پرورش پاییزه کرم ابریشم در استان‌های مستعد


پرورش پاییزه کرم ابریشم در استان‌های مستعد

رشت - ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور گفت: در سال جاری پرورش پاییزه کرم ابریشم در استان های مستعد برنامه ریزی شده و این مهم با 300 جعبه تخم نوغان آغاز می شود.

گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به ایرنا حاکیست؛ صورتی در مراسم روز مزرعه ملی ابریشم در مرکز تحقیقات ابریشم کشور؛ نقطه کلیدی اقتصاد و تولید را علمی کردن آن دانست و افزود: با کمک مرکز تحقیقات و دانشگاه گیلان به ۱۲ واریته جدید تخم نوغان با کیفیت و راندمان بالا دست پیدا کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه توت غذای اصلی کرم ابریشم است، عنوان کرد: در شرایط مطلوب به بیش از دو میلیون اصله نهال اصلاح شده نیاز داریم که در سال پیش رو، یک میلیون اصله در دستور کار قرار گرفته است.

صورتی افزایش ۵۵ درصدی توزیع تخم نوغان طی ۱۰ سال گذشته را موجب بالا رفتن ۲۱ درصدی میزان تولید پیله تر ابریشم دانست و اظهار کرد: از ۲۲ استان پرورش دهنده نوغان به ۳۱ استان پروش دهنده ارتقا یافته ایم ضمن آنکه سومین محصول با ارزش تولیدی استان، پیله ابریشم است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه اتکای صنعت ابریشم به تولید داخلی نخ ابریشم از ۲۸ درصد در سال گذشته به ۴۳ درصد افزایش یافته، گفت: با برنامه ریزی انجام شده در دوره ای پنج ساله و با استفاده از ظرفیت های داخلی، امکان تولید سه هزار و ۲۰۰ تن پیله ابریشم و خوداتکایی در این صنعت پیگیری می شود.

به گفته سروری، در طرح اصلاح نژاد هیبریدهایی تجاری تولید کردیم که هر جعبه کرم ابریشم ۲,۵ تا سه کیلوگرم افزایش تولید پیله تر را خواهیم داشت.

هفت هزار خانوار گیلانی در تولید نوغان مشغول فعالیتند و در سالجاری حدود ۱۴ هزار جعبه تخم نوغان بین بهره برداران توزیع شده است.

شورای عالی اقتصاد امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم را با ۲۱ درصد افزایش، ۲۱ هزار و ۹۰۶ تومان تعیین کرد. ۱۸ هزار خانوار ۲۲ استان کشور، به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند؛ این خانوارها سالانه حدود ۹۰۰ تن پیله تر ابریشم تولید می کنند.
۴۱ درصد پیله تر ابریشم ایران در گیلان تولید می شود.
پرورش پیله ابریشم متناسب با شرایط آب هوایی هر استان از اوایل فروردین تا اواخر خرداد انجام می شود.

۷۲۹۵/‏۲۰۰۷/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج