حجاب مسئله همه ادیان است/ اسلام برای حفظ شان زن به حجاب توصیه می‌کند


حجاب مسئله همه ادیان است/ اسلام برای حفظ شان زن به حجاب توصیه می‌کند

حجت‌الاسلام علوی‌ مهر با اشاره‌به جایگاه حجاب در سایر ادیان، گفت: این مساله مهم حتی در عهدین نیز مطرح شده و اصلا ادیان مختلف، به داشتن حجاب تصریح دارند. فلسفه حجاب در اسلام آن است که وقار و شخصیت زن را افزایش می‌دهد.

حجت الاسلام «حسین علوی مهر» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به جایگاه مساله حجاب در ادیان مختلف گفت: مساله حجاب بانوان و پوشش به طور کلی تنها در اسلام نیست بلکه در عهدین «هم عهد قدیم و هم عهد جدید» در میان یهودیان و مسیحیان از نظر قانون دینی، مساله محرز و قطعی است و آنان نیز مساله حجاب و به ویژه پوشش سر را مطرح کرده و قبول دارند.

دانشیار جامعه المصطفی(ص) العالمیه ادامه داد: نکته دیگر اینکه جامعه ما یک جامعه اسلامی است، بعید است که مردم قانون اسلام را ندانند، فرهنگ جامعه اسلامی و ظواهر و نمادش با جامعه غیراسلامی و جامعه سکولار یا جامعه ادیان دیگر مثل هندو متفاوت است، البته ادیان دیگر نیز به نوع دیگر اعتقاد به حجاب دارند مثلا هندوها و بوداییان هنگام عبادت، پوشش و حجاب خاصی دارند.

وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به اینکه جامعه ما اسلامی است، نماد و ظواهر این دین اقتضاد می کند که بسیاری از مسایل را حفظ کنیم، از سوی دیگر بعید است که مردم مساله حجاب را ندانند، مساله حجاب چیز جدیدی نیست، اکنون که ۴۰ سال از انقلاب می گذرد و چندین دهه هم از سلطنت پهلوی گذشته است، مرور وقایع نشان می دهد که این مساله همواره دغدغه و از مسایل بحرانی بوده است به این صورت که مخالفان اسلام، یعنی حکومتی مثل حکومت پهلوی یا کشورهای غربی برای تضعیف مسلمانان یکی از نمادهای مبارزاتی شان مبارزه با حجاب بوده است، لذا حجاب چیزی نیست که مردم با آن آشنایی نداشته باشند.

حجت الاسلام علوی مهر در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: بنابراین یکی از القائات و تبلیغات غرب در جوامع اسلامی دوری از حجاب است، از سوی دیگر برخی اصلا اعتنایی به جامعه اسلامی ندارند در حالی که در آن جامعه زندگی می کنند و نیز برخی با وجود زندگی در کشور اسلامی درصدد مبارزه با فرهنگ جامعه بر می آیند و علیه مسایلی نظیر حجاب به طرق مختلف جبهه می گیرند. اکنون بسیاری از سایت ها هستند که بر ضد سوره مبارکه «نساء» فعالیت می کنند و آنچه را که نسبت به زن در این سوره بیان شده را زیر سوال می برند.

این پژوهشگر در مورد راهکارهای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه گفت: باید هنجارها مشخص شود، در کنارقانون گذاری باید به این فرهنگ تصریح شود که یکی از هنجارهای جامعه ما حجاب است. باید حکم حجاب برای مردم بیان شود، در قرآن کریم به این مساله اهمیت داده شده است و خداوند در آیات 59 سوره «احزاب» و آیات 30 و 31 سوره «نور» به این مساله اشاره کرده است.

وی با بیان اینکه حجاب صرفا به بانوان اختصاص ندارد، افزود: در اینجا مقصود ما پوششی است که هم زنان و هم مردان باید داشته باشند، فلسفه حجاب در اسلام آن است که وقار و شخصیت زن را افزایش می دهد. از فلسفه های حجاب نگاه داشتن محیط اجتماعی و از بین بردن زمینه های فساد و انحراف است، اگر این طور تحلیل کنیم که محیط جامعه باید برای جوانان تحریک آمیز نباشد و آنها را به فشارهای روانی و بیماری ها گرفتار نکند، پس باید توجه کنیم که فلسفه حجاب چیست و چه پیامی دارد.

حجت الاسلام علوی مهر تاکید کرد: از سوی دیگر تنها یک پوشش کفایت نمی کند لذا فقهای ما در نوع پوشش می گویند آن پوششی که برای بدن است نباید نمایش دهنده برجستگی های بدن باشد، پس چادری هم که خانم ها سرشان می کنند نباید برجستگی های بدن را نشان دهد، به این معنا که حتی چادر سر کردنی که همراه با آرایش باشد، یا چادر چسبان باشد، درست نیست. این زن محجبه نیست بلکه فقط ظاهری به شکل حجاب دارد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود ابراز کرد: خداوند در قرآن می فرماید: زنان باید روسری هایشان را بر گریبان بیندازند و فرمان داده است و امر بر وجوب می کند و می گوید زیورهاشان را نباید به نامحرم نشان دهند، بنابراین در آیات با یک امر به پوشش و نهی از آشکار کردن قسمت هایی از بدن مواجه هستیم که جایز نیست.

دانشیار جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت: از پیامدهای بی حجابی و بدحجابی افزایش فحشا است، از بین رفتن استحکام خانواده و بسیاری از مشکلات دیگر که در جامعه چالش ایجاد می کند. زنان اگر زیورهای مخفی خود را آشکار کنند باعث دو مشکل خواهند شد یکی عامل تحریک جامعه و از سوی دیگر باعث طمع نگاه های بیمار می شوند، زنان در برابر برخی افراد مجازند حجاب خود را بردارند که قرآن کریم به آن افراد اشاره کرده است، خداوند به دوازده گروه اشاره کرده است که به عنوان محارم هستند. از سوی دیگر خداوند تصریح می کند که اگر کسی راه خطا و اشتباه رفت و مثلا بی حجاب یا بدحجاب بود در صورت توبه از او می گذرد و راه توبه و بازگشت باز است.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا