به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در گفتگو با شبکه خبری بلومبرگ درباره تلاش‌های دیپلماتیک کشور برای حل اختلافات گفت : ایران بیش از میزانی که رهبر کره شمالی با ترامپ مذاکره کرد، وارد تعامل با آمریکا شده اما فقط ضرر کرد.

وی با تاکید بر این نکته که اگر دنبال ساخت سلاح هسته ای بودیم همان موقع که هزینه اش را دادیم می توانستیم بسازیم، بیان داشت: اما نه آن زمان و نه اکنون دنبال آن نیستیم چون رهبر عالی ایران یک فتوای مذهبی برای منع آن داده؛ از طرفی داشتن بمب اتمی را امنیت آور نمی دانیم.

وزیر امور خارجه ایران درباره مذاکره با آمریکا گفت: ما میز مذاکره با آمریکا را ترک نکردیم آنها ترک کردند و می توانند برگردند و می دانند چگونه باید برگردند.

ظریف با بیان اینکه یک اصل اساسی و بدیهی در حقوق این است که کسی از قانون شکنی سود نمی برد، اظهار داشت: انگلیس هیچ حقی در توقیف کشتی حامل نفت ایران نداشته؛ این کار آنها یک دزدی دریایی محض است.

وی افزود:ما دنبال تغییر رژیم در هیچ کشوری نیستیم و به ما ربطی ندارد کدام حکومت در کدام کشور بر سر کار است. به مردم شان مربوط است. ایرانیان دوست دارند در صلح و آرامش زندگی کنند اما با عزت و شرافت.

وزیر امور خارجه ایران نسبت به برگزاری نشست بلندمرتبه نمایشی با ترامپ اظهار بی‌تمایلی کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری که از کشور خارج نمی‌شود. [درباره من نیز]، مسئله فرصتی برای گرفتن عکس یادگاری نیست، بلکه مسئله پیشرفت [در حل اختلافات] است.

وی افزود: ما میز مذاکره را ترک نکردیم. این ایالات متحده بود که ناگهان تصمیم گرفت میز مذاکره را ترک کند. [البته] آنها می‌توانند برگردند.

ظریف تلاش برای حصول توافق جدید با آمریکا بر سر مسائل مختلف از جمله برنامه هسته‌ای را «گزیده‌شدن دوباره از یک سوراخ» توصیف کرده و قاطعانه شرط مقامات کاخ سفید از جمله «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر لزوم مشمول‌شدن برنامه موشکی ایران در هر توافق جدیدی را رد کرد.