آینده‌پژوهی، لازمه مدیریت بحران


آینده‌پژوهی، لازمه مدیریت بحران

زنجان- ایرنا- مدیریت بحران، علمی نوپا و فلسفه تشکیل آن نجات جان انسان‌ها بوده و با نگاه علمی به تجربه‌های گذشته نیازمند آینده‌نگری و آینده‌پژوهی است و نجات جان انسان‌ها در شرایط بحرانی، هماهنگی بین تمام دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

بیست و دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان زنجان شامگاه چهارشنبه به ریاست استاندار زنجان در تالار پیامبر اعظم(ص) استانداری و با دستور کار توزیع اعتبارات ابلاغی جهت جبران خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های ابتدای امسال و همچنین بیماری‌های دام و طیور برگزار شد.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری زنجان با اشاره به اقدامات این اداره کل طی سال‌های اخیر، گفت: ۱۴ سوله مدیریت بحران در استان ساخته شده که در سطح کشور، بی‌نظیر است.

توحید سلیمی افزود: ایجاد ۲۱ ایستگاه آتش‌نشانی و ۲۹ ایستگاه هواشناسی، تامین ۳۲ ماشین پیشرو آتش‌نشانی، ۷ دستگاه خودرو پیکاپ برای فرمانداری‌ها، دستگاه‌های آبرسانی سیار به روستاها و احداث ۲۳ ساختمان لرزه‌نگاری، ۵ پایگاه امداد و نجات و همچنین ساخت دیوار حفاظتی به ابعاد یک مترمکعب به طول ۲۱۰ کیلومتر برای روستاها و شهرستان‌ها جهت جلوگیری از خسارت سیل نیز از دیگر اقداماتی است که از محل اعتبارات مدیریت بحران استان انجان شده است.

وی اظهار داشت: از ۴۱ نوع حادثه طبیعی که در دنیا اتفاق می‌افتد ۳۱ نوع در کشور ایران و حداقل ۱۸ نوع در استان زنجان به وقوع می‌پیوندد که ۱۰ مورد آن حوادث غیرمترقبه طبیعی و ۸ مورد، غیرمترقبه غیرطبیعی یا انسان‌ساز است.

سلیمی، تعداد حوادث ثبت شده در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در استان را به ترتیب ۳۸ و ۹۹ مورد خواند و خاطرنشان کرد: رتبه استان زنجان از این حیث در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۲۳ و ۱۱ بود و هر اندازه، رتبه پایین‌تر باشد یعنی شمار حوادث بیشتر بوده است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری زنجان در خصوص اتفاقات سال جاری استان نیز گفت: آتش‌سوزی‌های بی‌نهایت در سال جاری در استان اتفاق افتاده و تجربه و آمار نشان می‌دهد هر اندازه در زمستان، یخبندان و برف و کولاک و در بهار، بارندگی باشد به‌قطع در تابستان، آتش‌سوزی اتفاق خواهد افتاد که طبق داده‌های آماری باید برای این مهم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

این مسئول، شمار روستاهای استان را ۹۲۷ مورد خواند و اظهار داشت: از این تعداد، ۲۷۴ روستا یعنی ۳۰ درصد کل روستاها در معرض خطر سیل قرار داشته و به عبارت دیگر ۵۴.۲۸ درصد خانوارهای روستایی و ۱۵ درصد کل خانوارهای استان در معرض این خطر قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه طراحی و اجرای ایمن‌سازی این روستاها بیش از یک هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

سلیمی با بیان اینکه حسب دستور استاندار محترم، نقشه راه این اداره کل برای سال جاری تدوین شده و در برنامه کاری قرار دارد، گفت: از ابتدای سال تا کنون ۲۱ جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با ۲۶۳ مصوبه برگزار شده که ۲۳۹ مصوبه، معادل ۹۰.۸۷ درصد محقق شده و ۲۴ مصوبه، معادل ۹.۱۳ درصد نیز در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۸ جلسه در سطح استان و ۳ مورد نیز حسب اضطرار در شهرستان‌ها برگزار شده اما مصوبات آن به صورت استانی است.

سلیمی با بیان اینکه نیاز به اصلاح ۲ نگرش و رویکرد متفاوت در خصوص ماموریت‌های مدیریت بحران داریم، اظهار داشت: اول اینکه این اداره کل برای انجام وظایف ذاتی و ماموریت‌های سازمانی دستگاه‌ها، متولی تامین اعتبار نیست.

وی افزود: دوم اینکه این اداره کل، دستگاه اجرایی نبوده و تمام اقدامات خود را در قالب کارگروه‌های ۱۴ گانه ذیل شورای هماهنگی مدیریت بحران انجام داده و کارگروه‌ها به مثابه بازوهای اجرایی هستند.

تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی، شرایط استثنایی دارد

یکی از دستور کارهای این جلسه، اعتبارات ابلاغی به استان جهت پرداخت تسهیلات برای بازسازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی برای جبران خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های ابتدای سال بود که به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مرحله اول، ۳۰ درصد از اعتبارات شامل ۱۶۰ میلیارد ریال برای واحدهای احداثی و ۴۵ میلیارد ریال نیز برای واحدهای تعمیری، تخصیص یافته که توسط هشت بانک عامل پرداخت خواهد شد.

سجاد صنعتی منفرد اظهار داشت: این واحدها به دلیل گِلی و خشتی بودن دچار خسارت شده‌اند که تسهیلات با نرخ کم‌بهره چهار درصد پرداخت می‌شود.

وی، شناسایی و معرفی از سوی بنیاد مسکن به بانک‌ها، ضمانت زنجیره‌ای و تسهیل در دریافت وام‌های بازسازی را از شرایط دریافت این تسهیلات خواند و خاطرنشان کرد: سقف دریافت تسهیلات در واحدهای احداثی شهری ۵۰۰ میلیون ریال، احداثی روستایی ۴۰۰ میلیون ریال و تعمیری شهری و روستایی ۱۵۰ میلیون ریال است.

صنعتی منفرد افزود: طبق مصوبه هیات وزیران، یک هزار و ۱۲۸ فقره جهت احداث روستایی و شهری، یک هزار و ۴۱۲ فقره نیز جهت تعمیری روستایی و شهری برای استان زنجان لحاظ شده است.

این مسئول ادامه داد: اعتبارات در اوایل خرداد جاری ابلاغ شده و بعد از تشکیل پرونده و طی مقدمات از ابتدای تیر به ترتیب اولویت به بانک‌ها معرفی می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، شرایط این تسهیلات را استثنایی و ویژه خواند و گفت: علاوه بر تسهیلات مذکور، ۱۲۰ میلیون ریال در شهرها و ۱۰۰ میلیون ریال نیز در روستاها به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود ضمن اینکه مدت بازپرداخت تسهیلات نیز ۱۵ ساله بوده که سه سال دوره تنفس و ۱۲ سال دوره بازگشت اقساط است.

وی اظهار داشت: به‌طور میانگین در تسهیلات احداثی روستایی ۷۶ درصد، شهری ۱۰ درصد و در تعمیری روستایی و شهری ۴۷ درصد واحدهای معرفی شده موجب انعقاد قرارداد شده است.

ارزیابی اولیه خسارت بارندگی به بخش کشاورزی ۸۸۲۰ میلیارد ریال است

به گفته سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری زنجان ۱۶۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار نیز جهت جبران خسارت بارندگی‌ها به بش کشاورزی ابلاغ شده که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این خصوص گفت: بر اساس ارزیابی‌های اولیه، بارندگی‌های ابتدای امسال و همچنین سرمازدگی و تگرگ در مجموع، هشت هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال به واحدهای مختلف کشاورزی از قبیل دیم، باغی، دام سبک و سنگین خسارت وارد کرده است.

حسین جعفری اظهار داشت: شهرستان‌های خدابنده، سلطانیه و زنجان به ترتیب با ۳۲ ، ۱۷ و ۱۶ درصد خسارت‌ها در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۶۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار جهت کمک بلاعوض و همچنین ۸۵۸ میلیارد ریال نیز در قالب تسهیلات ۱۵۰ میلیون ریالی با نرخ کارمزد ۴ درصد به استان زنجان تخصیص یافته که توسط هشت بانک عامل پرداخت خواهد شد.

لَمپی اِسکین و نیوکاسل، بیماری در کمین دام‌ها و طیور

دستور کار بعدی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، بیماری‌های لَمپی اِسکین و نیوکاسل بود که مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: لَمپی اِسکین، بیماری جدیدی است که با گسترش حشرات از اردیبهشت درگیر آن هستیم و تاکنون ۶۰ هزار گاو واکسینه شده است.

محمدباقر حاج‌کاظمی اظهار داشت: سمپاشی روی دام، اطلاع‌رسانی و آموزش نیز از دیگر اقداماتی است که علاوه بر واکسیناسیون بر روی دام‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۵۰۰ راس دام در این مدت، درگیر بیماری لَمپی اِسکین شده‌اند، خاطرنشان کرد: ۲۰ تا ۳۰ مورد نیز مجبور به ذبح دام شده‌اند و به دلیل اینکه بیماری، مشترک بین انسان و دام نیست گوشت آن در صورتی که در مرحله تب کردن نباشد، قابل مصرف است.

حاج‌کاظمی افزود: بهبود این بیماری ۲۰ تا ۲۵ روز به طول می‌انجامد و دام را در این مدت دچار تب می‌کند و چون دام‌ها بیمه نبوده و مدت بهبود بیماری زمان‌بر است دامداران را نگران می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در مورد بیماری نیوکاسل در طیور نیز گفت: این بیماری در کل کشور برای پرندگان وجود دارد.

وی اظهار داشت: نیوکاسل، هیچ علامتی نداشته و رد پای ویروس در خون پرنده مشاهده می‌شود.

حاج‌کاظمی خاطرنشان کرد: به دلیل بیمه بودن پرندگان در سال گذشته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال خسارت به دامداران پرداخت شد.

اعتبارات دامپزشکی ۷۰ درصد افزایش یافته است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز گفت: به‌رغم محدودیت‌های اعتباری و منابع، اعتبارات دامپزشکی از ۲۱ میلیارد ریال در سال گذشته به ۲۹ میلیارد ریال در سال جاری رسیده و بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است.

شهرام طهماسبی اظهار داشت: طی سال نیز در صورت نیاز، کمک اعتباری می‌شود تا غذای سالم به دست مردم برسد.

وی در خصوص ابلاغ اعتبار جهت جبران خسارت‌های بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: این اعتبارات باید توسط دستگاه‌های تخصصی، توزیع شود.

۹۵۵۶/۶۰۸۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش