مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!


iPhone XR یکی از 3 آیفون معرفی شده از سری X در سال 2018 می‌باشد که با توجه به قیمت پایین تر نسبت به دو مدل دیگر (آیفون XS و آیفون XS MAX)، توانسته تا در همین مدت کمی که از انتشارش می‌گذرد، به محبوبیت بسیار بالایی برسد. در ادامه با مقایسه آیفون X با […] نوشته مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی! اولین بار در نت نوشت. پدیدار شد.

مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!
1+

iPhone XR یکی از ۳ آیفون معرفی شده از سری X در سال ۲۰۱۸ می‌باشد که با توجه به قیمت پایین تر نسبت به دو مدل دیگر (آیفون XS و آیفون XS MAX)، توانسته تا در همین مدت کمی که از انتشارش می‌گذرد، به محبوبیت بسیار بالایی برسد. در ادامه با مقایسه آیفون X با XR با نت نوشت همراه باشید.

از طرف دیگر، iPhone X یک پرچمدار انقلابی بود که در اواخر سال ۲۰۱۷ به بازار آمد و قدرت این دستگاه به حدی بالا بود که حتی هنوز هم در رده‌ی بهترین اسمارت فون‌های دنیا قرار می‌گیرد. حال اگر شما قصد خرید یک آیفون جدید را داشته باشید، کدام یک از این دو دستگاه را انتخاب می‌کنید؟

و یا اگر تصمیم به ارتقای آیفون X خود به مدل آیفون XR گرفته اید، آیا این تصمیم شما منطقی می‌باشد؟ بنابراین برای پاسخ به این سوال‌ها و تصمیم گیری در انتخاب بین این دو اسمارت فون، نیاز به یک بررسی جامع و دقیق از ویژگی‌های مختلف، شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها داریم.

بیشتر بخوانید: مقایسه آیفون X با XS ؛ پدر و پسرخوانده

مقایسه آیفون X با XR

در مقایسه آیفون X با XR همان طور که می‌دانید، آیفون X یک پرچمدار بود و هم اکنون قیمت پایه این گوشی (مدل ۶۴ گیگ) از ۹۹۹ دلار در امریکا آغاز می‌شود. اما آیفون XR را در واقع نمی‌توان به عنوان یک پرچمدار به حساب آورد، زیرا اپل با حذف برخی از ویژگی‌های لوکس و گران قیمت از این گوشی، سعی داشته تا در حد امکان قیمت آن را کاهش دهد.

قیمت آیفون XR هم اکنون در بازار امریکا از ۷۵۰ دلار استارت می‌خورد. اما این بدین معنی نیست که iPhone XR در همه زمینه‌ها نسبت به آیفون X ضعیف تر باشد، بلکه این گوشی دارای ویژگی‌های خاصی است که مشتریان آیفون X خواب آن‌ها را هم نمی‌بینند!

مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!

آیفون XR

مقایسه نمایشگر آیفون X با XR

اول از همه، مقایسه آیفون X با XR را با بررسی نمایشگر این دو دستگاه آغاز می‌کنیم. در این مورد شکی نیست که نمایشگر آیفون X بسیار بهتر از نمایشگر آیفون XR می‌باشد. اول از همه، تراکم پیکسلی نمایشگر iPhone X برابر با ۴۵۸ppi می‌باشد که در مقایسه با ۳۲۶ppi موجود برای نمایشگر iPhone XR بسیار بالاتر است.

به طوری که حتی گوشی قدیمی iPhone 6 Plus هم دارای نمایشگری با تراکم پیکسلی ۴۰۱ppi بود! بنابراین حتی می‌توان گفت که نمایشگر iPhone 6 Plus شارپ تر از نمایشگر iPhone XR می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی آیفون XR : ارزان قیمت ترین آیفون ۲۰۱۸

مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!

نمایشگر اولد آیفون X

اما مهم تر از تراکم پیکسلی، بحث نوع تکنولوژی نمایشگر مطرح می‌باشد که بازهم آیفون X را باید برنده این رقابت دانست. آیفون X از پنل OLED استفاده می‌کند که در آن تصاویر بسیار شفاف تر بوده و رنگ‌ها با کیفیت بسیار بالاتری نمایش داده می‌شوند.

اما آیفون XR از پنل‌های قدیمی LCD بهره می‌برد که به هیچ وجه مناسب یک پرچمدار سال ۲۰۱۸ نمی‌باشند. در واقع اپل با استفاده از پنل LCD در این گوشی توانسته تا قیمت آن را تا حد زیادی پایین بیاورد.

بیشتر بخوانید: بررسی آیفون X ؛ شاهکاری پرآوازه که مخاطبان اپل را هیپنوتیزم کرده…

مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!

قاب پشتی آیفون XR

حتی با وجود رزولوشن پایین نمایشگر آیفون XR، اپل برای این گوشی از صفحه نمایش بزرگتری استفاده کرده است. سایز نمایشگر آیفون XR برابر با ۶٫۱ اینچ بوده که از آیفون X با سایز ۵٫۸ اینچ بزرگتر می‌باشد. بنابراین با توجه به تکنولوژی پست تر و تراکم پیکسلی پایین تر، بزرگتر کردن ابعاد آیفون XR توجیحی چندان منطقی نخواهد داشت.

نمایشگر آیفون X هرچند کوچکتر از نمایشگر آیفون XR می‌باشد، اما برای دیدن فیلم و عکس و انجام بازی‌های ویدیویی مناسب تر است. ضمنا نسبت تصویر هر دو گوشی ۱۹٫۵:۹ بوده، ولی نسبت صفحه نمایش به بدنه برای آیفون X برابر با ۸۲٫۹ درصد می‌باشد، ولی این عدد برای آیفون XR برابر با ۷۹ درصد می‌باشد.

به غیر از این، آیفون XR از ویژگی‌های Dolby Vision و HDR10 و ۳D Touch display محروم می‌باشد، پس مقایسه آیفون X با XR را قطعا آیفون X می‌برد.

بیشتر بخوانید: بررسی آیفون XS ، تازه وارد جدید؛ بروزرسانی به روش اپل

مقایسه طراحی آیفون X با XR

مقایسه آیفون X با XR را با بحث طراحی این دو دستگاه ادامه می‌دهیم. همان طور که می‌دانید، آیفون‌ها از دیرباز به کیفیت ساخت بسیار بالای خود معروف بوده اند. آیفون X و XS و XS MAX با اسکلتی از جنس استنلس استیل (فولاد ضدزنگ) ساخته شده اند که بسیار با کیفیت و درجه یک می‌باشد.

در واقع شاید هنوز هم نتوان اسمارت فونی را در دنیا پیدا کرد که کیفیت ساخت بدنه آن به پای آیفون X برسد. اما در این قسمت هم اپل برای کاهش قیمت آیفون XR دست به تغییراتی زده و به جای استفاده از استنلس استیل، فریم این دستگاه را از جنس آلومینیوم طراحی کرده است.

البته جنس آلومینیوم به کار رفته در این گوشی بسیار خوب و باکیفیت می‌باشد (آلومینیوم سری ۷۰۰۰)، اما در کل نمی‌توان آن را با استنلس استیل به کار رفته در آیفون X مقایسه کرد.

بیشتر بخوانید: مقایسه S10e با آیفون XR ؛ غول و بچه غول!

مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!

آیفون XR در رنگ‌های مختلف

به هر حال در نگاه اول این دو گوشی بسیار شبیه به هم هستند، لبه‌های هر دو به صورت گرد طراحی شده و notch موجود بر روی صفحه نمایش آن‌ها هم اندازه می‌باشد. اما اندازه آیفون XR کمی بزرگتر است: ابعاد این گوشی ۷۵٫۷*۸٫۳*۱۵۰٫۹ میلی متر می‌باشد، در حالی که ابعاد آیفون X برابر با x 70.9*7.7*143.میلی متر بود.

همان طور که می‌بینید ضخامت آیفون XR کمی بیشتر از ضخامت آیفون X می‌باشد که این موضوع را هم می‌توان از نکات منفی طراحی این اسمارت فون دانست. ضمنا Apple iPhone XR با وزن ۱۹۴ گرم بسیار سنگین وزن تر از Apple iPhone X با وزن ۱۷۴ گرم می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی اپل واچ سری ۴ ؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و پردازنده‌ی قدرت‌مند‌تر

مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!

آیفون X

هر دو دستگاه دارای گواهینامه ضدآب IP67 هستند، یعنی شما می‌توانید آن‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق یک متر زیر آب نگه دارید، بدون اینکه به گوشی شما آسیبی وارد شود. ضمنا قاب پشتی و جلویی هر دو دستگاه از جنس شیشه‌ی پولیش خورده با پوشش oleophobic بوده و در مقابل خراش مقاوم می‌باشد.

یکی از نوآوری‌های آیفون X استفاده از Face ID (شناسه چهره) به جای حسگر اثر انگشت قدیمی موجود بر روی دکمه هوم در آیفون‌های قبلی بود. در واقع آیفون X به طور کلی دکمه فیزیکی هوم را کنار گذاشت تا ظاهری بسیار شیک تر از آیفون ۸ داشته باشد. استفاده از دوربین TrueDepth جدید اپل و اضافه شدن ویژگی Animoji باعث شد تا آیفون X واقعا یک گوشی انقلابی باشد.

حال در آیفون XR تمامی این ویژگی‌ها با کمی بهبود همچنان وجود دارند. Face ID در آیفون XR سریعتر از گذشته عمل می‌کند (به لطف استفاده از چیپست جدید A12 اپل) و به غیر از Animoji، این گوشی از Memoji هم پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: بررسی آیفون ۸ پلاس ؛ ظاهری کلاسیک با نگاهی به آینده!

مقایسه دوربین آیفون X با XR

مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!

کنترل عمق تصویر در آیفون

در مقایسه آیفون X با XR از نظر دوربین نتیجه گیری واقعا کمی سخت می‌باشد. iPhone XR با دوربین اصلی تک لنزه ۱۲ مگاپیکسلی به بازار عرضه شد، در حالی که iPhone X دارای سیستم دوربین دوگانه ۱۲+۱۲ مگاپیکسلی بود. لنز ۱۲ مگاپیکسلی دوم گوشی iPhone X یک لنز تله فوتو است که زوم اپتیکال ۲X را به ارمغان می‌آورد، اما آیفون XR از وجود این لنز محروم مانده است.

اما با این وجود، می‌توان گفت که دوربین آیفون XR در کل بهتر از دوربین آیفون X عمل می‌کند. ما برای این حرف دو دلیل داریم: اول از همه، سایز پیکسل در لنز دوربین آیفون XR برابر با ۱٫۴µm می‌باشد، در حالی که این عدد برای لنز اصلی دوربین آیفون X برابر با ۱٫۲۲µm است.

پیکسل بزرگتر به معنای جذب بهتر نور و افزایش کیفیت تصاویر، مخصوصا در شرایطی که نور محیط نامناسب است می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی دوربین آیفون X ، آیفون ۸ و ۸ پلاس ؛ تفاوت و بهبود‌ها نسبت به آیفون‌های قبلی!

مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!

اپ دوربین XR

همچنین، iPhone XR به لطف ترکیب نرم افزار بهبودیافته با یک سخت افزار قدرتمند که شامل Neural Engine (موتور عصبی) اپل می‌شود، قادر به ثبت تصاویر پرتره فوق العاده زیبایی است. عملکردهای بوکه و کنترل عمق در دوربین XR دقیقا مشابه گوشی‌های آیفون XS و XS MAX می‌باشد.

همچنین ویژگی Smart HDR اپل که در مطلب مقایسه آیفون X با XS ؛ پدر و پسرخوانده به طور مفصل از آن سخن گفتیم، برای آیفون XR هم ارائه شده است. همین ویژگی کافی است تا تصاویر ثبت شده با دوربین آیفون XR به معنای واقعی کلمه فوق العاده باشند! ضبط ویدیو با دوربین آیفون XR بهتر از قبل شده، دامنه دینامیکی تصاویر بهبود یافته و پایدارسازی تصاویر هم بهتر از قبل صورت می‌پذیرد.

مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!

مقایسه تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی آیفون XR (سمت راست) و اسمارت فون پیکسل ۳ (سمت چپ)

“پی نوشت: رنج دینامیکی، دامنه دینامیکی یا محدوده دینامیکی عکس عبارت است از تفاوت مقدار روشنایی بین تاریک‌ترین نقاط و روشن‌ترین نواحی عکس که دارای جزئیات قابل تشخیص باشند.”

در مقایسه آیفون X با XR از نظر دوربین سلفی تفاوت خاصی مشاهده نمی‌شود. هر دو گوشی از دوربین ۷ مگاپیکسلی f/2.2 با ویژگی HDR استفاده می‌کنند. البته دوربین سلفی آیفون XR می‌تواند ویدیوهای فول اچ دی را در سرعت ۶۰fps ضبط کند، ولی دوربین سلفی آیفون X با سرعت ۳۰fps به ضبط ویدیو می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: بررسی مشخصات iPhone 8, iPhone 8 plus و iPhone X ؛ کدام آیفون انتخاب بهتری است؟!

مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!

مقایسه تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی آیفون XR (سمت راست) و اسمارت فون پیکسل ۳ (سمت چپ)

مقایسه مشخصات فنی و دیگر ویژگی‌های آیفون X با XR

مقایسه آیفون X با XR را با مشخصات فنی آن‌ها ادامه می‌دهیم. هر دو گوشی دارای ۳ گیگ حافظه RAM می‌باشند، اما قدرت پردازنده جدید موجود در آیفون XR بسیار بیشتر از پردازنده قدیمی آیفون X می‌باشد. iPhone XR از پردازنده جدید اپل به نام A12 Bionic (با معماری ۷ نانومتری) استفاده می‌کند که از نظر سرعت، عملکرد گرافیکی و مصرف باتری بسیار نسبت به پردازنده A11 (با معماری ۱۰ نانومتری) موجود در آیفون X بهبود داشته است.

در واقع ۵۰ درصد بهبود عملکرد گرافیکی و ۱۵ درصد بهبود عملکرد هسته‌های CPU ماحصل این آپگرید اپل می‌باشد. می‌توان گفت که در مقایسه آیفون X با XR از نظر عملکرد و مشخصات فنی، قطعا XR برنده می‌باشد.

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین گوشی ۲۰۱۸ در دنیا: iPhone X همچنان یکه تازی می‌کند!

مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!

مقایسه آیفون X با XR : دوربین XR تک لنزی می‌باشد

از دیگر برتری‌های آیفون XR نسبت به X می‌توان به دو سیمکارته بودن این گوشی (سیمکارت دوم، یک سیمکارت الکترونیکی یا eSIM می‌باشد) و افزایش سرعت شبکه ۴G آن اشاره کرد. آیفون X در دو مدل با حافظه داخلی ۶۴ و ۲۵۶ گیگ موجود است، ولی اپل یک مدل ۵۱۲ گیگی هم برای آیفون XR اضافه کرده است. آیفون X در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری عرضه می‌شود، ولی تنوع رنگ برای آیفون XR بسیار بیشتر می‌باشد. شما می‌توانید آیفون XR خود را از بین رنگ‌های مشکی، قرمز، زرد، آبی، سفید و مرجانی انتخاب کنید.

و اما به مقایسه آیفون X با XR از نظر باتری می‌رسیم. باتری آیفون X یکی از اصلی ترین نقاط ضعف آن در سال گذشته بود. باتری ۲۷۱۶ میلی آمپر ساعتی این گوشی هرچند با تکنولوژی شارژ سریع (۵۰ درصد در ۳۰ دقیقه) و شارژر وایرلس پشتیبانی می‌شد، اما در مقایسه با پرچمداران برندهای دیگر دنیا بسیار ضعیف تر عمل می‌کرد. اما اکنون به ۳ دلیل عمده، عمر باتری آیفون XR بسیار بهتر از آیفون X می‌باشد:

پردازنده A12 موجود در این گوشی نسبت به پردازنده A11 موجود در آیفون X حدود ۵۰ درصد کم مصرف تر می‌باشد.سایز بزرگتر آیفون XR باعث شده تا حجم باتری استفاده شده برای آن بیشتر باشد. در واقع باتری این گوشی دارای ظرفیت ۲۹۴۲ میلی آمپر ساعت است که حدود ۲۰۰mAh بیش از ظرفیت باتری آیفون X می‌باشد.رزولوشن نمایشگر آیفون XR بسیار پایین تر از رزولوشن نمایشگر آیفون X است.

بیشتر بخوانید: کسب نمره ۹۷ توسط دوربین آیفون X از DxO Mark و عقب ماندن از Pixel 2

بنابراین ضعف باتری آیفون X تا حد زیادی در آیفون XR پوشانده شده است، به طوری که مدت زمان مکالمه با این گوشی در شبکه ۳G به ۲۵ ساعت رسیده است. شما با آیفون X در شبکه ۳G می‌توانید ۲۱ ساعت با یک بار شارژ پر باتری مکالمه کنید. به طور کلی عمر باتری آیفون XR حتی از عمر باتری آیفون‌های XS و XS MAX هم بیشتر می‌باشد.

مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!مقایسه آیفون X با XR: یک به‌روزرسانی غیر منطقی!

دکمه فیزیکی هوم برای اولین بار در آیفون X حذف شد

و در پایان، در مقایسه آیفون X با XR از نظر سیستم عامل می‌توان نمره‌ی یکسانی به این دو گوشی داد، چراکه هم اکنون آپدیت iOS 12.1 برای هر دو ارائه شده و تجربه کار با سیستم عامل هر دو دستگاه مشابه می‌باشد.

جمع بندی مقایسه آیفون X با XR

هرچند که آیفون XR در زمینه هایی مثل نمایشگر و طراحی به پای برادر بزرگتر خود نمی‌رسد، اما عملکرد بهتر، پردازنده قوی تر، باتری پرقدرت تر و دوربین به روز تر این گوشی می‌توانند دلایلی خوب برای انتخاب آن باشند.

اما مهم تر از همه، قیمت این گوشی است که حدود ۲۵۰ دلار کم تر از آیفون X است و همین امر عامل اصلی محبوبیت آیفون XR می‌باشد. در واقع قیمت پایه آیفون X در کشور ما هم اکنون از ۱۳ میلیون تومان آغاز می‌شود، در حالی که آیفون XR را می‌توان با قیمتی در حدود ۱۱٫۵ میلیون تومان هم در بازار پیدا کرد. البته این قیمت‌ها به طور روزانه در نوسان می‌باشند.

به طور کلی در نتیجه گیری از مقایسه آیفون X با XR ، اگر هم اکنون یک آیفون X دارید و به دنبال ارتقای آن می‌باشید، احتمالا آیفون XR برای شما مناسب نمی‌باشد و بهتر است تا آیفون XS یا آیفون XS MAX (که اسمارت فونی فوق العاده قدرتمند ولی گران قیمت است) را امتحان کنید و یا تا سال آینده و ارائه آیفون‌های ۲۰۱۹ صبر کنید. ولی اگر هم اکنون دارای گوشی آیفون نیستید و یا یک آیفون قدیمی (آیفون ۸ به قبل) دارید، در مقایسه آیفون X با XR ،ما آیفون XR ارزان قیمت تر و به روزتر را پیشنهاد می‌کنیم.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کامرون به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم