جایگاه ویژه دبیرستان عشایری شیراز در دفاع مقدس


جایگاه ویژه دبیرستان عشایری شیراز در دفاع مقدس

شیراز-ایرنا- نشست شورای عشایری استان فارس با دستور کار برنامه ریزی مطلوب برای برگزاری دومین یادواره شهدای عشایر استان با حضور مسئول بسیج عشایر کشور برگزار و در این نشست بر تبدیل دبیرستان عشایری شیراز به محلی برای آوردن کاروان های راهیان نور شد چرا که این دبیرستان 92 شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی کرده و از این نظر نمونه است.

دبیرستان عشایری واقع در خیابان معدل شیراز، میراث بزرگمردی از عرصه دانایی یعنی زنده یاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایر در ایران است که افتخار تربیت بیش از ۱۰ هزار متخصص رشته های مختلف در عرصه جهانی و ملی و تقدیم ۹۲ شهید در دوران دفاع مقدس را دارد.
در این نشست که پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸ برگزار شد، برنامه برگزاری یادواره ۲ هزار شهید عشایر استان فارس برای آبان ماه سال جاری در شیراز مشخص شد. ‏

عشایر فارس در یک نگاه
مدیرکل امور عشایر استان فارس در این نشست با اشاره روند تحولات جمعیتی عشایر در کشور گفت: جمعیت عشایر سیار پس از انقلاب اسلامی روند کاهشی داشته، طوری که در سال ۱۳۴۵ سهم جمعیت عشایر از کل جمعیت کشور ۳۸.۶ درصد بوده و این میزان در سال ۱۳۸۷ به ۱.۸ درصد رسیده است.
روح الله بهرامی با اشاره به ایلات عشایر مستقر در استان فارس بیان کرد: جمعیت عشایر سیار استان فارس بیش از ۱۴۷ هزار نفر است که به ترتیب ایل قشقایی، ایل خمسه، ایل لر و دیگر طوایف مستقل بیشترین جمعیت را دارا هستند.
وی ادامه داد: عشایر سیار استان فارس دارای ۲۷ هزار و ۲۷۹ خانوار با جمعیت ۱۴۷ هزار و ۷۹۰ نفر، ۲۳ طایفه، ۳۴۹ تیره هستند که در دوران دفاع مقدس ۲ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند، از این تعداد شهدا ۹۲ شهید مربوط به دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز هستند.
مدیرکل امور عشایر استان فارس با اشاره به ارزش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه عشایری این استان، گفت: عشایر فارس زنان و مردان تلاشگر و مولد اقتصادی با فرهنگ غنی و دانشمندان نخبه دارند و حافظان امنیت کشور محسوب می‌شوند که ۲ هزار شهید سرافراز، ۶۱۳ جانباز و ۱۴۷ نفر آزاده داشته‌اند.
بهرامی افزود: زندگی عشایری نماد اقتصاد مقاومتی و نمونه بارز تولید کالای ایرانی است و این عشایر حافظان اصلی منابع طبیعی و محیط زیست محسوب می‌شوند و در امنیت غذایی ملی و استانی موثر هستند.
وی بیان کرد: از توانمندی های عشایر استان فارس می توان به تولید ۴۴ درصد صنایع دستی استان فارس برابر با ۵۷ هزار متر مربع انواع صنایع دستی استان، تولید سالانه ۲۶۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی استان و بهره‌برداری از ۵.۷ میلیون هکار معادل ۶۷ درصد مراتع استان در زمینه تولید گیاهان دارایی، پرورش زنبور عسل و دامداری اشاره کرد.
مدیرکل امورعشایر استان فارس گفت: تولید ۵۰ هزار تن انواع فرآورده‌های لبندی، وجود پتانسیل‌های گردشگری عشایر در نقاط مختلف استان، فعالیت ۲۳ شرکت تعاونی عشایری و اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان، مشارکت اجتماعی زنان در قالب حدود ۵۰ صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری و اقتصاد مبتنی بر پایه دامداری و دامپروری، کشاورزی و صنایع دستی از دیگر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عشایر استان فارس است.
بهرامی افزود: براساس مصوبات شورای عالی عشایر، برنامه ویژه ارتقای سطح دانش، سواد و مهارت جامعه عشایری، طرح ویژه ارایه خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری و برنامه ویژه ارتقای سطح برخورداری عشایر از خدمات بهداشتی، درمانی، بیمه‌ها و خدمات حمایتی در دستور کار قرار دارد.

انتظار برگزارکنندگان یادواره شهدای عشایر از نهادهای استان فارس
فرمانده سپاه عشایر استان فارس که متولی برگزاری یادواره شهدای عشایر استان است، نیز در این نشست گفت: انتظار داریم در بحث فضاسازی و تبلیغات از شهرداری شیراز انتظار داریم نسبت به فضاسازی محیط شهر از ورودی ها، تابلوهای شهری، مترو و اتوبوسرانی اقدام و یکی از میادین شهر را به نام شهدای عشایر نامگذاری کند.
سرهنگ عیسی افسری افزود: همچنین از اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس درخواست داریم نسبت به فضاسازی محیطی و پیرامونی در سطح شهرستان‌های عشایرنشین و راه‌های مواصلاتی به شیراز، دعوت از هیات امنای مساجد و حسینیه ها در روز مراسم اقدام کند.
وی ادامه داد: انتظار داریم بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نیز پیگیری های لازم برای برای تدفین یک شهید گمنام در دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز و ساخت یادمان ۹۲ شهید این دبیرستان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش فارس، انجام دهد.
فرمانده سپاه عشایر استان فارس گفت: تدارک مجموعه شهید دستغیب از سوی اداره کل ورزش و جوانان، برنامه ریزی برای ایاب و ذهاب خانواده‌های شهدای عشایر از شهرستان به شیراز از سوی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و کنترل بحث ایمنی و کنترل ترافیک در حین برگزاری مراسم یادواره شهدای عشایر از دیگر انتظارات است.
افسری به اقدامات برخی دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان به عشایر در کنار برگزاری یادواره شهدای عشایر استان اشاره کرد و گفت: همکاری در برگزاری ۱۵ کارگاه آموزشی برای دامداران در سطح استان از سوی اداره کل دامپزشکی، تهیه و تدارک ۳۰ فقره جهیزیه از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره)، بیمه پایه رایگان برای سال اول ۲۰ خانوار محروم از سوی بیمه روستایی عشایری، کمک به ساخت پروژه‌های محرومیت‌زدایی از سوی فرمانداران و درمان رایگان به همراه تیم های جهادی سپاه عشایر و تهیه داروهای عمومی از سوی دانشگاه علوم پزشکی از جمله این برنامه‌ها است.

فرهنگ اعلام شهدای عشایر فارس در مرحله پایانی
مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران استان فارس نیز در این نشست برگزاری دومین یادواره شهدای عشایر استان را اقدامی خوب و فاخر دانست و گفت: در برگزاری این یادواره‌ها باید تمرکز بر انجام فعالیت‌های فرهنگی باشد.
رجبعلی راهی افزود: فرهنگ اعلام شهدای عشایر فارس در مرحله تدوین قرار دارد و ۹۵ درصد کار آن انجام شده که تلاش می کنیم هرچه سریعتر به پایان برسد.

عشایر و اقوام فرصت هستند نه تهدید
جانشین سپاه فجر استان فارس نیز در این نشست با تاکید بر اینکه جنبه محتوایی یادواره شهدای عشایر استان بسیار مهم است، گفت: به مرور که جلو می رویم جامعه عشایری از نظر شکلی و ظاهری رو به تحلیل است به طوری که اگر چند دهه جلو برویم ممکن است عشایری نداشته باشیم.
سردار سرتیپ دوم پاسدار یدالله بوعلی ادامه داد: در جلسه ای، یکی از تهدیدات استان را نظام طایفه ای و قومی مطرح کردند که از این موضوع بسیار ناراحت شدم و بیان کردم اینکه نظام‌های طایفه ای و قومی را تهدید بدانیم اشتباه است چرا که اینها دارای هویت مشخص و ریشه دار هستند و یک فرصت برای ما هستند.
وی ادامه داد: اعتقاد داریم کسانی که در این استان زندگی می کنند، ماهیتشان به تاریخشان برمی گردد، کسی که تاریخ و پیشینه نداشته باشد عملاً جایگاهی نیز ندارد.
جانشین سپاه فجر استان فارس گفت: تفکر صهیونیست‌ها این است که می‌گویند قوم یهود برترین قوم است و همه اقوام باید در خدمت قوم یهود باشند و به همین دلیل یکی از اهداف اساسی آنان ویرانی تمدن شرق است و می‌خواهند تمام باورهای قومی، ملی، سنتی و دینی را از بین ببرند.
بوعلی افزود: صهیونیست‌ها در همه موضوعات بی هویتی را دنبال می کنند، با ارایه مد، شیوه زندگی، خوراک، پوشاک و مسایل دیگر می‌خواهد داشته‌های اقوام را منهدم کنند تا چیزی برای پایبندی و مقابله با آن‌ها وجود نداشته باشد.
وی بیان کرد: همه اقوام و طوایف باید در برگزاری جشنواره شهدای عشایر استان فارس سهیم شوند و در این زمینه هر کسی دارای ظرفیت است باید بکار گرفته شود.
جانشین سپاه فجر استان فارس گفت: خوشبختانه استان فارس دارای اقوام و قومیت‌های مختلف است و این ظرفیت بسیار بزرگی برای ما است. باید با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها تلاش شود تا خروجی یادواره شهدای عشایر مطلوب، موثر، تربیتی و ماندگار باشد.
بوعلی اظهارکرد: همه ما در دفاع از هویت فارس باید تلاش کنیم، استان فارس در طول تاریخ به خصوص در دوران اسلامی باشکوه ظاهر شده است.

عشایر می تواند کمبود ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز کشور را برطرف کند
مسئول سازمان بسیج عشایر کشور نیز در این نشست گفت: در نگاه بیرونی به استان فارس، این استان دارنده جامعه عشایری نیست اما واقعیت این است که حدود ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش بسیح ناحیه عشایری قرار دارند لذا می طلبد تمام دستگاه‌های اجرایی این استان عنایت ویژه ای به جامعه عشایری داشته باشند.
سردار نصرت الله سیف افزود: اگر شرایط قبل و بعد از انقلاب اسلامی را مقایسه کنیم متوجه می شویم که شرایط امروز قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست، قبل از انقلاب اسلامی کسی به فکر جامعه عشایری، روستایی و شهرستان‌ها نبود و مردم امکانات لازم را نداشتند.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی که آمد نعمت ها سرازیر شد و توقع روستاها و عشایر را بالا برد و حق هم دارند چرا که جامعه روستایی و عشایری نقش بسیار بزرگی در پیروزی، تثبیت و دفاع از انقلاب اسلامی داشتند.
مسئول سازمان بسیج عشایر کشور گفت: خدمت بسیار زیادی در مناطق روستایی و عشایری ارایه شده است اما چون عمق محرومیت زیاد است هر کاری صورت می‌گیرد باز جای کار وجود دارد.
سیف اظهارکرد: جمهوری اسلامی به تمام مردم امید داد به طوری که امروز بین روستا و سایر نقاط دیگر فرقی وجود ندارد و امروز توقع جوانان روستایی و عشایری این است که نماینده، وزیر یا رئیس جمهوری شوند.
وی در ادامه با اشاره به پتانسیل جامعه عشایری کشور برای افزایش بهره‌وری دام، گفت: ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز مصرف کشور است که ۵۰۰ هزار تن آن صنعتی، ۲۵۰ هزار تن توسط عشایر و ۱۵۰ هزار تن از طریق واردات تامین می شود، ما می‌توانیم با کمک مختصر به عشایر ۱۵۰ هزار تن وارداتی را در داخل توسط عشایر تامین کنیم.
مسئول سازمان بسیج عشایر کشور با اشاره به مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق عشایری، بیان کرد: در بسیاری از نقاط مراکز بهداشتی و درمانی عشایر راه‌اندازی شده اما شاید در بسیاری از این نقاط یکسال است درب این مراکز باز نشده است که ما می‌توانیم کمک زیادی به فعال شدن این مراکز داشته باشیم.
سیف همچنین به برگزاری نمایشگاه محصولات عشایری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر محصولات عشایر خیلی راحت از دست آنان خارج می شود که ما می‌توانیم با برگزاری نمایشگاه فروش کمک زیادی به عشایر کنیم.
وی در ادامه با اشاره به نیازمندی جامعه عشایری به سرویس‌های بهداشتی و حمام یادآور شد: برای رفع این نیاز حدود ۶ هزار سرویس بهداشتی و حمام سیار به مناطق عشایری ارسال کردیم.
مسئول سازمان بسیج عشایر کشور با انتقاد از سخت گیرانه بودن برخی قوانین برای عشایر گفت: بسیاری از این قوانین باید اصلاح شود، بسیاری از این قوانین قابلیت اجرا ندارد و باعث کاهش جمعیت عشایری شده است.
سیف افزود: عشایر یک قشر نیستند، عشایر یک جامعه هستند که این جامعه نیاز به کمک همه دستگاه‌های اجرایی دارد.

دبیرستان نمونه
وی در ادامه با اشاره به برگزاری یادواره شهدای عشایر استان فارس گفت: دبیرستان عشایری شیراز که ۹۲ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده، در هیچ جای کشور نمونه ای ندارد، این دبیرستان باید به جایگاه قابل احترام تبدیل شود.
وی ادامه داد: ۹۲ شهید دانش آموز عشایر در هیچ جای کشور نیست، به دنبال آن هستیم که یک شهید گمنام به این مکان بیاوریم، می توانیم دانش آموزان مدارس سراسر کشور را در قالب کاروان‌های راهیان نور به این مدرسه بیاوریم.
سردار سیف ابرازامیدواری کرد یادواره شهدای عشایر استان بتواند بتواند وحدت اقوام را تقویت کند.

عشایر پایبندی خود را به انقلاب اسلامی نشان دادند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس نیز در این نشست گفت: عشایر همواره در طول تاریخ پایبندی خود را به دفاع از ارزش‌ها و تمامیت ارضی کشور به ویِژه در دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن نشان دادند.
یدالله رحمانی با بیان اینکه عشایر همواره از خصلت ظلم ستیزی برخوردار بودند، افزود: عشایر تولید ۴۴ درصد تولیدات صنایع دستی استان، ۲۰ هزار تولید گوشت قرمز، ۵۰ هزار تن فرآورده‌های لبنی و ۲۶۰ هزار تن محصولات زراعی و باغی را برعهده دارند.
وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم یادواره‌ای را برای شهدای عشایر برگزار کنیم باید این یادواره را در شان و جایگاه عشایر فارس برگزار کنیم و همه دستگاه‌ها در این زمینه مسئولیت خطیر دارند که باید به خوبی ایفای نقش کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس گفت: برای برگزاری یادواره شهدای عشایراستان باید سه کمیته فرهنگی، کمیته تبلیغات و کمیته پشتیبانی تشکیل شود.امیدواریم بتوانیم این یادواره را به بهترین نحو ممکن برگزار کنیم.
رحمانی همچنین با اشاره به دبیرستان عشایری شیراز که ۹۲ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، افزود: این دبیرستان شهدای زیادی در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده است، من توفیق داشتیم دوران راهنمایی و دبیرستان را در همین آموزشگاه باشم.
وی ادامه داد: بحث تبدیل این دبیرستان به زیارتگاه به عنوان یک پیشنهاد در شورای آموزش و پرورش استان بررسی می‌شود.
۹۲۵۴ /۱۸۷۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟