خسارت های سیل گلستان در بخش فرسایش خاک قابل جبران نیست


خسارت های سیل گلستان در بخش فرسایش خاک قابل جبران نیست

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان با اشاره به آثار مخرب سیل اخیر در حوزه های مختلف انسانی و طبیعی گفت : از جمله بخش های خسارت دیده ناشی از سیل استان فرسایش خاک است که ابعاد گسترده این آسیب ها قابل برآورد و جبران نیست.

هادی حق شناس روز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت روز محیط بان در گرگان اظهار داشت: اگر چه ممکن است این خسارت‌ها در بخش‌های زیرساختی و مسکن ارزیابی و حتی جبران شود اما تخریب‌های صورت گرفته در سایر بخش‌های طبیعی بسیار وسیع و جبران آن به سادگی امکان پذیر نیست.

وی گفت: بهرهمندی از آب و هوای خوب یکی از دلایل رغبت و هجوم پایتخت نشینان به استان‌های شمالی است که به دلیل استفاده نادرست، محیط زیست این استان‌ها دچار آسیب‌هایی در بخش منایع طبیعی و محیط زیست شده است.

وی ادامه داد: تخریب عناصر مؤثر در محل زیست جوامع انسانی قابل جبران و جایگزین نیست به نحوی که اگر خاک و آب منطقه‌ای دچار نابودی شود مکمل و جایگزینی برای آن وجود ندارد.

استاندار گلستان ادامه داد: از دست دادن مؤلفه‌های محیط زیستی در برخی کلان شهرها سبب شده تا این مناطق با چالشی جدی روبه رو باشند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر ۱۰۹ محیط بان گلستانی وظیفه حراست و پاسداشت عرصه‌های محیط زیستی استان را بر عهده دارند.

محمدرضا کنعانی گفت: با توجه به وسعت زیستگاه و مناطق چهارگانه تحت مدیریت گلستان، هر محیط بان وظیفه حراست از ۶ هزار هکتار از مناطق را عهده دارد در حالی که این رقم در جهان رقمی معادل هزار هکتار است.

بگفته وی بر اساس چارت سازمانی ابلاغی استان گلستان می‌بایست ۴۲۹ محیط بان داشته باشد.

وی با بیان اینکه کمبود محیط‌بان کار را بر محیط‌بان سخت کرده گفت: محیط‌بانان در ماه ۱۸ شبانه‌روز کار کرده و ۱۲ شبانه‌روز استراحت می‌کنند و بر این اساس ۲۵۶ ساعت بیش از سقفی که قانونگذار تعیین کرده مشغول حراست از محیط زیست استان هستند.

کنعانی از زحمات تشکل‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها قدردانی کرد و افزود: بدون مشارکت تشکل‌ها و جوامع محلی نمی‌توانیم از مناطق تحت مدیریت حفاظت کنیم.

در این آئین از چند محیط بانان نمونه گلستان و نیز خانواده شهید تاج محمد باشقره که سال گذشته توسط شکارچیان غیر مجاز به شهادت رسید تجلیل شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق