معاون وزیر ورزش سخن مسوولان و پیشکسوتان ورزش نی ریز را شنید


معاون وزیر ورزش سخن مسوولان و پیشکسوتان ورزش نی ریز را شنید

شیراز-ایرنا- به هنگام بهره‌برداری از زمین چمن مصنوعی شهرستان نی ریز شرایطی فراهم شد تا مردم و مسئولان این شهرستان در حضور معاون توسعه منابع وزارت ورزش و جوانان مسایل و مشکلات ورزشی را مطرح کنند و به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های ورزشی بپردازند آنها از نداری‌ها سخن به میان آوردند و از ژاله فرامرزیان تقاضای همراهی و مساعدت کردند.

نداشتن سالن اختصاصی بانوان، مشکلات مالی برای اعزام تیم‌ها، نداشتن زمین فوتبال در برخی روستاها، فرسودگی امکانات سالن‌های موجود، نبودن پیست اتومبیلرانی و موتور سواری، محدودیت‌های فرهنگی، نداشتن مربی در رشته تکواندو، اختصاص بودجه مستقل برای بانوان، نبودن سالن چند منظوره با ظرفیت بالای دو هزار تماشاگر و بسیاری از مشکلات دیگر نیز در نشست مردم و مسئولان این شهرستان با معاون توسعه منابع وزارت ورزش و جوان مطرح شد.

شهرستان نی ریز با جمعیت ۱۲۰ هزار نفری و داشتن ۲۳۰ بخش و روستا در شرق شیراز قراردارد، اما امکانات موجود پاسخگوی نیاز این جمعیت نیست، اگر چه می‌گویند سرانه فضای ورزشی این شهرستان و توابع آن به بیش از یک متر مربع رسیده است.

پرواز کبوترها

در حاشیه افتتاح زمین چمن این شهرستان تعداد زیادی کبوتر به نشانه گرامیداشت یاد ۵۰۰ شهید گلگون کفن این شهرستان در گرمای ظهر جمعه ۲۸ تیر ماه به پرواز در آمد و جلوه خاصی به این مراسم داده بود.

سخنرانی در زیر آفتاب سوزان

در حالی که قرار بود، سخنرانی‌ها در داخل سالن این ورزشگاه برگزار شود اما برخی از مسئولان پشت میکروفون رفته و با اینکه بارها از حرف زدن در هوای گرم عذر خواهی کردند اما همچنان به سخنان ادامه دادند، آنها بار دیگر در سالن ورزشگاه هم پشت میکروفن قرار گرفتند و سخنرانی کردند.

سخنرانی در ظهر تیرماه در جوار چمن مصنوعی موجب شد بسیاری از کسانی که برای دیدن این مراسم آمده بود ورزشگاه را ترک و یا به پناهگاه‌های مسقف پناه ببرند که همین امر یک پراکندگی، بی نظمی و نارضایتی را به وجود آورد و برخی هم ورزشگاه را ترک کردند، تأخیر در برگزاری مراسم نیز از دیگر ضعف‌ها بود که مردم به زبان آوردند.

معاون وزیر ورزش سخن مسوولان و پیشکسوتان ورزش نی ریز را شنید

امکانات ورزشی موجود فرسوده است

فرماندار شهرستان نی ریز، نخستین سخنران این مراسم در سالن گرم ورزشگاه بود، که از نداری‌ها سخن به میان آورد و گفت: با وجود ظرفیت‌های فراوان در این شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اما امکانات موجود فرسوده است و نیاز به بازسازی و تعمیرات اساسی دارد.

حمید یزدان پناه ادامه داد: تکمیل سالن ورزشی قطرویه بخش کوشک، احداث سالن شماره ۲ ورزشگاه، ساخت زمین چمن بسیاری ازروستاها که فاقد زمین فوتبال هستند از جمله در مناطق آباده طشک، احداث پیست اتومبیلرانی، که علاقه مندان بسیاری دارد از جمله نیازهای ورزشی ورزشکاران این شهرستان است.

وی اضافه کرد: با بر طرف شدن مشکلات و تأمین نیازها بی شک شاهد شکوفایی بیشتر استعدادها در شهر و روستا خواهیم بود.

سالن اختصاصی ویژه بانوان و بودجه مشخص

رئیس گروه ورزش بانوان این شهرستان هم از نداری‌ها و محدودیت سخن به میان آورد و گفت: اگر سالن اختصاصی بانوان داشتیم چندین قدم از شرایط فعلی جلوتر بودیم و می‌توانستیم بسیاری از جوان‌ها را در رشته‌های مختلف در کشور مطرح کنیم.

لیلا مسلمان حقیقی با اشاره به اینکه در رشته تکواندو با وجود داشتن ورزشکار در سطح کشور، اما فاقد مربی هستیم، اظهار داشت: هفته‌ای دو روز یک مربی از شیراز برای تدریس به نی ریز می‌آید و بقیه روزها نیز ورزشکاران خودشان تمرین می‌کنند که این امر بزرگترین مشکل برای فراگیری فنون این ورزش است.

وی اضافه کرد: با وجود این مشکلات در مدت زمان کوتاه توانستیم در رشته تکواندو در سطح کشور مقام کسب کنیم که این امر بیانگر وجود ظرفیت‌های بالقوه این رشته در همین مدت کوتاه است.

پول برای اعزام ورزشکاران نداریم

این مسئول ورزش بانوان با اظهار اینکه برخی مواقع برای اعزام ورزشکاران پول نداریم، بیان داشت: در حالی‌ها که ورزشکاران مدت‌ها برای حضور در رقابت‌های کشور سختی‌ها را تحمل می‌کنند و شوق حضور در مسابقه را دارند اما به موانعی بنام پول برخورد می‌کنیم و مجبوریم از اعزام آنها صرف نظر کنیم که در روحیه ورزشکاران اثر منفی دارد.

مسلمان حقیقی به چندین رشته ورزشی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: بسیاری از رشته‌ها نیز به دلیل فقدان امکانات مغفول مانده‌اند و اگر این موانع رفع شود چندین قدم در عرصه قهرمانی جلوتر خواهیم رفت.

وی به محدودیت فرهنگی در این شهرستان به عنوان یکی از موانع فعالیت در عرصه ورزش برای بانوان اشاره کرد و افزوه د: این نگاه فرهنگی موجب محدودیت برای برخی ورزشکاران شده است.

بودجه بانوان از آقایان جدا شود

مسئول ورزش بانوان به بودجه هم اشاره کرد و گفت: باید بودجه‌ای خاص برای بانوان در نظر گرفته و بودجه ورزش بانوان از بودجه ورزشی آقایان جدا شود که بتوانیم بر اساس آن برنامه ریزی کنیم و امیدوارم وزارت ورزش و جوانان این امر را محقق کند.

تماشاگران پشت درهای بسته سالن

یک پیشکسوت ورزش این شهرستان هم به نداشتن یک سالن که بتواند پذیرای شمار زیادی از تماشاگران باشد، اشاره کرد و ادامه داد: بارها شاهد بودیم تعداد زیادی از علاقه مندان به ورزش برای تماشای مسابقات پشت درهای بسته می‌مانند در حالی که نیاز آنها نیز داشتن یک سالن با ظرفیت بیش از چهار هزار نفر است.

محمد حسن صمدی گفت: جمعیت این شهرستان دو برابر جمعیت شهرستان همجوار است بنا بر این باید بودجه‌ها برای ساخت اماکن ورزشی بر اساس جمعیت‌ها بر آورد شود.

وی به مشکلات هیأت‌های ورزشی اشاره کرد و بیان داشت: مشکلات مالی باعث شده هیأت‌های ورزشی دست یاری به سوی دیگر نهادها برای اعزام دراز کنند و بعضی نیز از اعزام تیمشان صرف نظر می‌کنند که موجب سرخوردگی ورزشکاران می‌شود

صمدی گفت: مرتضی رضائیان وزنه بردار این شهرستان قهرمان جهان است اما امکانات این رشته در این شهرستان فراهم نیست، با وجود اینکه می‌توانیم چندین رضائیان را پرورش دهیم اما وزنه برداری فعال نیست.

معاون وزیر ورزش سخن مسوولان و پیشکسوتان ورزش نی ریز را شنید

مطالبات ورزشی این شهرستان زیاد است

نماینده شهرستان نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی هم به مشکلات ورزشکاران پرداخت و افزود: مشکلات از زبان مسئولان و دست اندرکان ورزش شنیده شد و امیدواریم همانگونه که مدیر کل ورزش و جوانان وعده دادند در هفته دولت بسیاری از پروژه در این شهر ستان و بخش‌ها به بهره برداری برسد.

اصغر مسعودی بیان داشت: طی چهار سال اخیر تلاش خوبی برای رفع کمبودهای ۱۰ سال گذشته ورزش شده است اما این شهرستان ۱۲۰ هزار نفره با ۲۳۰ روستا هنوز بسیاری از آنها زمین فوتبال ندارند.

وی گفت: نیاز این شهرستان داشتن سالنی با ظرفیت بیش از سه هزار تماشاگر است تا شرمنده مردم پشت درهای بسته نشویم اگرچه باید برای تحقق این امر دیگر نهادها به ویژه در رفع تأمین زمین کمک کنند.

سرانه فضای ورزشی نی ریز بیش از یک متر مربع است

مدیرکل ورزش و جوانان فارس فارس هم دراین نشست طولانی و نفس گیر به افزایش بیش از یک مترمربعی سرانه ورزشی نی ریز اشاره کرد و گفت: با افتتاح چندین پروژه در هفته دولت سرانه ورزشی آن به بیش از یک متر مربع خواهد رسید.

حیدر علی کامیاب کلانتری اضافه کرد: آنچه که دراین منطقه از سال ۹۴ تاکنون رخ داده این است که فضای ورزشی آن بیش از ۹۷ در صد رشد داشته است.

او ادامه داد: از اینکه با تأخیر ۳۰ ماهه چمن این ورزشگاه به بهره برداری رسید، عذر خواهی می‌کنم و بسیار خرسندم که هم اینک این ورزشگاه با سکوها و نور کافی آماده برگزاری مسابقات است.

وی ادامه داد: سالن اختصاصی ورزشی بانوان ظرف شش ماه با اعتبارات وزارت نفت، احداث شد که این حرف با گفته‌های مسئول ورزش بانوان که خواستارسالن اختصاصی شدند، مغایرت دارد.

مدیر کل ورزش و جوانان افزود: همچنین در این شهرستان چهار پروژه ورزشی که عملیات ساخت آنها از ۱۵ سال پیش آغاز شده بود تکمیل و به بهر برداری رسید.

وی گفت: ۱۰ زمین چمن مصنوعی فوتبال در بخش‌ها و روستاهای تابعه شهرستان نی ریز در حال احداث است که در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

کامیاب اظهارداشت: مردم این شهرستان شایسته بهترین امکانات ورزشی و رفاهی هستند و سالن‌های ورزشی که پیش از دولت تدبیر و امید ساخته شده بود فاقد تجهیزات سرمایشی و گرمایشی بود که با اعتباری خوبی که تأمین شد نواقص رفع گردید.

وی اظهارامیدواری کرد سالن چند منظوره این شهرستان با توجه به وجود قهرمانان زیاد به کمک معاون توسعه منابع وزارت ورزش به زودی احداث و به بهره برداری برسد که با تحقق این امر این شهر ستان نیز می‌تواند میزبان مسابقات ورزشی حتی در سطح استان و کشور باشد.

چهار هزارو ۱۵۰ پروژه ورزشی نیمه تمام در سطح کشور

معاون توسعه منابع وزارت ورزش و جوانان به عنوان سخنران پایانی این نشست نیز اظهارداشت: هم اینک در سطح کشور چهار هزار و ۱۵۰ پروژه ورزشی نیمه تمام وجود دارد و بسیاری از آنها بدون در نظر گرفتن طرح آمایش سرزمین احداث شده است.

ژاله فرامرزیان افزود: برخی از پروژه‌ها که مساحت آنها به بیش از ۱۵۰ هکتار می‌رسد اگر همه بودجه‌ها هم خرج آنها کنیم به اتمام نخواهد رسید و این امر در حالی است که بدون در نظر داشتن راه‌های دسترسی و دیگر امکانات از جمله آب و برق و گاز اقدام به احدات این پروژ ه ها در سطح کشور شده است.

وی تاکید کرد: این پروژه‌ها که با پول مردم ساخته شده در حال مستهلک شدن است در حالی که هیچ تناسبی با محیط نداشته است.

فرامرزیان با بیان اینکه سیاست وزارت ورزش و جوانان این است که ابتدا پروژه‌های نیمه تمام به سرانجام برسد، افزود: پس از این اتفاق آنگاه می‌توانیم به ساخت پروژه‌های جدید و آن‌هم براساس نیاز مناطق شروع کنیم.

این مقام مسئول اظهارداشت: این شهرستان نیاز به سالن چند منظوره دارد اما این امر در صورتی قابل اجراست که مجوز لازم از سایر نهادهای شهرستان گرفته شود چرا که وزارت ورزش نمی‌تواند مجوز ساخت بدهد و اگر این امر محقق شود مامی توانیم منابع مالی را برای ساخت ظرف دو سال فراهم کنیم.

وی به نگهداری از اماکن به عنوان معضل اشاره کرد و گفت: سالن‌ها و مکان‌هایی که با مشکلات ساخته می‌شود، مردم باید در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشند چرا که عمر سالن که بعضاً ۲۰ یا چهل سال است کوتاه می‌شود که این امر ناشی از عدم نگهداری مناسب است.

فرامرزیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در مورد اینکه چه زمانی پروژه‌های نیمه تمام ورزشی در سطح کشور به اتمام خواهد رسید، افزود: طرحی در دست اجرا داریم تا از طریق سرمایه گذاران خارجی این پروژه‌ها به اتمام برسانیم و برخی دیگر نیز از در آمد سالن‌ها و کمک خیرین تمام شود.

وی گفت: استان فارس در بحث به اتمام رساندن پروژه‌های نیمه در کشور سر آمد است و وزارتخانه از این امر راضی است.

وی در مورد جوانان و سازمان‌های مردم نهاد هم گفت: با بودجه خوبی که در اختیار وزارت کشور برای اختصاص به جوان‌ها است می‌توانیم با تشریک مساعی مشکلات جوانان و سازمان‌های مردم را حل و خانه‌های روستایی هم ایجاد نمایم.

فرامرزیان گفت: تا پایان سال ۹۹ بیش از یک هزار ۴۵۰ زمین چمن مصنوعی در کل کشور به بهره برداری می‌رسد.

در سفر معاون وزیر ورزش به شهرستان نی ریز زمین استاندارد چمن مصنوعی این شهرستان که ۱۰ هزار متر مربع مساحت دارد، با هزینه ۳۵ میلیارد ریال از محل اعتبارهای استانی افتتاح و ۱۰۰ میلیون تومان هم از سوی معاون وزارت ورزش به هیأت‌ها کمک شد.

گزارش از: حمیدرضا خلیقی

۹۶۰۰/‏۶۱۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟