پیشگیری از تولد 12 نوزاد معلول با مشاوره ژنتیک


پیشگیری از تولد 12 نوزاد معلول با مشاوره ژنتیک

همدان- ایرنا- معاون امور فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی همدان گفت: با ارائه خدمات مشاوره ژنتیک به زوجین و هزینه کرد چهار میلیارد ریال سال گذشته از تولد 12 نوزاد معلول در این استان جلوگیری شد.

امیر کوکاییان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: پنج مرکز مشاوره ژنتیک در استان همدان فعال است که اقدام به غربالگری ژنتیکی در راستای پیشگیری از معلولیت می کنند.

وی اضافه کرد: سال گذشته حدود چهار هزار تن غربالگری ژنتیک شدند و یک هزار و ۵۰۹ تن مشاوره ژنتیکی گرفتند که نتیجه آنها جلوگیری از تولد ۱۲ نوزاد معلول بود.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی همدان بیان کرد: بهزیستی همدان در حوزه پیشگیری اولیه اعتیاد در قالب آگاه سازی تلاش کرده و کارها با بهره گیری از فعالیت‌های اجتماع محور به ویژه در محیط‌های آموزشی، نظامی و کاری تلاش کرده است.

کوکاییان خاطر نشان کرد: سال گذشته ۲۸۰ هزار تن از اهالی این استان زیر پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند که قرار است این آمار در سالجاری به ۳۰۰ هزار تن برسد.

وی ادامه داد: در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد برنامه‌های زیادی از جمله «کارمند یاری» (کیان) در دستگاه‌های دولتی در حال اجرا است که در این طرح پیشگیری از اعتیاد در دستگاه‌های دولتی مدنظر بوده که از سازمان زندان‌ها اجرای آن آغاز شده است.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی همدان گفت: طرح مصون سازی کودکان از اعتیاد، پیش از ورود آنها به دبستان در ۳۰ مهد کودک در دستور کار است که در هر مهد کودک ۱۵ خانواده باید در دوره‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد، سبک‌های رفتاری و کنترل خشم، بازی‌های رایانه‌ای مورد علاقه کودکان، رقابت‌های که والدین بین کودکان خود و دیگران ایجاد می‌کنند شرکت کنند.

کوکاییان افزود: همچنین طرح پیشگری از اعتیاد در زنان و کودکان (پازک) در معرض اعتیاد در ۶۰ محله آغاز شده است و کارهای اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در این محل‌ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی در ۴۵ کمپ برای درمان بیماران در حال اجرا است ادامه داد: برای کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد مراکز دی. آی. سی، شلتر و مرکز ماده ۱۶ دایر شده است و این مراکز برای افراد معتادی که با وجود طی مراحل درمان بهبود نیافته است.
۷۵۲۶/‏۲۰۸۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان