رایزن بازرگانی ایران: گسترش همکاری بین ایران و عراق نیازمند دیپلماسی تجاری است


رایزن بازرگانی ایران: گسترش همکاری بین ایران و عراق نیازمند دیپلماسی تجاری است

بغدد - ایرنا - رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت که گسترش همکاری بازرگانی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق نیازمند اهتمام به دیپلماسی تجاری است.

«ناصر بهزاد» روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا به مناسبت شروع به کار کمیته‌های مشترک همکاری بازرگانی بین ایران و عراق در آینده نزدیک اضافه کرد که روند رو به رشد همکاریهای بزرگانی بین دو کشور نیازمند توجه به دیپلماسی تجاری برای توسعه و فعال سازی ظرفیت‌های گمرکی، مرزی، پولی و بیمه‌ای است.

وی خاطر نشان کرد که مهمترین رویکرد نظام بازرگانی ایران در حال حاضر توسعه تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی به منظور ارتقا صادرات به کشورهای همسایه با اولویت بازار عراق است که این موضوع با تعریف «رویه‌های جدید برای افزایش مناسبات به نفع دو کشور است» در حال پیگیر است.

بهزاد افزودکه کمیته مشترک همکاریهای بازرگانی ایران و عراق در اواخر تیرماه جاری (۳۰ و ۳۱ تیر) با حضور «محمد رضا مودودی» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در بغداد فعالیت خود را آغاز می‌کند.

به گفته وی، فعال شدن این کمیته مشترک با هدف پیگیری توافقات انجام شده بین مقامات دو کشور در جریان سفر ریاست جمهوری ایران به عراق در اسفند ماه ۹۷ صورت می‌گیرد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق هدف این کمیته مشترک را تبیین اولویتهای همکاری دو کشور برای تحقق تجارت ۲۰ میلیارد دلاری و تسهیل گری در رفع موانع تجارت عنوان کرده است.

ناصربهزاد اضافه کرد که در این کمیته هشت محور مهم در فرآیند تجارت ایران و عراق شامل امور بازرگانی، مسائل بانکی، استاندارد، گمرک، موضوعات صنعتی و سرمایه گذاری، خدمات فنی و مهندسی، حمل و نقل و ترانزیت و راهکارهای افزایش تعاملات بخش خصوصی دو کشور مورد مذاکره و بررسی قرار می‌گیرد.
آمارهای رسمی نشان می‌دهند که سهم ایران در سه ماهه اول سالجاری در مقایسه با مدت مشابه قبل در بازار عراق ۴۰ درصد افزایش داشته تا به این ترتیب عراق برای دومین سال متوالی در رتبه اول واردات کالاهای ایرانی قرار گیرد.

حجم تبادلات تجاری غیر نفتی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق به نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار در سال رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها