راه چاره کاهش شکاف نسلی و درک نسل جدید چیست؟


راه چاره کاهش شکاف نسلی و درک نسل جدید چیست؟

چیزهای زیادی وجود دارند که والدین در مورد فرزندان نوجوان امروزی خود درک نمی‌کنند؛ البته همیشه بین عقاید دو نسل قدیم و جدید، درباره موضوعاتی مانند عشق، زندگی، موفقیت و چیزهای دیگر اختلاف وجود داشته است؛ اما در عصر حاضر تکنولوژی به این شکاف شدیداً دامن زده است.

به گزارش فانوس، شکاف نسلی به مجموعه اختلافاتی که بین والدین یا بزرگسالان و نسل جوان وجود دارد، گفته می‌شود. همیشه بین عقاید دو نسل قدیم و جدید، درباره موضوعاتی مانند عشق، زندگی، موفقیت و چیزهای دیگر اختلاف وجود داشته است؛ اما در عصر حاضر تکنولوژی به این شکاف دامن زده است. به بیان ساده‌تر شکاف نسلی را می‌توان با یک جمله از سوی نسل جدیدی‌ها توصیف کرد: «شما نمی‌توانید درک کنید». این جمله‌ای است که همیشه نسل جوان به نوعی به نسل قدیم گفته است؛ یعنی ما به والدین خود گفته‌ایم و آن‌ها نیز به والدین خود گفته‌اند.

راه چاره کاهش شکاف نسلی و درک نسل جدید چیست؟

شکاف نسلی امروز
چیزهای زیادی وجود دارند که والدین در مورد فرزندان نوجوان امروزی خود درک نمی‌کنند. از تکیه‌کلام‌ها و مد گرفته تا موسیقی و حتی تکنولوژی. به عنوان مثال نوجوانان امروزی ترجیح می‌دهند به جای حرف زدن، در شبکه‌های اجتماعی مجازی پست بگذارند؛ یا برعکس والدینشان که حاضر هستند مسیری را 20 دقیقه پیاده‌روی کنند تا 10 هزار تومان صرفه‌جویی کنند، جوانان امروزی ترجیح می‌دهند تا به جای 20 دقیقه پیاده روی 10 هزار تومان خرج کند.

چرا والدین جوانان امروز را درک نمی کنند؟
امروزه فشار زندگی، زیاد و طاقت فرسا است. به همین نسبت، نوجوانان با چالش‌های بیشتری نسبت به قدیم مواجه هستند: فشار بیش از حد استرس، فشار برای پذیرفته شدن در گروه‌های اجتماعی، برای سازگاری و مورد قبول واقع شدن، برای فعالیت‌های آنلاین و مهمتر از همه فشار برای موفق شدن در جامعه امروز.

امروزه رقابت به قدری زیاد است که نوجوانان بیشتر از هر زمان دیگری دچار استرس هستند. در حالی که نوجوانان درگیر حفظ وجهه سرزنده و خوش‌مشرب خود و تلاش مستمر برای زیبا بودن هستند، خطر فزاینده افسردگی، اضطراب و سردرگمی آن‌ها را تهدید می‌کند. اما چه چیزی در طول نسل‌ها به شدت تغییر کرده است؟ چرا والدین امروز اینقدر از نوجوانان خود دور هستند؟

راه چاره کاهش شکاف نسلی و درک نسل جدید چیست؟

1. زندگی پر مشغله والدین
در گذشته والدین تنها نگران تحصیلات، انتخاب شغل و انتخاب همسر فرزندان خود بودند. در واقع ما مرکز تمام دنیای والدین خود بودیم. اما امروزه دغدغه‌های والدین بیشتر شده است. سر آن‌ها با کار و حلقه بزرگ دوستان اجتماعی خود گرم است. نباید فراموش کرد که گوشی‌های هوشمند و اینترنت نیز به این مشغله‌ها اضافه شده‌اند. با تمام این دغدغه‌ها دیگر زمانی برای وقت گذراندن با خانواده وجود ندارد و یا اگر وجود داشته باشد آنقدر کم است که محسوس نیست و به همین علت است که فرزندان از والدین خود فاصله گرفته‌اند.

2. زندگی پر مشغله نوجوانان
نوجوانان احساس تنش و اضطراب می‌کنند؛ زیرا زندگی پر مشغله‌ای دارند و در بسیاری از جنبه‌های زندگی باید پیشرفت کنند. برنامه آن‌ها آنقدر پر است که به سختی می‌توانند درباره آنچه که در اطرافشان حال رخ دادن است، فکر کنند. آن‌ها از مدرسه به خانه می‌روند و بعد از آن به فعالیت‌های متفاوتی، از انجام دادن تکالیف گرفته تا کلاس‌های فوق‌برنامه می‌پردازند.

به نظر می‌رسد که با این فعالیت‌ها نوجوانان در حال اعتلای شخصی خود هستند. اما آنچه والدین درک نمی‌کنند این است که اینگونه فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده وقتی بیش از حد زیاد می‌شوند، باعث بروز اختلال و برهم زدن آرامش در ذهن فرزندان آن‌ها می‌شود؛ زیرا عملاً آن‌ها مجبور می‌شوند تا در تمامی این زمینه‌ها خوب عمل کنند و از این طریق فشار موجود بر روی آن‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود.

راه چاره کاهش شکاف نسلی و درک نسل جدید چیست؟

3. تشدید شکاف نسلی توسط تکنولوژی ها
بیایید صادق باشیم. گوشی‌های هوشمند،تبلت‌ها و به طور کلی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ما را بیشتر و بیشتر از هم جدا کرده است. ما بیشتر وقت خود را به زندگی در دنیای دیجیتالی می‌گذرانیم تا دنیای واقعی. اکنون به‌اشتراک‌گذاری حرف‌هایمان در شبکه‌های اجتماعی، اهمیت بیشتری نسبت به حرف زدن با خانواده پیدا کرده است. هنگام صرف غذا به جای گپ زدن و خندیدن با یکدیگر، سرمان با گوشی‌های هوشمندمان گرم است و مشغول چک کردن آخرین پست‌های دوستان، لایک کردن‌، نظر دادن‌ و پیام فرستادن‌ هستیم.

راه چاره کاهش شکاف نسلی و درک نسل جدید چیست؟

به نوجوانان خود نزدیک شوید و به حرف آن‌ها گوش فرا دهید
اگر مایل هستید تا این شکاف نسلی را کاهش دهید، نیاز دارید تا با فرزند نوجوان خود آزادانه درباره هر چیزی حرف بزنید. اگر با آنها حرف نزنید، مسائل خود را به اشتراک نگذارید و اعتمادشان را جلب نکنید، آن‌ها نیز با شما چیزی را به اشتراک نخواهند گذاشت. شما باید کسی باشد که اولین قدم را در این راه بر می‌دارد. سعی کنید به فرزند نوجوان خود نزدیک شوید، از فعالیت‌های اینترنتی آن‌ها آگاه شوید و وقتی چیزی به شما می‌گویند خود را علاقمند نشان دهید. تنها در این صورت است که واقعاً می‌توانید دریابید چه چیزی آن‌ها را اذیت می‌کند تا به آن‌ها کمک کنید از دام افسردگی و اضطراب رهایی یابند.

مترجم: فرید ناهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا