بیش از 10 آیین محلی قشم احیا می شود


بیش از 10 آیین محلی قشم احیا می شود

قشم - ایرنا - یکی از اهداف مهم ژئو پارک های جهانی یونسکو حفظ و احیای سنت ها، آداب و رسوم قدیم درجوامع محلی و روستاهای قلمرو ژئو پارک هاست که در این راستا 10 آیین محلی جزیره قشم احیا می شود.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این نهاد هم اکنون درحال مطالعه و شناسایی آیین های مختلف بومیان قشم است که پیشبینی می شود علاوه بر ۱۰ آیین بزرگ، جشن های کوچک دیگر نیز بازآفرینی شوند.

علیرضا امری کاظمی افزود: این اتفاق به ارتقاء هویت مردم محلی منجر می شود و حضور آنان را در عرصه فعالیت های اجتماعی تقویت می کند که جشن نوروز صیاد یکی از این برنامه هاست.

وی ادامه داد: در ژئو پارک ها توجه تنها به سایت های طبیعی، تاریخی و جاذبه های زمین شناختی معطوف نمی شود بلکه ارتباط تنگاتنگی که انسان و زندگی و فرهنگ او با سایت ها، منطقه و زمین دارد نیز مورد توجه قرار قرار می گیرد.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم تأکید کرد: ژئو پارک ها با توجه به آیین هایی همچون نوروز صیاد به توسعه اقتصادی، احیای فرهنگ و آداب و رسوم قلمرو خود می اندیشد.

قلمرو ژئوپارک قشم ۲ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع شامل جزیره های قشم و هنگام و ۵۰۰ متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.

این ژئوپارک دارای ۲۷ سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل های حرا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

این ژئوپارک به دلیل موقعیت راهبردی آن در خلیج فارس و به عنوان نمونه منطقه ای که در میان ژئوپارک های منطقه ی آسیای شرقی و ژئوپارک های اروپایی قرار گرفته، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.

۷۵۰۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط