مسجد، محور همه برنامه‌های امام زمان(عج) است


مسجد، محور همه برنامه‌های امام زمان(عج) است

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با بیان‌اینکه محور همه برنامه‌های ولی خدا بر مدار مسجد است، گفت: هنوز در استفاده از ظرفیت مسجد برای توسعه و تعمیق فرهنگ مهدوی به استانداردهای لازم نرسیده‌ایم. مسجد بهترین محل برای تمرین نقش‌های عصر ظهور است.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: مسجد به عنوان کانونی ترین مکان تصمیم سازی و تصمیم گیری مسلمانان از صدر اسلام تا کنون نقشی محوری در سرنوشت مسلمانان ایفا کرده است مهم آنکه مسجد در آینده قطعی و آرمانی بشریت یعنی عصر ظهور و دولت جهانی امام مهدی(عج) نیز نقشی بی بدیل ایفا می کند.

از این رو، در بررسی کارکردهای مسجد در مهدویت، انتظار و زمینه سازی ظهور، با حجت الاسلام «محمدرضا نصوری»، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفت وگو کرده ایم که در ادامه مشروح ان تقدیم حضورتان می شود:

مسجد به عنوان پایگاه سیاسی عبادی اسلام، در فرهنگ مهدوی و مهندسی مهدویت چه جایگاهی دارد؟

مسجد، محور توسعه و برنامه های فرهنگی اسلام است، یعنی مهندسی فرهنگی اسلام بر مدار مسجد بنا شده چنان که وقتی رسول خدا(ص) وارد مدینه شدند، ابتدا مسجد را بنا کردند.

به عبارت دیگر، هر چیزی برای خود جایگاه دارد جایگاه توسعه فرهنگ اسلامی هم باید مسجد باشد نباید به دیگر مکان هایی که فضاهای فیزیکی شان متناسب فعالیت های دینی نیست، این قسم از فعالیت ها را انتقال داد.

مسجد باید محل عبادت، ارتقای معنویت و حرکت به سمت خدا باشد و این نیازمند اهتمام در عمل است همانطور که پیامبر(ص) برای مسجد چنین جایگاهی قائل بودند.

ظهور امام زمان(عج) هم از مسجدالحرام است، پایگاه حکومتی و محل اسکان خانواده ایشان نیز مسجد است، یعنی محور همه برنامه های ولی خدا بر مدار مسجد است.

لذا رهروان فرهنگ مهدوی در عصر غیبت هم باید هندسه حرکتی شان بر اساس الگوی فرهنگی عصر ظهور باشد.

در عصر غیبت و حرکت به سمت ظهور و کاردسازی و تربیت مهدی باوران و مهدی یاوران، مسجد ایفاگر چه نقش و کارکردی است؟

باید توجه داشت از طریق مسجد است که می توان فرهنگ را ارائه و مردم سازی کرد و نیز مسیر آسیب های اجتماعی را مسدود کرد.

این مهم زمانی محقق می شود که نگاه ها به مسجد صرفاً از منظر عبادی نباشد؛ چراکه عبادت یکی از کارویژه های مسجد است لذا نباید مسجد را به این کارویژه محدود کنیم.

چقدر در احیاء و استفاده از این کارویژه موفق عمل کرده ایم؟

در استفاده از ظرفیت مسجد برای توسعه و تعمیق فرهنگ مهدوی هنوز به استانداردهای لازم نرسیده ایم. استاندارد یعنی مسجد، محل تربیت نیرو و سرباز برای امام زمان(عج) باشد.

فضای مسجد باید مهدوی باشد حتی اگر شعاری در معماری مسجد استفاده می شود هم باید کاربردی و در این راستا باشد.

همچنین، پیام های اخلاقی معنوی در مساجد، باید انتظارمحور باشد. مسجد نباید فقط در وقت نماز فعال باشد مسجد باید برای همه ایام و اوقات و ساعات فعال شود تا افراد از آنجا همه معارف دین به ویژه مهدویت را را فرا بگیرند.

سخنران نباید صرفا روزهای جمعه یا سه شنبه شب ها مباحث مهدوی را بیان کند. ائمه جماعات و روحانیون باید خود و دیگران را مقید به خواندن دعای سلامتی امام زمان(عج) حداقل در قنوت نمازها کنند تا همه اهالی مسجد بدانند یاد کردن از امام زمان(عج) فقط منحصر به نیمه شعبان و دعای ندبه نیست.

باید برنامه های مسجد به گونه ای باشد که فرد بعد از خروج از مسجد عهدی جدید با حضرت حجت(عج) داشته باشد.

برنامه های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی در این باره موثر است؛ اگر مهدویت محور فعالیت های مسجد باشد باعث می شود اهالی مسجد اهل دروغ و غیبت و اختلاس و کم فروشی نشوند و در پی رفتارسازی های مهدوی برآیند.

برای آنکه مسجد محور و کانون فعالیت های مهدوی باشد و از مسجد باورهای مهدوی و منتظرانه به افراد و جامعه تزریق شود، چه الزاماتی باید رعایت شود؟

اولاً متولیان مسجدی باید حداقل های مهدویت را بدانند. نباید در برنامه ها و فعالیت های مسجد صرفا در پی گزارش دهی و اعلام آمار و ارقام و یا تظاهر از طرقی همچون دعوت شخصیت ها و ... باشیم. اخلاص باید رویکرد اصلی فعالیت های مهدوی در مساجد باشد.

تبلیغ و اطلاع رسانی از فعالیت های مهدوی مسجد نیز ضرورت دارد، چراکه بسیاری از افراد حتی در همسایگی مسجد از این قسم برنامه ها اطلاعی ندارند.

علاوه بر این، فعالیت ها به متن زندگی افراد و اهالی مسجد تسری داده شود، یعنی فرد آثار رفت و آمد به مسجد را درک کند و با حس خوبی که پیدا می کند، دیگران را نیز همراه کند.

مساعدت و همدلی اهالی مسجد با یکدیگر، نیز در ترویج سبک زندگی منتظرانه موثر است. مسجد پایگاه مردمی الهی و خدایی است نباید متصل به جناح و گروه و حزبی خاص باشد.

استفاده از جاذبه های زیباسازی و هنری کمتر در مسجد رخ می دهد. خوب است در برنامه ها به ویژه مهدوی محراب، کلاس ها، پوشش خادمان، پذیرایی ها، مراسم ها و ... همراه با زیبایی و هدفمندی باشد.

باید فضای مسجد را به سوی مهدویت محوری‌ای که به سوی خدا دعوت کند نه خودپرستی، هدایت کنیم. برای مثال در سفر به مالزی از مسجدی بازدید کردم که از نظر معماری فوق العاده بود اما روح معنویت نداشت ... معنویت مسجد به به نیات موسسان و متولیان باز می گرددد.

محور مدیریت مساجد و هیئت امنای آن باید روحانی عالِم باشد خیلی ها مطلع اند اما متخصص نیستند؛ همچنین، اعضای هیئت امناء به طیف خاصی محدود نشوند بلکه از همه اقشار اعم از عموم مردم، نخبگان، اصناف و ... در این هیئت حضور داشته باشند.

افق فعالیت های مهدوی در مساجد را چطور ارزیابی می کنید؟

متاسفانه بعضاً گل به خودی می زنیم. بسیاری از مساجد به آرمان های عصر ظهور نزدیک هستند که باید بُلد و معرفی شوند.

همانطور که در عصر ظهور، مسجد پایگاه جهانی سازی و دولت جهانی امام زمان(عج) است کسی هم که به مسجد می آید باید دید جهانی داشته باشد و از نگاه ها و انگیزه های حزبی گروهی عبور کند.

ولایت مداری در عصر ظهور در بالاترین سطح است امروز هم مسجدی ها باید ولایت مداری باشند.

در عصر ظهور همه اقشار اعم از زن و مرد، پیر و جوان و ... نقش آفرینی می کنند بهترین محل تمرین این نقش ها و آمادگی برای ایفای آنها در عصر غیبت مسجد است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نجات هشت ماهیگیر ایرانی توسط نیروی دریایی پاکستان