی روبه رو خواهد شد.

با این وجود نتایج یک پژوهش جدید نشان داد که بالا بودن سطح آهن در بدن هرچقدر برای سلامت قلب مفید است، می تواند به همان اندازه مضر نیز باشد. به عبارت دیگر، مقادیر بالای آهن در بدن همان طور که می تواند از میزان گرفتگی عروق بکاهد، می تواند خطر ایجاد لخته خون در وریدها را نیز تشدید کند.

در این مطالعه جدید که در مجله American Heart Association منتشر شده، بالا رفتن خطر بروز ترومبوز سیاهرگی عمقی( Deep venous thrombosis) یا تشکیل لخته خون در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی که در اثر وجود سطوح بیش از اندازه مورد نیاز آهن در بدن ایجاد می شود، مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته مولفان این پژوهش، «این نتایج به دست آمده با مطالعات پیشین که نشان داده اند بالا بودن میزان آهن در بدن به رفع گرفتگی عروق (atherosclerosis) کمک می کند اما خطر بروز ترومبوز را افزایش می دهد، مطابقت دارد.»

دیپندار گیل مولف ارشد این پژوهش می گوید، «آهن یکی از عناصر ضروری برای بدن است که نقش مهمی را در انتقال اکسیژن به بخش های بدن ایفا می کند. اما رساندن مقادیر مناسبی از این عنصر به بدن کار حساسی است، از طرفی کمبود این عنصر می تواند به بروز کم خونی منجر شده و از طرف دیگر مقادیر زیاد آن نیز می تواند به بروز طیف وسیعی از مشکلات و بیماری ها از جمله آسیب به کبد منجر شود.»

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که سطوح بالای آهن در بدن اگرچه خطر تجمع پلاک در شریان های کاروتید را کاهش می دهد اما در ضخامت دیواره این شریان ها که از دیگر شواهد دال بر بیماری قلبی به شمار می رود، تاثیر قابل توجهی ندارد.

این پژوهش که ارتباط میان ۹۰۰ مورد مختلف با سطح آهن موجود در بدن را مورد بررسی قرار داد، به دست محققان ایمپریال کاج لندن و با استفاده از اطلاعات ژنتیکی به دست آمده از ۵۰۰ هزار داوطلب انجام شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟