بررسی روابط ایران و آلمان


بررسی روابط ایران و آلمان

دسته: سیاستاین کتاب که توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به چاپ رسیده است برای اولین بار در یک تحقیق علمی...

این کتاب که توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به چاپ رسیده است برای اولین بار در یک تحقیق علمی مستند "سیاسی بودن" رای دادگاه برلین در آوریل ۱۹۹۷ را به اثبات رسانده است. موسویان همچنین با استفاده از خاطرات خود، حقایق ناگفته و مستند مهمی در مورد چگونگی دخالت کشورهای ثالث را برای تخریب روابط ایران و آلمان در زمینه های مختلف را به رشته تحریر در آورده است.
این کتاب اولین کتابی است که در قالب یک تحلیل کاملاٌ مستند به دخالت های آمریکا و اسرائیل در تخریب روابط ایران و اروپا (با استفاده از موضوعاتی همچون تروریسم، سلاحهای کشتار جمعی، پروسه صلح و حقوق بشر و سایر مسائل امنیتی) را به افکار عمومی جهان ثابت می کند.
وی بخشی از خاطرات ناگفته ماموریت ۷ ساله خود را در این کتاب برای اولین بار منتشر می کند خاطراتی که برای پژوهشگران علوم سیاسی می تواند مبنای بسیار روشن و مهمی در تجزیه و تحلیل اختلافات و چالشهای ایران و غرب و کمک موثری برای شناخت راه حلهای حل و فصل اختلافات جهان غرب و جمهوری اسلامی ایران باشد.
دوره ماموریت آقای موسویان در خلال سالهای ۱۳۶۹ تا ۷۶ دوره ای پرفراز و نشیب در روابط ایران آلمان بوده است.
ماموریت نویسنده این کتاب درمقام سفیر ایران در آلمان یک سال پس از درگذشت آیت الله خمینی و شروع دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی آغاز شده و همزمان با پیروزی محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری، پایان یافت.
اما ماجرای قتل چهار تن از مخالفان سیاسی در سال ۱۳۷۱ که به حادثه "رستوران میکونوس" مشهور شد، باعث به وجود آمدن بحرانی ترین دوره روابط ایران با آلمان و اروپا شد که دیپلماسی ایران و طبعا فعالیت های سفیر وقت ایران را تحت شعاع خود قرار داد.
آقای موسویان پس از توضیح مفصلی از تاریخچه روابط ایران و آلمان قبل و بعد از انقلاب اسلامی، محدودیت های سیاست خارجی ایران و آلمان، موضوعات مورد اختلاف دو کشور از جمله سلاح های کشتار جمعی و روند صلح خاورمیانه که نزدیک به ۲۰۰ صفحه از کتاب ۳۳۹ صفحه ای را شامل شده به ذکر بحران میکونوس و نتایج آن پرداخته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403