نقش مهم آبخیزداری در کاهش فرسایش خاک بی بدیل است


نقش مهم آبخیزداری در کاهش فرسایش خاک بی بدیل است

خبرگزاری آریا- معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اقدامات آبخیزداری سه تا 9 تن در هکتار فرسایش خاک را کاهش داده است.

نقش مهم آبخیزداری در کاهش فرسایش خاک بی بدیل است
خبرگزاری آریا-معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اقدامات آبخیزداری سه تا 9 تن در هکتار فرسایش خاک را کاهش داده است.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، خسرو شهبازی با اشاره به تأثیر مثبت انجام اقدامات آبخیزداری تصریح کرد: با اجرای این اقدامات سه تا 9 تن در هکتار میزان فرسایش خاک کاهش یافته، تولید علوفه در هر هکتار به 120 کیلوگرم رسیده، 70 درصد حجم سیلاب‌ها در کشور و 32 درصد میزان تبخیر آب‌های سطحی کشور کاهش یافته است.
وی گفت: در سال جاری 150 میلیون یورو برای انجام فعالیت‌های آبخیزداری کشور تخصیص یافته است.
معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: با تصویب مجلس و دولت و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری، در سال جاری برای اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری 150 میلیون یورو به فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور تخصیص یافته است که با این اعتبار در 377 شهرستان و حدود 1034حوزه آبخیز کشور پروژه‌های آبخیزداری اجرا می‌شود.
شهبازی با اشاره به اینکه از دهه 70 تاکنون اقدامات موثری در بخش آبخیزداری و تغذیه سفره‌های زیرزمینی کشور انجام شده است تصریح کرد: در سال گذشته عملیات آبخیزداری در 340 شهرستان، 649 حوضه آبریز با اعتبار 200 میلیون دلار انجام شده است.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مرتع و آبخیزداری با بیان اینکه 61 درصد مساحت کشور برابر با 100 میلیون هکتار با خطر خشکسالی و فرسایش مواجه هستند، افزود: سالانه 16.7 تن متوسط فرسایش خاک در کشور بوده که یکی از بالاترین میزان فرسایش‌های خاک در کل جهان است که این موضوع نشان می‌دهد باید برای انجام عملیات آبخیزداری در کشور تلاش کرد.
شهبازی با بیان اینکه اخیرا قانون جامع خاک در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، عنوان کرد: در حال حاضر هشت طرح مهم و عملیاتی برای مقابله با بحران های طبیعی تهیه و به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده که 6 مورد از آنها برای مهار سیلاب‌ها بوده است.



کدM-ch2531

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403