سنگـال – الجـزایر؛ شکـار جــام در قـاهـره


سنگـال – الجـزایر؛ شکـار جــام در قـاهـره
شیرهای ترانگا یا جنگجویان صحرا؟ پس از مدت‌ها جام ملت‌های آفریقا قهرمان جدیدی خواهد داشت.

به گزارش خبرورزشی، قهرمان جدید آفریقا کدام تیم است؟ جمعه شب در ورزشگاه ملی قاهره، قاره سیاه شاید یک قهرمان جدید داشته باشد. سنگال که هیچ‌گاه این جام را نبرده برابر الجزایر قرار خواهد گرفت که ۲۹ سال است در حسرت قهرمانی بوده. از ساعت ۲۳:۳۰ فینال جام ملت‌های آفریقای ۲۰۱۹ با قضاوت ویکتور گومس از آفریقای‌جنوبی آغاز خواهد شد.

سنگال؛ اولین شکار شیر‌ها

وقتی فدراسیون فوتبال سنگال به آلیو سیسه اعتماد کرد همه فکر می‌کردند حضور این مربی جوان فقط یک آزمون و خطا خواهد بود و او نمی‌تواند شیر‌های ترانگا را به موفقیت بزرگی برساند. در جام جهانی با وجود نمایش‌های خوب از مرحله گروهی کنار رفتند و کسی هم انتظاری از آن‌ها نداشت، اما مأموریت اصلی در جام ملت‌های آفریقا بود، جایی که شیر‌ها همیشه حسرت قهرمانی‌اش را داشته‌اند. تصور کنید حتی زامبیا هم ۷ سال پیش قهرمان این تورنمنت شد و در سال‌های دور تیم‌هایی مثل کنگو و اتیوپی و سودان سابقه قهرمانی داشته‌اند، اما سنگال که در ۲ دهه اخیر تیمی پرستاره بوده هیچ‌وقت جام را بالای سر نبرده. تورنمنت را نسبتاً خوب شروع کردند و با وجود باخت برابر الجزایر به‌عنوان تیم دوم به مرحله حذفی رسیدند.

در مرحله حذفی کمی هم خوش‌شانس بودند چراکه با اوگاندا و بنین روبه‌رو شدند که روی کاغذ رقبایی نبودند که برای‌شان چالش ایجاد کنند و در نیمه‌نهایی هم به لطف یک گل به‌خودی از سد تونس گذشتند. در هر صورت سنگالِ این روز‌ها تیمی کامل‌تر از همیشه است که رهبری مثل کولیبالی را در خط دفاعی دارد و با یک گل خورده در تورنمنت مشخصاً در این منطقه از زمین شرایط مطلوبی پیدا کرده‌اند. از طرفی مانه هم بازیکنی باتجربه شده و در کنارش بازیکن‌های سرعتی و تکنیکی دیگری در فاز تهاجمی باعث شده تیمی زهردار باشند. اگرچه الجزایر هم در قدرت تهاجمی تنه به تنه سنگال می‌زند، اما شاید قدرت دفاعی سنگال و تجربه اشتباهات در بازی مرحله گروهی در فینال به کمک‌شان بیاید و مساوی شود با اولین قهرمانی شیر‌های ترانگا.

الجزایر؛ جامِ سبــز

برگردید به دوران خوش دهه ۱۹۸۰ میلادی، وقتی رباح ماجر ستاره الجزایر بود و روز‌های خوش سبز‌ها با قهرمانی در جام ملت‌های آفریقای ۲۰۱۹ همراه شد. پس از آن سال‌ها الجزایری‌ها برای رسیدن به جام جهانی تلاش کردند و این اتفاق سال ۲۰۱۰ پس از ۲۴ سال رخ داد. حالا چیزی نمانده که حسرت ۲۹ ساله قهرمانی‌شان در جام ملت‌ها هم به پایان برسد. الجزایر هم پر از ستاره شده و جمال بلماضی هم‌تیمی ایده‌آلِ مردم کشورش ساخته است. تورنمنت برای الجزایر با ۳ برد در مرحله گروهی از جمله پیروزی برابر سنگال حریف‌شان در فینال پشت‌سر گذاشته شد.

شکست دادن گینه در مرحله یک‌هشتم کار سختی نبود، اما ساحل عاج را در نبردی دشوار از پیش‌رو برداشتند. در حالی که نیجریه شانس بالایی برای فینالیست شدن داشت هنرِ ریاض محرز به کمک جنگجو‌های صحرا آمد. حالا محرز و یارانش می‌توانند مثل ماجر و یارانش در تاریخ فوتبال الجزایر جاودانه شوند. الجزایر با ۱۲ گل زده بهترین خط حمله جام ملت‌ها را در اختیار داشته و نقطه قوت‌شان در همین فاز است. شاید با توجه به برد مرحله گروهی با ذهنیت بهتری وارد نبرد آخر جام شوند. در هر صورت یک بازی بین الجزایر و سنگال در همین تورنمنت باعث شده مربیان دو تیم که جالب است هر دو بومی هستند بتوانند بهتر رقیب را آنالیز کنند. الجزایر تیمی به مراتب باتجربه‌تر از سنگال است و با وجود اینکه حریف هیچ بازیکن بالای ۳۰ سالی ندارد، آن‌ها از ۶ بازیکن بالای ۳۰ سال بهره می‌گیرند. اگر الجزایر این دوره قهرمان نشود شاید با پوست‌اندازی تدریجی در دوره‌های بعدی شانس کمتری برای قهرمانی داشته باشد.

آخرین جدال

در مرحله گروهی همین دوره جام ملت‌های آفریقا، الجزایر با تنها گل بلایلی موفق به شکست سنگال شد.

آمار بازی

یک) سنگال و الجزایر روی هم رفته فقط یک مرتبه قهرمان جام ملت‌های آفریقا شده‌اند و آن یک قهرمانی هم متعلق به الجزایر بوده که سال ۱۹۹۰ رقم خورد.

۲) الجزایر ۲ مرتبه در فینال جام ملت‌های آفریقا حاضر شده که یک مرتبه به جام رسیده و سنگال در یک فینال در سال ۲۰۰۲ حاضر بوده که همان یک مرتبه هم شکست خورد.

۵) الجزایر در ۵ بازی آخرش برابر سنگال شکست نخورده و ۴ بازی را برده.

۱۱) آخرین برد سنگال برابر الجزایر به حدود ۱۱ سال (ژوئن ۲۰۰۸) قبل در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ برمی‌گردد.

یک) سنگال در این تورنمنت فقط یک گل دریافت کرده که آن یک گل هم از الجزایر در مرحله گروهی بود. الجزایر هم ۲ گل در جام ملت‌ها خورده.

۵) جام ملت‌های آفریقا برای پنجمین دوره متوالی قهرمان جدیدی خواهد داشت. در ۴ دوره گذشته زامبیا، نیجریه، ساحل‌عاج و کامرون قهرمان شده‌اند و آخرین تیمی که موفق به دفاع از عنوان قهرمانی‌اش شد، مصر بود.

۳) ریاض محرز، آدم اوناس و سادیو مانه از بازیکنان حاضر در فینال در جدول گلزنان ۳ گله هستند و شانس آقای‌گلی دارند.

۱۵) در صورت قهرمانی سنگال این تیم پانزدهمین قهرمان جام ملت‌های آفریقا خواهد بود.

۵) سنگال ۵ مرتبه در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آفریقا حضور داشته و این دومین صعود شیر‌های ترانگا به فینال است.

۷) الجزایر برای هفتمین بار در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آفریقا حضور پیدا می‌کند که برای سومین مرتبه می‌تواند در فینال بازی کند.

صفر) الجزایری‌ها در سال ۲۰۱۹ متحمل هیچ شکستی نشده‌اند. سنگال هم یک باخت داشته که برابر الجزایر در همین تورنمنت بود.

۲) الجزایر و سنگال در دوره قبلی جام ملت‌های آفریقا هم هم‌گروه بودند که نبردشان به تساوی ۲-۲ انجامید.

ترکیب احتمالی دو تیم

سنگال: گومیس، گاساما، سابالی، کولیبالی، کویاته، گِیه، اندیایه، ساویه، دیاتا، مانه و نیانگ

الجزایر: مبولحی، زفان، بن‌سبعینی، ماندی، بن‌العمری، فیغولی، محرز، قدیوره، بن‌ناصر، بلایلی و بونجاح

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد