طرح بازآفرینی در 10 نقطه استان اصفهان اجرا می‌شود


طرح بازآفرینی در 10 نقطه استان اصفهان اجرا می‌شود

کاشان- ایرنا-معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی اصفهان گفت: در سال جاری طرح بازآفرینی در 10 نقطه این استان با صرف 530 میلیارد ریال اعتبار اجرا می‌شود.

ایمان طاهر عصر روز پنجشنبه در حاشیه بررسی مشکلات حوزه راه و شهرسازی شهرستان آران و بیدگل در فرمانداری این شهرستان در گفت و گو با ایرنا افزود: منطقه یحیی آباد آران و بیدگل هم در برنامه اجرای طرح بازآفرینی امسال قرار گرفت که بودجه ۴.۵ میلیارد ریالی هم برای اجرای این طرح در آن منطقه در نظر گرفته شد که بزودی پیمانکار مربوطه انتخاب و شروع بکار خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، ساختمان‌هایی که بیش از ۳۰ سال قدمت داشته باشند جز بافت فرسوده محسوب می شوند.
بر اساس طرح برنامه ملی بازآفرینی شهری که اجرای رسمی آن از بهمن ۱۳۹۶ آغاز شده سالانه ۱۰ درصد بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در کشور بازسازی می شود.
هم اینک هزار محله در ۴۶۵ شهر کشور به وسعت ۵۵ هزار و ۱۰۴ هکتار جزو بافت ناکارآمد شهری است.
'کاهش فقر، ارتقای تاب آوری شهری، ارتقای هویت و منزلت مکانی و افزایش حکمرانی محلی' از اهداف کلان محلی این طرح هستند.
در این چارچوب قرار است تا پایان اجرای برنامه ششم توسعه نیمی از محله های هدف طرح بازآفرینی شهری مشتمل بر هزار و ۳۳۴ محله که در مجموع ۹ میلیون نفر را در خود جای داده اند با اختصاص سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال بازسازی شود.
وی با بیان اینکه دولت کمک های و تسهیلات خوبی برای احیای بافت های فرسوده شهری در نظر گرفته است گفت: در بافت های فرسوده دولت به کمک شهرداری ها آمده و شهرداری ها می توانند تا ۱۰۰ درصد عوارض تخفیف پروانه را برای مردم معاف و و جزو دیون دولت هزینه آن به شهرداری از جانب دولت پرداخت شود.
طاهر تصریح کرد: همچنین دولت به اذای هر یک واحد مسکونی در بافت فرسوده دارای سند، ۵۰۰ میلیون ریال وام با سود ۴ درصد و ۴۰۰ میلیون ریال با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت طولانی مدت پرداخت می کند.
وی با بیان اینکه استان اصفهان بیشترین میزان بافت فرسوده در کشور را دارد گفت: بر این اساس پیگیریم تا قیر مازاد سایر استان ها را که نتوانستند جذب کنند، استفاده کنیم.
وی با اشاره به جذب تمام سهمیه قیر پارسال در استان اصفهان گفت: امسال یکهزار تن قیر درخواست کردیم تا از سهمیه مازاد استان های دیگر دریافت کنیم و برنامه داریم مقدار بیشتری به شهرستان های کاشان و آران و بیدگل اختصاص دهیم.
براساس مطالعات شرکت بازآفرینی شهری ایران، ۲ هزار و ۷۰۰ محله در ۵۴۳ شهر کشور با ۱۴۱ هزار هکتار در بافت های تاریخی، ناکارآمد شهری و حاشیه ای وجود دارد.
خوزستان با ۹.۵۹ درصد بیشترین سهم و زنجان با ۰.۵۷ درصد کمترین مساحت بافت فرسوده شهری را دارند .۱۴ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان اصفهان وجود دارد.
هشت هزار و ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده، سه هزار هکتار بافت تاریخی و سه هزار و ۷۸۰ هکتار سکونتگاه غیر رسمی در استان اصفهان وجود دارد.
شهر اصفهان ۲ هزار و ۳۰۴ هکتار بافت فرسوده دارد که ۲۰ درصد مجموع مساحت شهر را شامل می شود.
در قوانین متعددی همچون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه نگاه ویژه ای به احیا و بازآفرینی بافت فرسوده شده است و طبق این برنامه ها باید هر سال ۱۰ درصد از این بافت احیا شود.
بر اساس برنامه ششم توسعه بیش از ۲۷۰ محله باید با اختصاص اعتبارات دولتی احیا شود، اما به دلیل شرایط سخت دریافت وام و با توجه به اینکه ۶۰ درصد املاک واقع در بافت ناکارآمد فاقد سند مالکیت است، امکان احیا و نوسازی بافت های فرسوده از اصفهان کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

/ ‏۶۰۲۶/‏۷۴۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک