نوجوان ملایری به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید


نوجوان ملایری به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

رئیس مجمع خیرین سلامت ملایر با بیان اینکه نوجوان ملایری به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید، گفت: محمد پارسا چهاردولی، ۱۳ ساله، فرزند هادی، در اثر سانحه تصادف دچار مرگ مغزی شد.
دکتر عباس آذرهمایون در گفت گو با ایسنا، منطقه همدان، افزود: این پسر نوجوان 24 تیرماه، در بیمارستان سینا تهران با اهدای اعضای بدن خود شامل هر دو کلیه، قلب و کبد، به چند نفر جان تازه بخشید و پیکرش دیروز در روستای جیجیان رود ملایر به خاک سپرده شد.
وی با بیان اینکه در ماه گذشته نیز "شقایق اکبرى" دختر ملایرى با اهداى عضو به ٨ نفر جان دوباره بخشید، افزود: علاوه بر این مورد از سال 81 تاکنون در سطح این شهرستان 24 مورد اهدای عضو داشته ایم، به طوریکه رنج سنی اهداکنندگانی که دچار مرگ مغزی شده اند بین 20 سال تا 59 سال بوده است.
آذرهمایون از صدور 3 هزار کارت اهدای عضو در ملایر خبر داد و گفت: این ثبت نام ها به صورت روزانه انجام می شود و متقاضیان می توانند همه روزه در ساعت اداری به مجمع خیرین سلامت ملایر مراجعه کرده و نسبت به پُرکردن فرم مربوطه اقدام و به صورت آنلاین کارت خود را دریافت کنند.
وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی "اهدای عضو، اهدای زندگی " برای نخستین بار در غرب کشور به میزبانی ملایر در سال 94 با حضور مقامات کشوری و استانی، اظهارکرد: ما هرساله در ماه مبارک رمضان در مساجد فرهنگ اهدای عضو را ترویج می کنیم.
آذرهمایون به کاشت نهال به تعداد اهداکنندگان عضو و به یاد آنان در بام ملایر در روز درختکاری اشاره کرد و یادآور شد: در مناسبت ها، مراسم، جشنواره ها و همایش های مختلف مجمع خیرین سلامت حتما غرفه ویژه اهدای عضو نیز دایر می شود و کارشناسان ما در این غرفه با توزیع بروشورهای مربوطه نسبت به فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو اقدام می کنند و از متقاضیان ثبت نام به عمل می آید.
رئیس مجمع خیرین سلامت ملایر بیان کرد: اگر مردم بدانند که 29 قسمت از اعضای یک فرد مرگ مغزی از جمله مفاصل و شبکیه فرد، قابل پیوند است و حداقل 6‌ عضو یعنی 2 ریه، 2 کلیه، کبد و قلب می ‌تواند به فرد دیگری حیات دوباره ببخشد، مسلماً در امر پیوند همکاری بیشتری می‌کنند .
وی افزود: تشخیص مرگ مغزی توسط کارشناسان خبره در بیمارستان های مجهز دانشگاه های دولتی صورت می‌گیرد، این کارشناسان با حکم وزیر ‌بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مدت چهار سال منصوب می ‌شوند.
آذرهمایون توضیح داد: بر اساس ماده ۲ آیین نامه اجرایی، چهار پزشکی که تشخیص و تأیید مرگ مغزی توسط ایشان صورت می گیرد، متشکل از یک ‌متخصص نورولوژی، یک متخصص جراحی مغز و اعصاب، یک متخصص داخلی و یک متخصص بیهوشی‌ می باشند، البته تایید پزشک قانونی در حیطه وظایف و مسئولیت‌های مربوط، در زیر برگه مخصوص ضروری است.
آذرهمایون با اشاره به آمار بالای بیماران منتظر در صف پیوند و از سوی دیگر آمار قابل توجه بیمارن مرگ مغزی به علت تصادفات و یا بیماری های مختلف دیگر در ایران، تصریح کرد: اعضای بدنی که می تواند به چند خانواده زندگی دوباره ببخشد نباید در زیر خاک مدفون شود، این فرهنگ سازی وظیفه مسئولان است و از سوی دیگر انتظار می رود مردم نوع دوست ما با دیدباز و از زاویه انجام عملی خداپسندانه و ماندگار به موضوع " اهدای عضو" نگاه کنند.
انتهای پیام انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403