لغو ممنوعیت صادرات سیب یک مطالبه عمومی در آذربایجان‌غربی است


لغو ممنوعیت صادرات سیب یک مطالبه عمومی در آذربایجان‌غربی است

مهاباد- ایرنا- سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: لغو ممنوعیت صادرات سیب یک مطالبه عمومی کشاورزان استان است و این سازمان از صادرات این محصول استقبال خواهد کرد.

محمد دهقان روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنابا اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی رتبه اول تولید سیب کشور را داراست، افزود: باید در ابتدا میزان مصرف داخلی محصولات تولیدی کشور مشخص و سپس اقدام به صادرات محصول مازاد شود که در خصوص سیب وزارت جهاد کشاورزی بهترین تصمیم را گرفته است.

وی با اشاره اینکه امسال ۶ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال برای احیای واحدهای نیمه فعال و راکد استان در نظر گرفته شده است، بیان کرد: این مبلغ تخصیص شهرستانی ندارد و در هرکجا واحدی که توانایی راه‌اندازی و تکمیل ظرفیت داشته باشد، می‌تواند از آن استفاده کند.

دهقان همچنین راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی را در اولویت اصلی برنامه صمت در سال جاری عنوان کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال ۵۴ واحد راکد و غیرفعال آذربایجان‌غربی به چرخه تولید بازمی‌گردد، ۵۵ واحد تولیدی نیمه فعال با ظرفیت کامل کار می‌کند و ۶۷ طرح نیمه تمام نیز به بهره‌برداری می رسد.

وی اضافه کرد: تسهیلات ارایه شده در قالب وام‌های ارزان قیمت شامل بهره‌های ۱۲ و ۱۴ درصد در اختیار صنعت‌گران گذاشته می‌شود تا زمینه فعالیت دوباره و تحقق شعار سال فراهم گردد.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۹۷ هیچ واحد تولیدی به تعطیلی کشیده نشده، ابراز امیدواری کرد با پرداخت تسهیلات دولت هیچیک از کارگاه‌های تولیدی به دلیل کمبود منابع مالی تعطیل نشود.

وی در خصوص وضعیت واحدهای صنعتی در مهاباد نیز گفت: ۱۳۷ واحد تولیدی در مهاباد در پروانه فعالیت هستند که ۷۷ واحد آن‌ها در حال تولید و مابقی راکد است و ۹۹ طرح نیمه فعال تولیدی در مهاباد شناسایی شده که از این تعداد ۱۶ واحد تولیدی با وجود داشتن پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد هم اکنون بدون فعالیت راکد مانده اند.

آذربایجان‌غربی با ۵۳ هزار هکتار باغات سیب و تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تُن قطب اصلی تولید این محصول در کشور به شمار می رود و ارومیه با ۲۳ هزار و ۱۵۰ هکتار رتبه نخست سطح زیرکشت این محصول در استان را به خود اختصاص داده است.

۹۹۰۳/‏‬ ۳۰۲۰/‏۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس