چطور یک داستان درست و حسابی بنویسیم؟


چطور یک داستان درست و حسابی بنویسیم؟

«داستان‌نویسی مقدماتی» که ظاهراً اولین جلد از مجموعه درس‌گفتارهای داستان‌نویسی است، به کوشش حسین ورجانی از سوی نشر رازگو به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب حاضر حاصل درس‌گفتارهای داستان‌نویسی حسین ورجانی، از مدرسان داستان‌نویسی، است که طی سال‌های گذشته در شهرهای مختلف برگزار شده است. نویسنده در این کتاب به موضوعات مختلفی راجع به داستان‌نویسی می‌پردازد؛ او ابتدا از اصلی‌ترین بخش داستان‌نویسی یعنی آشنایی با عناصر داستان شروع می‌کند و در ادامه به الگوی هندسی در داستان می‌پردازد. باورپذیری داستان، نامگذاری اثر و راه‌های نوشتن یک داستان از دیگر بخش‌هایی است که ورجانی در این کتاب به آن پرداخته و به سؤالات داستان‌نویسان جوان پاسخ داده است.

بخش دیگر این کتاب به آشنایی مخاطب با انواع داستان اختصاص دارد؛ داستان ابسورد، داستان شاعرانه، داستان موقعیت، رئالیسم جادویی، رمان نو، ناتورالیسم و ... از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

ادبیات داستانی یکی از گونه‌های روایی ادبی است که کمتر از 500 سال پیش در فرهنگ مدرنیته غرب تولد یافت و در حال حاضر جایگاه ویژه و منحصر به فردی در ادبیات شرق و غرب جهان یافته است. در این نوع ادبی، «سروانتس» اسپانیایی را نخستین داستان‌گوی ادبیات داستانی می‌شناسیم که در حقیقت داستان‌هایش هجو و پارودی رمانس‌ها یعنی قصه‌های حماسی و عاشقانۀ قرون وسطا بود. پس از او ادبیات داستانی گسترش چشمگیری یافت و با رمان‌های نویسندگانی همچون «دانیل دفو»، «ساموئل ریچاردسن»، «هنری فیلدینگ»، «لارنس استرن»، «والتراسکات» و دیگر نویسندگان روبه‌رو شد و تحول گذاشت. سپس، در ادامۀ این روند و تحول، «ادگارآلن پو» در آمریکا و «نیکلای واسیلیویچ گوگول» در روسیه به نظریه‌پردازی و خلق داستان‌های کوتاه دست یافتند و این شکل از ادبیات را به جهان هنر و ادب معرفی کردند.

نویسنده تلاش کرده تا در کتابی تقریباً کم‌حجم، مخاطب ناآشنا اما علاقه‌مند را با پایه‌ها و اصول داستان‌نویسی آشنا کند. اگرچه در سال‌های اخیر کتاب‌های متعددی در این زمینه در قالب تألیف و ترجمه به دست مخاطب رسیده است و از سوی دیگر، فضای مجازی نیز به مدد علاقه‌مندان به ادبیات داستانی آمده، اما شاید مزیت کتاب حاضر کم‌حجم و دسته‌بندی قابل قبولی باشد که نویسنده ارائه داده است.

انتشارات رازگو کتاب حاضر را در 500 نسخه و در 242 صفحه روانه بازار نشر کرده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید