طرح‌های ترافیکی مانند مسکن برای درد ترافیک عمل می‌کند


طرح‌های ترافیکی مانند مسکن برای درد ترافیک عمل می‌کند

تهران - ایرنا - عضو شورای اسلامی شهر تهران اجرای طرح توسعه شهر مبتنی بر حمل و نقل عمومی راهکار برون رفت از معضلات فعلی ترافیک پایتخت و کاهش آلودگی هوا در این کلان شهر دانست و گفت:‌ اجرای طرح‌های ترافیکی مانند مسکن برای درد ترافیک عمل می‌کند.

«شهربانو امانی» در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه خبرنگاران باید برای پرسش از طرح‌های ترافیکی به سراغ شورای عالی ترافیک بروند و از آنان سوال کنند؛ اظهار داشت: شورای شهر وظیفه قانونی اش قیمت گذاری عوارض ترافیک است و بقیه موارد بر عهده شورای عالی ترافیک می‌باشد.
امانی ادامه داد: شهر تهران با سیاست‌گذاری‌ها و فرآیندهایی که سالیان سال در این شهر، اتفاق افتاد به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده است و تهران جایی نفس کشیدن ندارد؛ اما به نظر من محدود کردن مردم فقط مشکلاتی را برای آنان ایجاد می‌کند و اگر حلقه‌های ترافیکی بیشتر هم شود، مشکل ترافیکی حل نخواهد شد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین با بیان اینکه نباید مردم را بیش از این اذیت کنیم تاکید کرد: طرح‌های ترافیکی مانند مسکن برای درد ترافیک عمل می‌کند و از شورای عالی ترافیک و معاون حمل و نقل می‌خواهم که مردم را اذیت نکنند.
وی تاکید کرد: به جای اینکه خودرو با کیفیت بسازیم و به جای اینکه حمل و نقل عمومی را روان تر کنیم و سرعت و توسعه دهیم؛ طرح‌هایی اجرا نکنیم که موجب اذیت مردم شود.
به گفته امانی اگر قرار باشد حلقه‌های ترافیکی در شهر تهران، بیشتر شود حتی اگر شورای شهر موافق باشد، اما وی مخالفت خواهد کرد.

رفع ترافیک و آلودگی هوا خواست مردم از شورای پنجم

امانی تاکید کرد: با توجه به اینکه مردم تهران از شورای پنجم خواستند که مشکل ترافیک و آلودگی هوا را رفع کند در نتیجه شورای پنجم در کمیسیون تخصصی عمران و حمل و نقل موضوع چه باید کرد را ملاک عمل قرار داد.
وی با بیان اینکه در کمیسیون به الگویی رسیدیم که همه کشورهای که ماشین را اختراع کرده بودند، آن را انجام دادند، خاطر نشان کرد: این کشورها در شرایطی که خیابان های ایشان در یوغ ماشین ها بود مترو ساختند اما مترو به وسیله عبور و مرور قشر متوسط به پایین جامعه تبدیل شد و مشکل ترافیک حل نشد.
امانی ادامه داد: این کشورهای ها همچنین با ساخت روگذر، زیرگذر و پل‌های چند طبقه هم نتوانستند مشکل ترافیک را حل کنند و به الگوی توسعه شهر مبنی بر حمل و نقل عمومی رسیدند (TOD) و بیش از ۴ دهه است که این روش را ادامه می‌دهند.


این دوره مدیریت شهری در رفع ترافیک موفق تر بود
امانی تاکید کرد: معتقدم مدیریت شهری در دوره جاری در حوزه ترافیک موفق‌تر بوده است؛ در این دوره مدیریت شهری توانست به دولت بقبولاند که باید یارانه از محل صرفه جویی سوخت را به حمل و نقل عمومی پرداخت کند.
وی عنوان کرد: محسن هاشمی (رییس شورای اسلامی شهر تهران) که در مترو تخصص ویژه داشت نیز این موضوع را به طور جدی دنبال می‌کنند.

شاخص‌های طرح tod آماده است
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران معتقد است؛ در حوزه حمل و نقل و کاهش ترافیک باید راهی را رفت که کشورهای مخترع خودرو طی بیش از ۴ دهه گذشته رفته‌اند و با اجرای طرح توسعه شهر مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD)بسیاری از معضلات کلان شهر تهران را کاهش داد.
وی در ادامه با بیان اینکه الگوی TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی) هشت هدف دارد تاکید کرد: شورای پنجم کمیته‌ای در این خصوص راه اندازی کرد و در حال حاضر شاخص‌های آن آماده و دستورالعمل‌های اجرایی آن در حال نوشتن است.
امانی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در خصوص اجرای این الگو در شهر تهران یادآور شد: در تهران بررسی شد که آیا این الگو قابل اجرا هست یا خیر؟ و در گذشته نیز برخی متخصصان و اساتید دانشگاه بر روی این طرح کار کردند.
وی خاطرنشان کرد: شورای پنجم مصمم است که در دو سال باقیمانده از عمر این شورا الگوی TOD را به مرحله عمل برساند.


این دوره از مدیریت شهری به گره سخت مالی کشور خورد
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: مشکل اینجاست که زمان ما به یک گره سخت اقتصادی کشور خورده است اما با تلاش‌هایی که در این دوره انجام می‌شود، زیرساخت‌ها آماده‌تر از قبل شده است.
به گفته امانی اکنون نماینده‌های مجلس شورای اسلامی نسبت به گذشته موضوع را بطور جدی دنبال می‌کنند و شورای شهر هم به طور جدی به دنبال رفع مشکلات مردم است.
تهرام/‏۷۲۴۴/‏/‏۱۳۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج