لاهوتی: نوبخت از آماده بودن اقدامات اصلاحی ساختار بودجه خبر داد


لاهوتی: نوبخت از آماده بودن اقدامات اصلاحی ساختار بودجه خبر داد

شفقنا- یک نماینده مجلس درباره اصلاح ساختار بودجه و زمان ارائه آن به مجلس گفت: تصور من این است که لایحه اصلاح ساختار بودجه با توجه به آن فرصت سه ماهه که سپری شده حداکثر تاماه آینده به مجلس بیاید. مهرداد لاهوتی در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره آخرین اقدامات جهت اصلاح ساختار بودجه که مقام معظم رهبری دستور آن را […]

لاهوتی: نوبخت از آماده بودن اقدامات اصلاحی ساختار بودجه خبر داد

شفقنا- یک نماینده مجلس درباره اصلاح ساختار بودجه و زمان ارائه آن به مجلس گفت: تصور من این است که لایحه اصلاح ساختار بودجه با توجه به آن فرصت سه ماهه که سپری شده حداکثر تاماه آینده به مجلس بیاید.

مهرداد لاهوتی در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره آخرین اقدامات جهت اصلاح ساختار بودجه که مقام معظم رهبری دستور آن را صادر کرده بودند، گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم دولت تا الان کار کرده و آماده است که اصلاحات مورد نظر را به صحن مجلس ارائه دهد. این موضوع را دولت الزاما باید از طریق لایحه دنبال کند و ما در مجلس نمی‌توانیم این بحث را در قالب طرح ارائه دهیم، چراکه قطعا در خیلی از موارد با ایرادات قانون اساسی و ایراد شورای نگهبان مواجه می‌شویم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید براینکه مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به اصلاح ساختار بودجه بی‌تفاوت نبوده است، گفت: آخرین خبری که من از طریق آقای نوبخت دارم این است که ایشان عنوان می‌کردند که کار ما در این خصوص در سازمان برنامه بودجه آماده است. منتها باید بگویم اگر کارشان در سازمان برنامه و بودجه آماده است باید تقدیم مجلس کنند و فرآیند این کار از طریق دولت است. سازمان برنامه باید کارش را به دولت بدهد که دولت بتواند آن را به مجلس ارائه دهد.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید مقام معظم رهبری در ابلاغ این دستور چه مواردی را برای اصلاح مدنظر دارد؟، گفت: ما کشور را گران اداره می‌کنیم، در این شرایط باید تلاش کنیم. به عنوان مثال بودجه‌ای که دولت برای شرکت‌ها به ما می‌دهد، ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که ما ۴۷۰ هزار میلیارد تومان آن را رسیدگی می‌کنیم و اصلا کاری به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان آن نداریم. یعنی سه برابر بودجه عمومی کشور در آن‌سو است.

نماینده اصولگرای مردم لنگرود تصریح کرد: این مورد به آن معناست که دولت باید اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کند و آن میدانی هم که در حیطه رسیدگی ماست، باید به خوبی مورد ارزیابی و رسیدگی قرار بگیرد که الان هیچ دخالتی در این موضوعات نداریم.

لاهوتی با اشاره به لزوم عدم تکیه بودجه کشور به نفت گفت: ما سال‌هاست که روی این موضوع بحث کرده‌ایم و به جمع‌بندی مشخصی نرسیده‌ایم. بالاخره باید در ساختار بودجه با برنامه‌های زمان‌بندی شده این کار را انجام دهیم. ما همیشه این شعار را داده‌ایم و بحث استفاده نکردن از نفت را در بودجه مطرح می‌کنیم اما اگر محقق شده بود، امروز خیلی راحت در برابر تحریم‌های آمریکا مقاوم بودیم. بنزین یکی از مواردی بود که آمریکایی‌ها از طریق آن ما را تحریم می‌کردند ولی امسال چون‌ بنزین را خودمان تامین می‌کنیم، دیگر در مقابل تهدید آن‌ها قرار نداریم.

وی یادآور شد: کوچک کردن دولت هم باید مورد توجه باشد و فکری باید به حال ساختار دولت کنیم، نمی‌شود که همیشه از دولت چاق سخن بگوییم. این‌ها از جمله مسائلی است که روی مصارف، فرارهای مالیاتی و جنبه‌های دیگر ساختار بودجه می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

این عضو فراکسیون مستقلین ولایی در پاسخ به این سوال که آیا بازده این مسائل در کوتاه‌مدت نمود عینی پیدا خواهد کرد یا خیر؟، گفت: می‌تواند آثار کوتاه‌مدت هم به همراه داشته باشد. مثلا در همین بودجه شرکت‌ها چرا ما وارد رسیدگی نمی‌شویم؟ مجلس می‌تواند وارد رسیدگی شود و یا کوچک کردن دولت بحث جدیدی نیست بلکه الان نسخه آن را پیچیده‌ایم و آماده هم هست و باید دولت را ملزم کنیم. گران اداره کردن کشور هم از دیگر مسائلی است که با آن روبرو هستیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: مصرف ما در آب و برق و گاز زیاد است و یکی از پرمصرف‌ترین کشورها هستیم. ما چهار برابر میانگین مصرف دنیا در حال مصرف هستیم. زمانی که فشار تحریم را داریم، باید رعایت کنیم.

وی درباره لزوم ادغام دستگاه‌های موازی گفت: دستگاه‌های موازی فرهنگی و کمکی و امدادی و… داریم. وقتی از کوچک‌ کردن دولت سخن می‌گوییم منظورمان این نیست که دستگاه‌ها ده‌ها نفر را بیرون کنند بلکه خیلی از این دستگاه‌های موازی می‌توانند در هم ادغام و کوچکتر شوند.

نماینده مردم لنگرود در پاسخ به سوالی درباره لزوم سر و سامان دادن به یارانه‌های پنهان هم گفت: یارانه‌های پنهان ما هم وحشتناک است. به عنوان مثال قیمت تمام شده بنزین حدود هشت هزار تومان است ولی ثروتمندان و کسانی که تعداد خودروی‌های بیشتری دارند، بیشتر استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر ثروت‌مندان جامعه از یارانه‌های پنهان استفاده می‌کنند. وقتی به یک روستا می‌رویم که آنچنان برق یا بنزینی مصرف نمی‌کنند؛ می‌بینیم یارانه‌های پنهان ما نزدیک به دوبرابر بودجه عمومی کل کشور است که ثروتنمدان جامعه مصرف‌کنندگان آن هستند.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی تصریح کرد: من نمی‌گویم همه این‌ها را روز اول انجام دهیم بلکه هرکدام از این موارد می‌تواند برای خود شرایط و زمان‌بندی داشته باشد و این موضوع را متناسب با زمان می‌توانیم عمل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید لایحه اصلاح ساختار بودجه چه زمانی به مجلس ارائه شود؟، گفت: تصور من این است که با توجه به آن فرصت سه ماهه که سپری شده حداکثر تاماه آینده به مجلس بیاید.

لاهوتی درباره مصوبه مجلس درمورد افزایش حقوق‌ها و نحوه اجرای دولت، با اشاره به اقدامات دولت درباره این مصوبه گفت: اگر اشتباهی هم وجود داشته این مصوبه مجلس بوده که اشتباه بوده است و دولت درست اجرا کرده است. دولت گفت می‌خواهم به همه ۲۰ درصد افزایش بدهم و چون تعیین ضرایب با دولت بود درنتیجه دولت درست عمل کرد و حالا اگر قرار است اتفاقی رخ دهد، قانون باید عوض شود.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است