70 برنامه فرهنگی بمناسبت هفته استان اردبیل به اجرا در می‌آید


70 برنامه فرهنگی بمناسبت هفته استان اردبیل به اجرا در می‌آید

اردبیل- ایرنا- 70 برنامه فرهنگی به مناسبت هفته بزرگداشت استان اردبیل از تاریخ چهارم تا دهم مردادماه از سوی نهادهای فرهنگی و مردمی استان به اجرا در می‌آید.

به گزارش ایرنا، روز چهارم مردادماه به عنوان روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی، سالروز استقرار سلسله صفویه و روز اردبیل در سال ۱۳۹۶ از سوی شورای فرهنگ عمومی انتخاب و در تقویم رسمی کشور درج شده و از روز چهارم تا دهم مردادماه نیز به نام هفته استان اردبیل تعیین شده است.

بر اساس همین تقویم، از چهارم تا دهم مردادماه سال جاری برنامه‌های جامع و متنوعی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی استان و نقش این خطه در یکپارچگی ایران اسلامی و تشکیل حکومت مقتدر مرکزی در ایران توسط خاندان صفوی تدوین شده است.

برگزاری مراسم بزرگداشت استان اردبیل که از حدود هشت سال پیش آغاز شده، پس از چند سال به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان واگذار شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به خبرنگار ایرنا گفت: امسال برای برگزاری هفته گرامیداشت استان، کمیته‌های تخصصی ستاد برگزاری هفته استان تشکیل شده و برگزاری همه ۷۰ برنامه به دستگاه‌های اجرایی مرتبط و کمیته‎های برگزاری واگذار شده است.

نادر فلاحی بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین را نماد سلسله صفویه در کشور دانست و افزود: بواسطه قرار گرفتن مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی و شاه اسماعیل صفوی در این بقعه، این اثر تاریخی از اهمیت باستانی، دینی و فرهنگی بالایی برخوردار است و به همین علت در گرامیداشت هفته استان، بناهای تاریخی مرتبط با دوره صفویه با محوریت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی میزبان رویدادها و برنامه‌های متنوعی خواهد بود.

وی اضافه کرد: هفته گرامیداشت استان اردبیل به نوعی تبیین هویت تاریخی و دینی استان است و برگزاری مطلوب برنامه‌ها می‌تواند اردبیل را در سطح ملی و جهانی معرفی کند.

فلاحی بیان کرد: در قالب برنامه‌های هفته اردبیل برنامه های متنوعی برای چهارم مرداد اولین روز این هفته که مصادف با سالروز تاج‌گذاری شاه اسماعیل صفوی است، برنامه‌ریزی شده که در محل بقعه شیخ صفی‎الدین اردبیلی به اجرا در می‌آید.

وی همچنین اعلام کرد: امسال به صورت نمادین در روز ششم هفته استان اردبیل، مراسم رژه قزلباش ها در مقابل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به اجرا در می‌آید و در کنار رژه قزلباش‌ها، مراسم نمایش لباس‌های سنتی استان نیز تدارک دیده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اضافه کرد: همچنین در روز ۹ مرداد که مصادف با سالروز ثبت جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است، جشن بزرگ ثبت این اثر تاریخی در مجتمع فرهنگی و هنری فدک برگزار می‌شود.

بنا به اعلام دبیرخانه برگزاری هفته استان اردبیل، در این جشن برنامه‌های متنوعی پیش‎بینی شده که هدف نهایی آن معرفی پیشینه تاریخی و نقش صفویه در شکل‌گیری حکومت منسجم ملی و دینی در ایران خواهد بود.

دبیر برگزاری هفته استان اردبیل همچنین از برگزاری نشست‌های علمی، شب شعر و موسیقی سنتی فارسی و موسیقی مقام آذری، شب‌های فرهنگی شهرستان‌های تابعه استان، جشن‌های مردمی و مسابقات ورزشی در طول این هفته خبر داد.

به گفته فلاحی، همزمان با گرامیداشت هفته استان اردبیل قرار است اسناد بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در محل موزه اسناد بقعه در مسجد جنت‌سرا به صورت عمومی به نمایش درآید.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، همزمان با برنامه‌های گرامیداشت هفته استان اردبیل، ضمن رونمایی از سند آمایش توسعه استان اردبیل با افق توسعه تا سال ۱۴۲۴، همایش تخصصی توسعه پایدار استان نیز در روز ۶ مرداد با حضور پژوهشگران برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین از تدارک برگزاری برنامه‌های فرهنگی از جمله رونمایی از کتاب، رونمایی از فیلم و موسیقی و نمایش در طول هفته استان خبر داد.

وی گفت: در این هفته برگزاری جشنواره موسیقی و قصه گویی کودک، جشنواره کودکان و میراث صفویه با مشارکت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز برنامه ریزی شده که هدف نهایی آن فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی درباره اهمیت صیانت از آثار تاریخی است.

وی با اشاره به تدارک برگزاری مسابقات ورزشی فوتسال و والیبال دانش‌آموزان کشور در اردبیل اضافه کرد: در هفته استان اردبیل، همایش اردبیل‌شناسی و جشنواره دانایی و توانایی به همراه مسابقات کتابخوانی با موضوع صفویه‌شناسی توسط اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، شورای فرهنگ عمومی کشور در سال ۱۳۹۶ بر اساس استنادات تاریخی، روز چهارم مردادماه را که مقارن با سالروز استقرار سلسله صفویه و به قولی سالروز تولد شاه اسماعیل نخستین پادشاه صفوی در ایران است، به عنوان روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد خاندان صفوی و روز اردبیل و هفته منتهی به این تاریخ را نیز به عنوان هفته اردبیل وارد تقویم رسمی کشور کرد.

بر اساس منابع معتبر تاریخی، چهارم مردادماه روز تولد شاه اسماعیل صفوی نخستین پادشاه صفوی است که با ایجاد و تاسیس حکومت صفوی ضمن یکپارچه کردن ایران و رسمی کردن مذهب شیعه در کشور، خدمات ارزنده ای را برای سرزمین پهناور ایران داشته است.

مجموعه میراث جهانی بقعه و خانقاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که مقبره شاه اسماعیل و شیخ صفی‌الدین جد خاندان صفوی را در خود جای داده است، به سبب دارا بودن ارزش‌های برجسته جهانی در سال ۱۳۸۹ و در جریان سی و چهارمین نشست یونسکو در برزیل به شماره ۱۳۴۵ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

۱۹۰۵/‏۶۰۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی