سوابق 3 عضو حقوقدان جدید شورای نگهبان و وعده های آن ها به بهارستانی ها


سوابق 3 عضو حقوقدان جدید شورای نگهبان و وعده های آن ها به بهارستانی ها

خبرگزاری آریا- در این گزارش به سوابق اجرایی و معرفی مختصری از محمد دهقان، محمدحسن صادقی مقدم و هادی طحان نظیف 3 حقوقدان جدید شورای نگهبان پرداخته شده است.

سوابق 3 عضو حقوقدان جدید شورای نگهبان و وعده های آن ها به بهارستانی ها

خبرگزاری آریا- در این گزارش به سوابق اجرایی و معرفی مختصری از محمد دهقان، محمدحسن صادقی مقدم و هادی طحان نظیف 3 حقوقدان جدید شورای نگهبان پرداخته شده است.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا، پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان در همین باره نوشت: مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه 25 تیر 1398 انتخاب 3 حقوقدان شورای نگهبان را از میان عبدالحمید مرتضوی، علی غلامی، هادی طحان نظیف، محمد دهقان و محمدحسن صادقی مقدم گزینه‎‌های پیشنهادی رئیس قوه قضائیه در دستور کار خود قرار داد.
نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پس از استماع اظهارات افراد معرفی شده از سوی رئیس قوه قضائیه، با 230 رای محمد دهقان، 181 رای محمدحسن صادقی مقدم و 156 رای هادی طحان نظیف را به عنوان 3 حقوقدان جدید شورای نگهبان و برای یک دوره 6 ساله انتخاب کردند.

اما در ادامه بخشی از سوابق 3 عضو جدید حقوقدان شورای نگهبان را میخوانید؛

محمد دهقان
محمد دهقان در دی ماه 1341 در شاندیز مشهد به دنیا آمد و پس از اتمام دوره راهنمایی، تحصیلات متوسطه را با موفقیت در مشهد مقدس به پایان رساند.
وی که در نوجوانی از مدافعان پرشور انقلاب اسلامی و راه امام خمینی (ره) بود؛ پس از شروع جنگ تحمیلی با سایر همرزمانش راهی جبهه‌ها شد و پس از 22 ماه حضور در جنگ در حالی‌که سمت فرماندهی گردان مهندسی رزمی سپاه مریوان را در سن 22 سالگی بر عهده داشت در یک نبرد نابرابر و پس از مجروحیت شدید به اسارت مزدوران رژیم بعثی درآمد.
دهقان 64 ماه اسارت در شکنجه‌گاه‌های صدام را به فرصتی مناسب برای تقویت بیشتر اراده و اندوختن گنجینه‌های معنوی و علمی برای خود و سایر اسراء مبدل کرد. تدریس قرآن و نهج‌البلاغه و زبان‌های انگلیسی و عربی از فعالیت‌های مؤثر او در ارتقای روحیه و توان علمی آزادگان به شمار می‌رفت. پس از آزادی از چنگال رژیم صدام با شرکت در کنکور سراسری در رشته حقوق و در دانشگاه تهران آغاز به تحصیل کرد. وی مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترای تخصصی حقوق خصوصی را در همان دانشگاه با موفقیت به پایان رساند و در سال 1382 از رساله دکترای خود دفاع کرد.
دهقان سابقه ریاست سازمان بسیج دانشجویی استان تهران و همچنین معاونت سیاسی سازمان بسیج دانشجویی کشور را بر عهده داشته است. تأسیس خبرگزاری دانشجو (SNN) یکی از جمله شاخص‌ترین فعالیت‌های وی می‌باشد. وی از سال 1382 و در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نماینده‌ی مردم چناران و طرقبه بوده است.
محمد دهقان در تیرماه 1398 از سوی رئیس قوه قضائیه به عنوان حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان به مجلس دهم معرفی و با 230 رای از سوی نمایندگان مجلس برای یک دوره 6 ساله به عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شد.

محمد حسن صادقی مقدم
محمدحسن صادقی‌مقدم دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه تهران است و مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز در سال 1367 در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده است. وی همچنین دارای دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس نیز هست.
صادقی‌مقدم در تیر ماه سال 1387 طی حکمی از سوی فرهاد رهبر، رئیس وقت دانشگاه تهران به عنوان مشاور عالی رئیس این دانشگاه منصوب شد.
وی عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران بوده و دارای تألیفات و مقالات متعددی است.
صادقی مقدم از سال 1392 نیز به عنوان مشاور عالی آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان مشغول به خدمت است.

هادی طحان نظیف
هادی طحان نظیف متولد 1361 در دزفول است. او مدرک دکترای حقوق عمومی خود را از دانشگاه تهران گرفته و هم اکنون نیز عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) است.
جوان‌ترین حقوقدان معرفی شده برای عضویت شورای نگهبان، پیش از این مسئولیت‌هایی همچون دبیر کمیته فرهنگی- اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، عضو مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان، کارشناس و مشاور حقوقی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و کارشناس حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد. او نزدیک به ده سال دبیر جلسات شورای نگهبان بوده و تسلط کافی به قانون اساسی، نظرات تفسیری و رویه‌های شورای نگهبان دارد. طحان نظیف همچنین 18 عنوان کتاب و بیش از 30 عنوان مقاله علمی در موضوعات حقوقی دارد.
معاونت آموزشی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، از مردادماه سال 1392، عضو هیأت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، از سال 1392، کارشناس و مشاور حقوقی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» مجلس شورای اسلامی، کارشناس گروه حقوق عمومی دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سال 1389، کارشناس و پژوهشگر پژوهشکده شورای نگهبان از سال 1388 تاکنون و همکاری با معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری سال 1387 بعضی از سوابق اجرایی طحان نظیف است.

وعده‌های منتخبین به بهارستانی ها
در جریان انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان هرکدام از کاندیداها برای جلب نظر نمایندگان وعده‌هایی دادند که در ادامه می خوانید.

محمد دهقان
*مجلس و شورای نگهبان باید حداکثر قرابت را جهت افزایش کارآمدی قوه مقننه داشته باشد و بنده برای این موضوع تدبیر و برنامه‌ریزی کرده‌ام.
*متاسفانه گاهی شاهد هستیم که چندین نماینده بر روی یک طرح و یا لایحه چند ماه کار می‌کنند اما شورای نگهبان به اندازه زمانی که نمایندگان برای آن طرح یا لایحه صرف کرده‌اند وقت نمی‌گذارند. باید از طریق تعامل شورای نگهبان با نمایندگان، قوه مقننه در عرصه قانون‌گذاری و سایر مسائل ارتقاء یابد.
*بنده اگر وارد شورای نگهبان شوم تلاش می‌کنم حق کسی ضایع نشود. با تعامل و گفت‌وگو با نمایندگان می‌توان انتخاباتی را برگزار کرد که کمترین هزینه را برای کشور داشته باشد.

هادی طحان نظیف
*تعامل هرچه بیشتر میان کارشناسان دو مجموعه می‌تواند عامل ارتقاء کیفیت قانون‌گذاری و مانع از تورم قانون شود.
*ارتقای کیفیت قانون‌گذاری و کاهش هزینه آن از طریق تعامل هرچه بیشتر بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان حاصل می‌شود.
*همواره یکی از دغدغه‌های بنده تبیین دقیق و صریح ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس شورای اسلامی برای نمایندگان مجلس بوده است.
*اطمینان می‌دهم که اگر بنده به عنوان حقوق‌دان وارد شورای نگهبان شوم تحرک و پویایی جوانان، جسارت و قدرت اظهارنظر، روحیه تحول‌زایی و بهره‌مندی از علم و تجربه بزرگان را مبنای کار خود قرار دهم.

محمد حسن صادقی مقدم
*در اصلاح قانون انتخابات مجلس تمام تلاش خود را برای رعایت احترام، عدل و انصاف را خواهم داشت.
*همیشه در حد توان در دسترس نمایندگان خواهم بود تا شورای نگهبان و مجلس با همکاری یکدیگر از مشکلات حوزه قانونگذاری در چارچوب وظایفشان بکاهند.
*همکاری نزدیکی با نمایندگان برای رفع مغایرت های احتمالی مصوبات مجلس، احراز صلاحیت ها در چارچوب رعایت عدل و انصاف و در زمان بررسی قانون بودجه سنواتی خواهم داشت.
*برای ارتقای جایگاه شورای نگهبان نیز تلاش می کنم.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟