جشن نوروز صیاد در جزیره قشم برگزار شد+فیلم


جشن نوروز صیاد در جزیره قشم برگزار شد+فیلم

جشن نوروز صیاد به عنوان یک رسم به جا مانده از دوران گذشته در جزیره قشم، امسال نیز در روستای سلخ این جزیره برگزار شد.

عضو شورای اسلامی روستای سلخ در گفت و گو با ایسنا، منطقه خلیج فارس، افزود: جشن نوروز صیاد در روستای سلخ همزمان با شروع فصل جدید صید و صیادی با اجرای ویژه برنامه های متعدد و با هدف احیا و پایداری آئین های محلی با شکوهی خاص برگزار شد.

جشن نوروز صیاد در جزیره قشم برگزار شد+فیلم

محمد احمدی تصریح کرد: مسابقات صنایع دستی، شنا و غواصی، طبخ غذاهای بومی و محلی، مسابقات قایق های پارویی (جلکش) طناب کشی در ساحل، دو و میدانی ساحلی و اجرای موسیقی محلی از جمله برنامه های نوبت صبح نوروز صیاد در قشم بود.

وی اضافه کرد: از دیگر برنامه های جشن نوروز صیاد در روستای سلخ جزیره قشم می توان به مسابقه بازی مشند و رمازا، هوا کردن بادکنک های کاغذی، اجرای موسیقی رزیف و نمایش گروه ششی در نوبت بعداز ظهر این جشن اشاره کرد.

احمدی خاطرنشان کرد: یکی از رسم های مردم جزیره قشم در جشن نوروز صیاد، ورود به دریا با لباس های نو با هدف دور شدن دردها و بیمار ها از آنان به مدت یکسال می باشد.

جشن نوروز صیاد در جزیره قشم برگزار شد+فیلم

وی با اشاره به اینکه آئین اختتامیه جشن در روستای سلخ جزیره قشم نیز از غروب تا پاسی از شب گذشته با اجرای موسیقی زنده محلی و اهدای جوایز به گروه های برتر برگزار شد، اضافه کرد: با آغاز جشن نوروز صیاد، فصل جدید صید و صیادی در جزیره قشم نیز شروع می شود و صیادان در این روز برای صید به دریا نمی‌روند و در این روز تمام روستائیان لباس‌های نو بر تن می کنند.

عضو شورای اسلامی روستای سلخ بیان کرد: از دیگر آئین های ویژه جشن نوروز صیاد در قشم می توان به رنگ کردن درها و درختان نخل به عنوان آغاز فصل جدید در فعالیت صید و صیادی اشاره کرد.

جشن نوروز صیاد در جزیره قشم برگزار شد+فیلم

به گزارش ایسنا، نوروز صیاد از قدمتی طولانی در جزیره قشم برخوردار است و همه ساله با آغاز جشن نوروز در روستای سلخ جزیره قشم، بسیاری از هموطنانمان از سراسر ایران اسلامی با سفر به این جزیره زیبا، در این جشن بومی شرکت می کنند.


***

برای دیدن گزارش ویدئویی ایسنا کلیک کنید


انتهای پیام انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت