نتیجه بدعهدی آمریکایی‌ها در اوج مبارزه با داعش/ عراقی‌ها دیگر علاقه‌ای به خرید تجهیزات نظامی از آمریکا ندارند +تصاویر


نتیجه بدعهدی آمریکایی‌ها در اوج مبارزه با داعش/ عراقی‌ها دیگر علاقه‌ای به خرید تجهیزات نظامی از آمریکا ندارند +تصاویر

پس از فروکش کردن نسبی درگیری با تروریست های داعش و پاکسازی عمده خاک این کشور توسط ارتش و نیروهای مردمی عراق، اینبار فرماندهان ارتش عراق تصمیم به بازسازی ارتش خود به خصوص در بخش نیروی زمینی گرفتند.

سرویس جهان مشرق؛ تابستان سال 2014 میلادی و در شرایطی که تروریست های داعش مناطق وسیعی از استان های نینوا، کرکوک، الانبار، صلاح الدین و دیالی را اشغال کرده بودند، وضعیت در کشور عراق بحرانی شده و ارتش این کشور با خطر فروپاشی مواجه بود.

عراقی ها که پس از خروج ارتش امریکا از این کشور در سال 2011 برای بازسازی ارتش خود به خرید های نظامی از ایالات متحده و حضور مستشاران امریکایی روی آورده بودند، قراردادهایی برای خرید تجهیزاتی همچون تانک های M1A1 آبرامز و جنگنده های F16IQ زدند.

تا ابتدای سال 2014 میلادی تمامی 140 دستگاه تانک آبرامز خریداری شده به ارتش عراق تحویل داده شد، اما با آغاز تهاجم وسیع تروریست های داعش، امریکا از تحویل به موقع جنگنده های F16 و برخی ادوات خریداری شده دیگر به عراق خودداری کرد.

نتیجه بدعهدی آمریکایی‌ها در اوج مبارزه با داعش/ عراقی‌ها دیگر علاقه‌ای به خرید تجهیزات نظامی از آمریکا ندارند +تصاویرتانک M1A1 آبرامز ارتش عراق در موصل

بهانه امریکایی ها برای عدم تحویل این تجهیزات نیاز عراق به تغییر سیاست و کناره گیری نوری المالکی نخست وزیر وقت عراق بود، هر چند پس از کناره گیری مالکی و روی کار آمدن حیدر العبادی نیز تحویل این جنگنده ها با تاخیر زیاد و سرعت کم همراه بود.

در آن هنگام ارتش عراق که شدیدا به خرید تجهیزات جنگی برای مقابله با تروریست ها که نیمی از خاک این کشور را در اشغال خود داشتند نیاز داشت. به خصوص در بخش هواپایه عراقی ها نیاز شدید به خرید جنگنده، بالگرد و پهپادهای تهاجمی برای جلوگیری از پیشروی بیشتر نیروهای داعش داشتند تا زمان کافی برای سازماندهی نیروهای مردمی عراق و بازسازی ارتش از هم پاشیده این کشور فراهم شود. لذا عراقی ها به جای انتظار برای تحویل تجهیزات امریکایی، دست، به خرید ادوات نظامی مورد نیاز از کشورهای مختلف زدند.

در گام اول کشور روسیه اقدام به تحویل جنگنده های Su25 و بالگردهای تهاجمی Mi28 و Mi35 به ارتش این کشور کرد. همچنین عراقی ها پهپادهای تهاجمی مدل CH4 را از چین و جنگنده های آموزشی_رزمی T50 موسوم به عقاب طلایی را از کره جنوبی خریداری کردند. این تجهیزات نقش فراوانی در هدف قرار دادن مقرهای مهم داعش در عمق مناطق اشغالی این گروه داشت که پیش از این از دسترس ارتش عراق خارج بود.

نتیجه بدعهدی آمریکایی‌ها در اوج مبارزه با داعش/ عراقی‌ها دیگر علاقه‌ای به خرید تجهیزات نظامی از آمریکا ندارند +تصاویر پهپاد تهاجمی CH4 نیروی هوایی عراق

پس از این وقایع اما رویدادهای دیگر نیز منجر به افزایش بی اعتمادی مقامات عراق به پشتیبانی نظامی امریکا شد. در حالی که یک سال از تشکیل ائتلاف بین المللی ضد داعش و حضور جنگنده های پر تعداد نیروهای ائتلاف در آسمان عراق میگذشت، در ماه می 2015 تروریست های داعش در حمله ای غافلگیر کننده شهر الرمادی مرکز استان الانبار عراق را اشغال کردند.

تصاویر ورود ستون چند صد متری خودروهای نظامی داعش به ورودی این شهر باعث تعجب و اعتراض بسیاری از رسانه ها شد و همگان این سوال را مطرح می‌کردند که چگونه ممکن است این کاروان نظامی طویل تروریست های داعش توسط جنگنده های ائتلاف و ماهواره های نظامی این کشورها دیده نشده باشد و هیچ گونه عکس العملی از سوی این نیروها مشاهده نشود؟

نتیجه بدعهدی آمریکایی‌ها در اوج مبارزه با داعش/ عراقی‌ها دیگر علاقه‌ای به خرید تجهیزات نظامی از آمریکا ندارند +تصاویرکاروان بزرگ تروریست های داعش در ورودی شهر الرمادی سال 2015

مورد دیگر به عملیات های مشترک ارتش عراق و حشد الشعبی بازمی‌گردد. نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا بارها طی نبردهای آزادسازی شهرهای تکریت، فلوجه، الرمادی و موصل به بهانه حضور نیروهای حشدالشعبی و گروه های وابسته به ایران از پشتیبانی هوایی عملیات خودداری میکردند.

اوج این موضوع در عملیات پاکسازی مناطق شهری موصل مشاهده شد که امریکایی ها شرط پشتیبانی از عملیات را عدم ورود نیروهای حشد به داخل شهر تعیین کردند.

همچنین جنگنده های ائتلاف در چند مورد اقدام به بمباران مواضع ارتش عراق کرده و آن را ناشی از خطای غیر عمد عنوان کردند.

پس از فروکش کردن نسبی درگیری با تروریست های داعش و پاکسازی عمده خاک این کشور توسط ارتش و نیروهای مردمی عراق، اینبار فرماندهان ارتش عراق تصمیم به بازسازی ارتش خود به خصوص در بخش نیروی زمینی و قوای زرهی داشتند، اما پنتاگون با فروش تانک های جدید آبرامز به عراق به بهانه حضور این تانک ها در دست نیروهای حشدالشعبی و گروه کتائب حزب الله مخالفت کردند.

وزارت دفاع امریکا معتقد بود 9 دستگاه از تانک های آبرامز ارتش عراق در اختیار گروه های غیر رسمی قرار داشته و حتی از آنها در درگیری های اکتبر 2017 کرکوک علیه نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان نیز استفاده شده است.

مقامات عراقی که دیگر صبرشان از خلف وعده و بهانه گیری امریکایی ها لبریز شده بود، تصمیم به همکاری گسترده با کشور روسیه و خرید تجهیزات نظامی ساخت این کشور زدند.

عراقی ها برای جبران تانک های آبرامز نابود شده لشکر 9 زرهی این کشور دست به خرید تانک های T90_S از روسیه زدند که ظاهرا تا کنون حدود 73 دستگاه از این تانک در قالب تیپ 35 از لشکر 9 زرهی به این کشور تحویل داده شده است.

همچنین عراقی ها قرارداد خرید نفربرهای زرهی BMP3 و سامانه های پدافندی پانتسیر Pantsir_S را با این کشور امضا کردند. طبق آخرین اخبار علاقه عراقی ها به سامانه پدافندی S400 جدی بوده و احتمالا به زودی این کشور نیز پس از ترکیه به دومین دارنده این سیستم پدافندی مدرن در منطقه تبدیل خواهد شد.

نتیجه بدعهدی آمریکایی‌ها در اوج مبارزه با داعش/ عراقی‌ها دیگر علاقه‌ای به خرید تجهیزات نظامی از آمریکا ندارند +تصاویرتانک T90 ارتش عراق

به طور کلی عراق نیز مانند ترکیه تحکیم روابط نظامی با روسیه و خرید تجهیزات مدرن ساخت این کشور را برای بازسازی ارتش خود به رابطه سست و عاری از ضمانت با امریکا ترجیح داده است زیرا مشخص نیست اگر در آینده دور خطری از جانب گروه های نظیر داعش و یا حتی درگیری با کشورهای همسایه برای عراقی ها رخ دهد آیا ایالات متحده حاضر به پشتیبانی از این کشور خواهد بود یا خیر.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا