ارتقا سلامت اجتماعی ایلام نیازمند عزم فرا بخشی است


ارتقا سلامت اجتماعی ایلام نیازمند عزم فرا بخشی است

ایلام – ایرنا – تامین و ارتقا سلامت اجتماعی در ایلام نیازمند شرایطی است که تنها با عزم فرا بخشی همه نهادهای عمومی ،ادار ی و مردمی قابل دستیابی است.

به گزارش ایرنا، بهزیستی که برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و معلولان به ابتکار شهید فیاض بخش تأسیس شد امروز با انجام حدود ۲۰۰ مأموریت نه تنها به جامعه هدف بلکه به عموم مردم خدمت می‌کند براین اساس در برنامه ششم توسعه نیز ارتقا سلامت اجتماعی جامعه به این سازمان واگذار شده است.
اما هدف بزرگ سلامت اجتماعی فراتر از توش وتوان یک دستگاه است براین مبنا مدیرکل بهزیستی ایلام در گفت وگو با ایرنا بیش از هر مولفه دیگر بر لزوم تلاش جمعی برای تحقق مصادیق سلامت اجتماعی دراین استان تاکید دارد.
زهرا همتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با برقراری عدالت اجتماعی، رعایت حقوق شهروندی، ایجاد اعتماد عمومی و غیره سلامت اجتماعی در جامعه ایجاد و بهتر زیستن در جامعه‌ای که دارای سلامت است اتفاق خواهد افتاد.
وی گفت: در جامعه‌ای که سلامت اجتماعی در آن وجود نداشته باشد بهتر زیستن نیز به خطر افتاده و هرچقدر در این زمینه تلاش شود نتیجه‌ای محقق نخواهد شد.
وی در تعریف سلامت اجتماعی گفت: این مساله به معنی داشتن جامعه‌ای بدور از فقر، خشونت، تبعیض جنسیتی، درآمد عادلانه، دسترسی کامل مردم به خدمات، داشتن امید، حفظ هنجارهای اجتماعی و غیره است.
به گفته مدیر کل بهزیستی ایلام، در چنین جامعه‌ای فرد احساس امنیت کرده و این مساله موجب افزایش سرمایه اجتماعی و افزایش کمیت و کیفیت تعامل افراد به واسطه اعتماد به یکدیگر خواهد شد.

***محورها و مؤلفه‌های جامعه سالم به اجماع نیاز دارد
وی اظهار کرد: اگرچه بهزیستی خدمات مختلفی برای بهتر زیستن افراد جامعه تاکنون ارائه کرده و فعالیت‌های گسترده‌ای داشته و امروز نیز به عنوان متولی سلامت اجتماعی مورد توجه قرار دارد.
وی گفت: محورها و مؤلفه‌های جامعه سالم نیازمند توافق نظر و اجماع بوده و باید شاخص‌های مناسبی در این زمینه وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: بهزیستی خدمات گسترده‌ای را در حوزه‌های توانمندسازی، پیشگیری، اجتماعی و غیره را در طول سال انجام می‌دهد که این مداخلات می‌تواند به ارتقا سلامت اجتماعی جامعه کمک کند.
مدیر کل بهزیستی ایلام بیان کرد: اقدام برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در واقع به سلامت اجتماعی جامعه کمک می‌کند.
وی از جمله اقدام‌های این سازمان برای ارتقا سلامت اجتماعی جامعه را تقویت ساختار خانواده‌ها با ارائه آموزش‌های مختلف عنوان کرد و گفت: سلامت خانواده یکی از مؤلفه‌های مهم برای ارتقا سلامت اجتماعی جامعه است.
وی توانمندسازی توانخواهان و برخورداری این قشر از حقوق شهروندی را دیگر از برنامه‌های این سازمان برای ارتقا سلامت اجتماعی جامعه عنوان کرد.
همتی به مقوله مهم افزایش حس اعتماد مردم به این سازمان اشاره کرد و گفت: این سازمان با راه اندازی مراکز حمایتی نظیر خانه‌های سلامت، خانه امن و غیره تلاش دارد تا با افزایش حس اعتماد بین مردم سرمایه اجتماعی جامعه را افزایش دهد.
وی مداخله در آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، کودک آزاری، همسر آزاری و غیره، پیگیری قوانین مربوط به توانخوهان، حمایت از اقشار آسیب پذیر، مصون سازی کودکان از اعتیاد، اضطراب، سو تغذیه و غیره، کنترل نرخ معلولیت و شناسایی معلولان و ارائه خدمات به این قشر و … را از دیگر اقدام‌های این دستگاه برای ارتقا سلامت اجتماعی برشمرد.
*** احساس مسئولیت اجتماعی مردم باید تقویت شود
به عقیده وی، هرچند که کاهش انحراف‌های اجتماعی و رفتارهای مغایر با قانون و هنجار شکن در جامعه به سلامت اجتماعی کمک خواهد کرد ولی این مساله به تنهایی کافی نیست و مردم نیز باید نسبت به تاثیرهای آسیب‌های اجتماعی حساس شوند.
وی گفت: چنانچه احساس مسئولیت اجتماعی در بین مردم نهادینه شود بدون شک تأثیر آن ابتدا برای خود فرد بوده و سپس برای جامعه اثرگذار است.
وی اظهار کرد: برای رسیدن به جامعه‌ای سالم باید احساس مسئولیت اجتماعی نیز در کنار سایر عوامل رشد پیدا کند.
*** بهزیستی به تنهایی امکان تحقق ارتقا سلامت اجتماعی را ندارد
مدیر کل بهزیستی ایلام گفت: این دستگاه به تنهایی امکان تحقق شاخص‌های ارتقا سلامت اجتماعی را ندارد چراکه مسئولیت احیای مؤلفه‌های یک جامعه سالم تنها بر عهده بهزیستی نیست.
وی گفت: هر دستگاهی اعم از دولتی و غیر دولتی باید وظایف خود را در راستای بوجود آمدن جامعه‌ای سالم و تحقق سلامت اجتماعی انجام داده تا با یک عزم عمومی به هدف مورد نظر دست یافت.
۲۲ لغایت ۲۸ تیرماه به عنوان هفته بهزیستی نامگذاری شده است.
شعار امسال هفته بهزیستی به زیستن در گام دوم، شفافیت، توانمندسازی و ارتقا سلامت اجتماعی نامگذاری شده است.
۷۱۷۱/‏۶۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تیپ ناهماهنگ و خلاف مُدِ الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی