کارگاه روزنامه نگاری تحقیقی در مشهد برگزار شد


کارگاه روزنامه نگاری تحقیقی در مشهد برگزار شد

مشهد- ایرنا- کارگاهی با عنوان روزنامه نگاری تحقیقی روز پنجشنبه با تدریس اساتید و صاحبنظران این حوزه و حضور خبرنگارانی از سراسر کشور در مشهد برگزار شد.

رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون این کارگاه "عدالتخواهی، تیزهوشی، شجاعت و خطرپذیری" را مشخصه های روزنامه نگاری تحقیقی عنوان و بیان کرد: این رویداد رسانه ای در راستای مهارت افزایی خبرنگاران در دستور کار بسیج رسانه قرار گرفت.

عباس محمدیان افزود: آموزش و آشنایی با تجربیات پیشکسوتان روزنامه نگاری تحقیقی کشور فرصتی است که با برگزاری چنین کارگاههایی برای خبرنگاران فراهم می شود لذا استقبال خوبی از سوی اصحاب رسانه در این خصوص صورت گرفت بطوری که ۱۸۰ نفر از سراسر کشور از جمله کرمان، رشت، بندرعباس و برخی شهرهای خراسان رضوی برای حضور در کارگاه ثبت نام کردند و در نهایت ۱۰۰ نفر از آنان برای شرکت در کارگاه گزینش شدند.

یک روزنامه نگار و پژوهشگر رسانه نیز در کارگاه روزنامه نگاری تحقیقی در مشهد رسانه را بعضاً ابزار تسویه حساب سیاسی در دست جریانهای حزبی و مصادره شده توصیف و بیان کرد: بخش روزنامه نگاری تحقیقی راه اندازی نمی شود چون مصلحت نیست و با این سیاست رسانه ای، رسانه های انقلاب خودشان را تخریب می کنند.

پیام فضلی نژاد افزود: ۵۷ درصد روزنامه نگاران ایرانی "ژورنالیسم تحقیقی" را نمی شناسند لذا رسانه هایی که بر اساس خویشاوندسالاری شکل گرفته اند چگونه می توانند در برابر فساد بایستند.

وی ادامه داد: روزنامه نگار تحقیقی کسی است که قدرت اصلاحات دارد و باید تلاش او به تحول در سیاستها بیانجامد. وظیفه روزنامه نگار تحقیقی مبارزه با فساد خاموش و در این میان ترفند مخالفان چنین روندی ارائه اطلاعات غلط با هدف بی اعتبار نمودن خبرنگار است.

او گفت: خبرنگار تحقیقی باید مهارت رسم الگوریتم فساد را داشته باشد. اگر فسادی شکل گرفته باید روزنامه نگار تحقیقی اول هندسه فساد را از راس هرم شناسایی و ترسیم کند و یک عکس هوایی از فساد بیاندازد.

فضلی نزاد افزود: همچنین روزنامه نگار تحقیقی باید دیوانسالاری را دگرگون کند. تبحر در روایت و قصه گویی، نگارش ادبی و گزارش نیز از مهارتهای این نوع از روزنامه نگاری است.

وی گفت: تامین مالی روزنامه نگار تحقیقی نیز دارای اهمیت است. با این حال در ایران خبرنگار حتی بیمه ندارد. این تامین اقتصادی کمک می کند تا او افشاگری کرده اما در دام رشوه نیافتد و ابزار انتقام سیاسی نشود.

۷۴۸۹/‌۱۸۵۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟