تغییر کاربری 45 هکتار زمین خدماتی در شهرهای خراسان شمالی


تغییر کاربری 45 هکتار زمین خدماتی در شهرهای خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: در 14 سال گذشته 45 هکتار از زمین‌های خدماتی در شهرهای این استان تغییر کاربری یافته که عمده این آن، به مسکونی اختصاص یافته است.

روزبه دادجو روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تغییر کاربری‌های فضای خدماتی و فضای سبز در حالی است که در شهرهای ما، کاربری‌های خدماتی نسبت به استاندارد کمتر است.

وی افزود: سرانه فضای سبز در وضعیت استاندارد، هشت مترمربع است اما در شهر بجنورد ۲.۵ و در شیروان ۲ مترمربع است که این رقم بسیار کم است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی با اشاره به کمبود سرانه فضای سبز در شهرهای استان اظهار داشت: ممکن است فضاهایی که در خارج شهر ساخته می‌شود همچون بوستان باباامان در بجنورد و یا پارک جنگی در شیروان، ما را به خطا بیندازد که اینها، جزو سرانه فضای سبز شهری است اما در واقعیت این گونه نیست.

وی تصریح کرد: فضای سبز شهری باید در دسترس و برای شهروند نوجوان، کودک و یا سالمندان راحت قابل استفاده باشد و از این رو رویکرد ما این است که فضای سبز در شهر توزیع شود و در هر محله پارک و فضای سبز توسط شهرداری‌ها ایجاد شود.

دادجو با بیان اینکه سالانه ۲.۵ تا سه هکتار از فضای سبز و زمین با کاربری خدماتی در شهرهای استان تغییر کاربری یافته است گفت: کاربری خدمات شهری باید حفظ شود و در این زمینه مردم باید خود مطالبه گر بوده و از تغییر کاربری آن جلوگیری کنند.

وی اظهار داشت: وقتی که خدماتی برای یک محله شهر پیش بینی شده، این کاربری‌ها باید خط قرمز بوده و از آن حفاظت شود و نباید اجازه داد که تحت عنوان فشارهایی چون کمبود مالی، کاربری این خدمات تغییر یابد.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: نیاز مالی بعضاً سبب می‌شود که شاهد تغییر کاربری زمین و فروش آن برای درآمدزایی باشیم.

بر اساس این گزارش اکنون به ازای هر شهروند در مرکز استان خراسان شمالی ۲.۵ مترمربع فضای سبز وجود دارد که این رقم در کشور ۸ مترمربع است.

شهرداری بجنورد سرانه فضای سبز را با احتساب بوستان‌های خارج شهر از جمله بش قارداش، باباامان و دوبرار اعلام می‌کند و حال آنکه کارشناسان می‌گویند ایجاد فضای سبز محلی برای افزایش کیفیت زندگی و تأثیرگذاری آن بر جامعه است و رویکرد در ایجاد فضای سبز، دستیابی شهروندان در فضای شهری به این خدمات، بدون نیاز به سفر است.

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!