سفر گردشگران به بیابان لوت افزایش یافت


سفر گردشگران به بیابان لوت افزایش یافت

بیرجند - ایرنا - تعداد گردشگران داخلی و خارجی که به بیابان لوت و روستاهای اطراف آن به ویژه «دهسلم» نهبندان به عنوان مقر پایگاه جهانی بیابان لوت سفر کرده اند از زمان جهانی شدن این اثر، رشد 30 درصدی داشته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی گفت: بعد از ثبت جهانی بیابان لوت سالانه حدود ۱۰ هزار گردشگر خارجی و داخلی از این میراث جهانی و روستاهای اطراف آن در خراسان جنوبی دیدن می‌کنند.

زهرا رضایی ملکوتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اولویت پژوهشی در این اثر جهانی اشاره کرد و افزود: پس از ثبت جهانی بیابان لوت تحقیقات و پژوهش‌هایی در رابطه با این اثر جهانی صورت گرفته که بررسی و شناسایی فلور بیابان لوت در ۲ فاز و بررسی نقش امنیت اجتماعی در توسعه گردشگری در روستای دهسلم و بیابان لوت از جمله آنهاست.

وی ادامه داد: بعد از پوشش گیاهی، پژوهش در خصوص پوشش جانوری و زمین شناسی از اولویت های بعدی پژوهش در بیابان لوت است که به تناسب اعتبار اختصاص یافته انجام می‌شود.

وی از اختصاص ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی بعد از ثبت جهانی بیابان لوت به خراسان جنوبی خبر داد گفت: این اعتبار در تجهیز و تکمیل پایگاه میراث جهانی بیابان لوت استان خراسان جنوبی، مسیرهای دسترسی و بهسازی و زیباسازی نخلستان روستای دهسلم به عنوان ورودی بیابان هزینه شده است.

رضایی ملکوتی یکی از برنامه‌های پیش رو را تشکیل شرکت تعاونی در روستای دهسلم عنوان کرد و ادامه داد: با تشکیل این شرکت تعاونی حمایت از روستاییان اطراف بیابان با محوریت دهسلم افزایش می‌یابد و اقداماتی در راستای رونق اشتغال ویژه صنایع دستی و خانه‌های بومگردی انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به افزایش سرمایه گذاری در روستاهای اطراف بیابان لوت بعد از جهانی شدن اظهار داشت: کمپ کویرنوردی در روستای دهسلم با مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع پذیرای گردشگران و مسافرانی است که برای تفریح و دیدن جاذبه‌های بیابان به این روستا سفر می‌کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت خراسان جنوبی افزود: این کمپ به بخش خصوصی واگذار شده و سه خانه بومگردی هم برای اسکان و پذیرایی از میهمانان در این روستا راه اندازی و تجهیز شده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه تعداد خانه‌های بومگردی در روستاهای اطراف بیابان لوت به تعداد ۱۰ باب افزایش یابد بیان کرد: این امر مستلزم حمایت و تامین اعتبار است.

بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو، ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

بیابان لوت در جنوب شرقی ایران، در شرق کوه‌های مرکزی و رشته کوه‌های زاگرس، در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده است.

مساحت عرصه بیابان لوت حدود ۲۳ هزارکیلومترمربع و حریم حفاظتی آن حدود ۱۸ هزار کیلومترمربع است که شامل ریگ یلان (تپه های ماسه ای)، کلوت ها (یاردانگ ها)، نبکاها، رودخانه شور، گندم بریان، هامادا (دشت ریگی) و غیره است که در این میان کلوتها در غرب و ریگ یلان در شرق با چشم‌اندازی زیبا و شگفت‌انگیز خودنمایی می‌کنند.

بیابان لوت ویژگی‌های برجسته بسیاری دارد که در دنیا منحصر به فرد است. قرارگیری این منطقه در موقعیت فوق العاده خشک، وزش بادهای قوی، در دسترس بودن ته نشست رسوبات دریاچهای برای توسعه کلوت‌ها و وجود رسوبات ریزدانه شرایط مناسبی را برای ایجاد و تکامل عوارض زمینشناسی ویژه در بیابان لوت فراهم کرده است.

بلندترین تپه‌های ماسه‌ای دنیا با بیش از ۴۷۵ متر ارتفاع در ریگ یلان خراسان جنوبی واقع شده است. همچنین بلندترین کلوت های دنیا با بیش از ۱۵۵ متر ارتفاع در این بیابان قرار دارند.

بزرگترین کلوت ها با بیش از ۴۰ کیلومتر طول، نبکاهای حاشیه غربی لوت، در امتداد کلوت‌ها با ارتفاع حدود ۱۲ متر و گرم‌ترین نقطه زمین (قطب حرارتی) با بیش از ۷۰ درجه سانتیگراد در جنوب غربی ریگ یلان از دیگر جاذبه‌های این بیابان محسوب می‌شود.

۹۸۹۳* ۶۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید