بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!


Huawei Mate X اولین اسمارت فون تاشو و انعطاف پذیر این کمپانی چینی هواوی است که در ایونت MWC 2019 به طور رسمی معرفی شد. این گوشی دارای یک مفصل لولایی است که از طریق آن می‌توانید دستگاه را از وسط خم کنید. با این کار، می‌توان تبلت 8 اینچی میت ایکس را به اسمارت […] نوشته بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ! اولین بار در نت نوشت....

بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!
0

Huawei Mate X اولین اسمارت فون تاشو و انعطاف پذیر این کمپانی چینی هواوی است که در ایونت MWC 2019 به طور رسمی معرفی شد. این گوشی دارای یک مفصل لولایی است که از طریق آن می‌توانید دستگاه را از وسط خم کنید. با این کار، می‌توان تبلت ۸ اینچی میت ایکس را به اسمارت فونی معمولی با نمایشگرهای ۶٫۶ و ۶٫۳۹ اینچی در دو سمت دستگاه تبدیل کرد. در ادامه‌ی این مطلب از نت نوشت، با بررسی Mate X همراه ما باشید.

با در دست گرفتن Huawei Mate X، گویی “آینده” را در دستان خود گرفته ایم، اما قیمت فوق العاده بالای این دستگاه نشان می‌دهد که تکنولوژی “آینده” گران قیمت تر از چیزی است که تصور می‌کردیم!

بررسی Mate X

نقاط قوت و ضعف

نقاط قوت:
قابلیت تا کردن نمایشگر بسیار بزرگ ۸ اینچی این دستگاه به دو نمایشگر کوچکتر، مشخصات فنی بالا، استحکام خوب لولای دستگاه

نقاط ضعف:
بازتابش نور از دستگاه در حالت نیمه خمیده، قیمت سرسام آور

بیشتر بخوانید: مشخصات Huawei Mate X

حتما یادتان هست که چند سال پیش، مثلا تا سال ۹۲-۹۳، اگر فردی از گوشی‌های هواوی استفاده می‌کرد، معمولا می‌گفتند: فلانی “از این گوشی چینی‌ها خریده!”.

این لفظ در آن زمان کمی تحقیرآمیز به نظر می‌رسید، اما اکنون و در سال ۲۰۱۹، آیا با دیدن دستگاهی همچون Huawei Mate X، کسی جرئت کوچک شمردن این کمپانی چینی را دارد؟! اگر در سال‌های گذشته رویای اسمارت فونی که بتوان با دست آن را خم کرد را می‌دیدیم، حال این ایده‌ی علمی تخیلی به واقعیت تبدیل شده است!

در بررسی Mate X باید گفت که البته Huawei Mate X اولین اسمارت فون تاشوی دنیا نیست و چندی پیش با گلکسی فولد شگفت انگیز سامسونگ آشنا شده بودیم، اما با توجه به قیمت فوق العاده سرسام آور گلکسی فولد، شاید Mate X تنها اسمارت فون تاشویی باشد که می‌توانیم رویای خرید آن را در سال ۲۰۱۹ داشته باشیم.

اما اگر فکر می‌کنید که این گوشی چینی ارزان قیمت است، پس سخت در اشتباهید! Mate X آنقدر گران است که آیفون X در کنار آن “مفت” به نظر می‌رسد! هواوی در سال‌های گذشته نشان داده است که اگرچه میان رده‌های خود را با قیمت پایینی در بازار عرضه می‌کند، اما در مورد قیمت پرچمداران خود هیچ رحمی ندارد!

Huawei Mate X با ۸ گیگ حافظه RAM و ۵۱۲ گیگ حافظه داخلی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در حدود ۲۶۰۰ دلار قیمت دارد. حال اگر این عدد را ضربدر ۱۳،۰۰۰ (قیمت دلار در اسفند ۹۷) کنیم، به نظر می‌رسد که قیمت میت ایکس حداقل ۳۴ میلیون تومان خواهد بود! پس بیایید دعا کنیم تا در سال ۹۸، دلار از این چیزی که هست گرانتر نشود!

بیشتر بخوانید: مشخصات گلکسی فولد : اسمارت فون تاشوی سامسونگ

بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!

بررسی Mate X

هواوی در سال‌های اخیر به خوبی نشان داده که دیگر به سامسونگ اجازه‌ی یکه تازی در دنیای اندروید را نمی‌دهد و می‌خواهد تا از این پس، عرصه را بیشتر بر این کمپانی کره‌ای تنگ کند. بنابراین پس از اینکه با معرفی Honor View 20 در زمینه‌ی نمایشگرهای punch-hole وارد رقابت با سامسونگ شد، حال نشان داد که در معرفی تکنولوژی آینده نیز رقیبی جدی برای کره ای‌ها خواهد بود.

Mate X رقیبی جدی برای Samsung Galaxy Fold می‌باشد که حتی در برخی موارد بهتر از همتای خود عمل می‌کند. در ادامه‌ی بررسی Mate X به مزیت‌های آن نسبت به گلکسی فولد بیشتر اشاره خواهیم کرد. البته منظور ما این نیست که میت ایکس در مجموع بهتر از گلکسی فولد می‌باشد، اما این دستگاه چینی مزیت‌های مخصوص به خود را دارد.

ابتدا بررسی Mate X از نظر نحوه‌‌ی کارکرد: میت ایکس نمایشگر یکدستی دارد که شکل مستطیلی آن توسط هیچ دوربین یا سنسور دیگری مخدوش نمی‌شود. همچنین نحوه‌ای که هواوی برای خم کردن گوشی خود در نظر گرفته، هوشمندانه تر از کانسپت سامسونگ به نظر می‌رسد.

Mate X به سمت بیرون خم می‌شود، بدین معنی که پس از باز کردن گوشی، نمایشگر آن در سطح بیرونی قرار می‌گیرد و شما می‌توانید همچنان از نمایشگر خم شده در دو سمت این دستگاه استفاده کنید. یعنی با خم کردن دستگاه، نمایشگر ۸ اینچی این گوشی به دو قسمت تقسیم می‌شود: قسمت بزرگتر که ۶٫۶ اینچی بوده و قسمت ۶٫۳۹ اینچی کوچکتری که در پشت آن جای می‌گیرد.

با اینکار دیگر نیازی به استفاده از دوربین سلفی در میت ایکس نیست و فقط یک سیستم دوربین بر روی نوار برآمده‌ی موجود در قسمت کناری دستگاه قرار گرفته است. بنابراین زمانی که دستگاه را از وسط خم کرده اید، می‌توانید از دوربین آن به عنوان دوربین سلفی استفاده کنید و در حالتی که خم دستگاه را باز کنید، دوربین آن به عنوان دوربین جلو برای شما عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: بررسی P30 آخرین پرچمدار عکاسی هواوی

بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!

Mate X در حالت خم شده

بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!

Mate X در حالت بسته شده

بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!

قسمت ۶٫۶ اینچی

بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!

قسمت ۶٫۳۹ اینچی به همراه دوربین

اما ایده‌ی سامسونگ در گلکسی فولد بسیار ساده تر می‌باشد: این دستگاه از وسط و به سمت داخل خم می‌شود. بنابراین گلکسی فولد مثل یک کیف پول جیبی است که نمایشگر اصلی آن بر روی سطح داخلی کیف گسترده شده است.

به این ترتیب پس از تا کردن این دستگاه، دیگر به نمایشگر اصلی آن دسترسی ندارید و مجبورید تا از نمایشگر ۴٫۶ اینچی HD پلاسی که بر روی کاور دستگاه اضافه شده استفاده کنید. دوربین اصلی گوشی هم بر پشت گوشی جای گرفته، در حالی که سیستم دوربین سلفی در بالای نمایشگر اصلی و انعطاف پذیر دستگاه خودنمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید: بررسی Honor 7A ، کمتر از حد انتظار!

بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!

گلکسی فولد

بررسی طراحی و صفحه نمایش Mate X

بررسی Mate X را با طراحی آن شروع می‌کنیم. آن چیزی که در بررسی اولیه‌ی خود از میت ایکس متوجه آن نشدیم، نحوه‌ی بسته شدن نمایشگر دستگاه و گیره بندی آن در هنگام خم کردن از وسط می‌باشد.

اما مشخصا وقتی میت ایکس در حالت خم شده قرار دارد، با فشار دادن یک دکمه که در زیر سیستم دوربین دستگاه جای گرفته می‌توان آن را از وسط باز کرد و از نمایشگر ۸ اینچی آن استفاده نمود.

همان طور که از تصاویر مشخص است، پس از بستن نمایشگر میت ایکس، نمایشگر ان به دو نیم تقسیم می‌شود: نمایشگر بزرگتر ۶٫۶ اینچی که تمام صفحه بوده و بسیار بهتر از نمایشگر ۴٫۶ اینچی کاور گلکسی فولد با حاشیه‌های بسیار بزرگ در اطراف خود می‌باشد؛ و نمایشگر ۶٫۳۹ اینچی دیگری که در پشت نمایشگر ۶٫۶ اینچی قرار دارد و سیستم دوربین در سمت راست آن جای می‌گیرد.

بنابراین اگر می‌خواهید با میت ایکس تصویر سلفی بگیرید، باید از نمایشگر ۶٫۳۹ اینچی آن استفاده کنید.

بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!

برای باز کردن میت ایکس یک دکمه‌ی مخصوص وجود دارد

در واقع ایده‌ی هوشمندانه تر هواوی نسبت به سامسونگ در طراحی اسمارت فون انعطاف پذیر دو مزیت عمده را برای میت ایکس به همراه داشته است. اولا، سامسونگ مجبور شده تا علاوه بر نمایشگر اصلی، از یک نمایشگر مخصوص کاور برای گلکسی فولد استفاده کند که این کار باعث افزایش هزینه‌ی ساخت دستگاه می‌شود.

در حالی که میت ایکس فقط یک نمایشگر ۸ اینچی دارد، ولی در صورت خم کردن و بستن دستگاه همچنان می‌توان از نمایشگر گوشی در دو سمت آن استفاده کرد. ثانیا، وقتی گلکسی فولد را می‌بندیم، با استفاده از نمایشگر ۴٫۶ اینچی کاور آن، یاد و خاطره‌ی ده سال پیش که اسمارت فون‌ها بسیار چاق و بزرگ بودند و دور نمایشگر آن‌ها با حاشیه‌های بسیار زیادی پوشیده شده بود زنده می‌شود.

در حالی که میت ایکس حتی در حالت خم شده هم بسیار زیبا بوده و نمایشگرهای دو سمت آن کمترین حاشیه‌های ممکن را دارند.

اما یک نکته منفی که در بررسی Mate X از نظر طراحی متوجه آن شدیم، وجود همین نوار باریک در کناره‌ی بدنه‌ی دستگاه می‌باشد که باعث می‌شود تا دستگاه در حالت باز شده دارای بالانس کافی نباشد.

یعنی در صورتی که میت ایکس را از وسط باز کنید، یک نوار برآمده در پشت آن و در زیر انگشتان دست راست شما احساس می‌شود و اگر تبلت را بر روی زمین بگذارید، آنگاه نمایشگر آن به سمت چپ متمایل شده و با سطح زمین تراز نخواهد شد. بنابراین ایده‌ی هوشمندانه‌ی هواوی هم دارای نقاط منفی خاص خود نیز می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی honor 10 lite : ارزان قیمت و قدرتمند، مثل همیشه

بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!

نوار برآمده در پشت دستگاه

بر روی نوار برآمده‌ی ذکر شده، دوربین سه گانه‌ی دستگاه به اضافه‌ی فلش LED و سنسورهای معمول قرار گرفته اند. همچنین دکمه پاور (که حسگر اثر انگشت هم بر روی آن جای دارد)، پورت شارژ USB-C و درگاه کارت حافظه جانبی نانو هم در زیر دوربین دستگاه به چشم می‌خورند.

اما بزرگترین موضوعی که در بررسی Mate X نگران آن هستیم، دوام قسمت‌های متحرک آن می‌باشد. این نگرانی شامل دو موضوع می‌شود: اولا دوام لولایی که نمایشگر گوشی را از وسط خم می‌کند و دوما، دوام قفل نگه دارنده‌ی لبه‌ی نمایشگر که در درون نوار برآمده‌ی کنار دستگاه جاسازی شده است.

طبق گفته‌ی شرکت هواوی، میت ایکس توانسته تا در آزمایشات تست کیفیت، تا ۱۰۰،۰۰۰ بار بدون هیچ مشکلی باز و بسته شود! همچنین مهندسان این کمپانی موفق به طراحی یک قاب خاص برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه شده اند. بنابراین نباید نگرانی خاصی در رابطه با اجزای متحرک این گوشی وجود داشته باشد.

بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!

نحوه‌ی خم شدن نمایشگر انعطاف پذیر میت ایکس

اما در پایان بررسی Mate X از نظر طراحی، به غیر از دوام قسمت‌های متحرک (که نباید نگرانی خاصی راجع به آن وجود داشته باشد)، عمده نگرانی ما در رابطه با دوام سطح روی نمایشگر میت ایکس می‌باشد.

نمایشگرهای انعطاف پذیر از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند و خبری از محافظ‌های شیشه‌ی گوریلا گلس در آن‌ها نیست. حال میت ایکس که به سمت بیرون خم می‌شود و نمایشگر آن همیشه در معرض اشیای خارجی قرار دارد، چگونه می‌تواند از سطح خود در برابر ضربه یا خراش محافظت کند؟

در این مورد گلکسی فولد قطعا بهتر از میت ایکس عمل می‌کند، زیرا گلکسی فولد به سمت داخل بسته می‌شود و پس از خم کردن نمایشگر، دیگر امکان خراش افتادن بر روی آن وجود ندارد. اما خبر خوش اینجاست که به گفته‌ی مقامات هواوی، میت ایکس قبل از انتشار نهایی در چند ماه آینده، تست‌های بیشتری در رابطه با دوام کلی دستگاه را طی خواهد کرد تا نقاط ضعفی که در این رابطه وجود دارند برطرف شود.

بررسی Mate X را با نمایشگر AMOLED آن ادامه می‌دهیم. همان طور که می‌دانید، در نمایشگرهای AMOLED نقاط سیاه موجود بر روی نمایشگر با خاموش شدن پیکسل‌های مربوطه ایجاد می‌شوند. با این کار علاوه بر بالاتر بودن کنتراست تصویر نسبت به نمایشگرهای lcd، مصرف باتری نمایشگر هم کاهش می‌یابد که این خبر بسیار خوبی است.

Huawei Mate X دارای یک نمایشگر ۸ اینچی تمام صفحه است که حاشیه‌های دور آن واقعا کوچک می‌باشند. رزولوشن نمایشگر این گوشی ۲۲۰۰*۲۴۸۰ پیکسل می‌باشد که تراکم پیکسلی ۴۱۴ppi را نتیجه می‌دهد. همچنین نسبت صفحه نمایش به بدنه در میت ایکس حدودا برابر با ۸۷ درصد می‌باشد که عدد بسیار بالایی است.

بیشتر بخوانید: بررسی Honor 8X ؛ زیبا، قدرتمند و ارزان قیمت

بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!بررسی Mate X: رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!

نمایشگر Huawei Mate X

بررسی دوربین Mate X

بررسی Mate X را با دوربین آن پی می‌گیریم. این گوشی دارای سیستم دوربین سه گانه‌ی ۴۰+۱۶+۸ مگاپیکسلی می‌باشد. اما متاسفانه به غیر از رزولوشن دوربین، اطلاعات چندانی در مورد عملکرد و تکنولوژی دوربین‌های هواوی میت ایکس وجود ندارد. بنابراین در آینده‌ای نزدیک و پس از تست کامل دوربین دستگاه، این قسمت را به روز رسانی خواهیم کرد.

بررسی باتری، مشخصات فنی و نرم افزار Mate X

حال بررسی Mate X را با قسمت باتری این دستگاه ادامه می‌دهیم. خوشبختانه میت ایکس دارای یک باتری حجیم ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی است که برای یک تبلت ۸ اینچی کافی به نظر می‌رسد.

در مقایسه با گلکسی فولد، ظرفیت باتری میت ایکس بیشتر می‌باشد، ولی یادمان نرود که نمایشگر این گوشی هم از نمایشگر گلکسی فولد بزرگتر است.

هواوی برای پرچمدار میت ۲۰ پروی خود از تکنولوژی شارژ سریع ۴۰ واتی استفاده کرده بود که بسیار شگفت انگیز به نظر می‌رسید. حال میت ایکس از تکنولوژی سوپر شارژ ۵۵ واتی برخوردار شده است که می‌تواند باتری این دستگاه غول پیکر را در عرض ۳۰ دقیقه از ۰ تا ۸۵ درصد شارژ کند!

اما به غیر از سرعت شارژ بسیار بالا، سرعت اینترنت این گوشی هم با پشتیبانی از نسل پنج دیتا (۵G) بسیار بالا می‌باشد. نسل پنجم اینترنت همراه در راه است و در آینده‌ای نه چندان دور می‌توانیم با گوشی میت ایکس، یک فیلم یگ گیگابایتی را در عرض ۳ ثانیه دانلود کنیم! البته معلوم نیست اینترنتی با چنین سرعت بالا در چه زمانی وارد کشور ما شود، اما از نظر تئوری، میت ایکس توانایی چنین کاری را دارد.

در ادامه‌ی بررسی Mate X از نظر مشخصات فنی، می‌توان به پردازنده‌ی Kirin 980 موجود در این گوشی اشاره کرد که رقیبی سرسخت برای اسنپدراگون ۸۵۵ می‌باشد. میت ایکس ۸ گیگ حافظه RAM و ۵۱۲ گیگ حافظه داخلی داشته که با استفاده از کارت حافظه جانبی نانو (Nano Memory) می‌توان ۲۵۶ گیگ هم به ظرفیت حافظه‌ی این دستگاه افزود.

در بررسی Mate X از نظر نرم افزاری، به نظر می‌رسد که هواوی یک ویژگی جدید را هم به دستگاه خود اضافه کرده است: تجربه‌ی دسکتاپ. این تبلت به طور ایده آل برای دسترسی به موس و صفحه کلید برای ویرایش سند مناسب می‌باشد. بنابراین همان طور که قبلا در پرچمداران سامسونگ دیده بودیم، از هواوی میت ایکس هم می‌توان به عنوان یک کامپیوتر شخصی استفاده کرد.

این تبلت با سیستم عامل اندروید ۹ و رابط کاربری EMUI 9.1 ران می‌شود. سیستم عامل میت ایکس به خوبی برای یک تبلت تاشو اوپتیمایز شده است. در حالتی که نمایشگر دستگاه را از وسط باز کنید، می‌توانید از آن به عنوان یک تبلت ۸ اینچی استفاده کنید و به محض بستن نمایشگر، از دو طرف دستگاه می‌توان به عنوان اسمارت فون استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: بررسی Huawei P Smart 2019 : ویژگی‌های زیاد با قیمتی پایین

جمع بندی بررسی Mate X

به پایان بررسی Mate X می‌رسیم. این دستگاه به همراه گلکسی فولد، تکنولوژی آینده را برای ما به ارمغان آورده اند. Mate X بسیار قدرتمند بوده، باتری حجیمی دارد و طراحی آن به عنوان یک تبلت انعطاف پذیر بسیار عالی می‌باشد.

شما می‌توانید در منزل از آن به عنوان یک تبلت ۸ اینچی با ضخامت ۵٫۴ میلی متر استفاده کنید و سپس با تا کردن آن، یک اسمارت فون ۶٫۶ اینچی با ضخامت ۱۱ میلی متر دارید که به راحتی در جیب شما جای می‌گیرد.

البته متاسفانه فعلا مطلب بررسی Mate X ما کامل نمی‌باشد، چرا که هنوز اطلاعات چندانی از عملکرد کلی این دستگاه و دوربین آن نداریم، ولی در آینده‌ای نزدیک با به رزورسانی این مطلب در خدمت شما خواهیم بود.

اما چیزی که از همین الان مشخص است، کانسپت بهتر هواوی در ساخت یک اسمارت فون تاشو نسبت به سامسونگ می‌باشد. Huawei Mate X در بحث طراحی بهتر از تنها رقیب خود یعنی Samsung Galaxy Fold بوده و قیمت به مراتب کمتری دارد. اما تا انتشار نهایی این دو دستگاه از مقایسه‌ی کلی آن‌ها صرف نظر می‌کنیم.

#gallery-2#gallery-2 .gallery-item#gallery-2 img#gallery-2 .gallery-caption
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی