پرداخت تسهیلات براساس توجیه اقتصادی واحدها صورت گیرد


پرداخت تسهیلات براساس توجیه اقتصادی واحدها صورت گیرد

مهاباد- ایرنا- فرماندار میاندوآب گفت: بانک‌های عامل در اعطای تسهیلات برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی باید توجیه اقتصادی آن‌ها را بررسی کنند.

مهدی قهرمانی عصر روز چهارشنبه در جلسه ستاد رونق تولید این شهرستان اظهار کرد: طرح‌های تولیدی نیمه‌فعالی که درصدد بازگشت به چرخه تولید هستند باید کاربری خود را برحسب نیاز جامعه و بازار مصرف تغییر دهند.
وی بیان کرد: در شرایط فعلی بازاری برای عرضه برخی محصولات تولیدی وجود ندارد و از این رو اینگونه واحدها توجیه اقتصادی طرح‌ها را باید بررسی کرده و فعالیت و عرضه محصول خود را بر اساس تقاضای بازار تنظیم کنند.
وی با اشاره به راه‌اندازی برخی واحدهای صنعتی فاقد توجیه اقتصادی، اظهار کرد: در احداث یک واحد سردخانه باید بررسی شود که محصول سیب در اوج تولید چقدر خواهد بود و بعد از آن مجوز ساخت آن صادر شود تا سرمایه‌گذاران پس از چند سال دچار ضرر و زیان نشوند و سایر واحدهای تولیدی مشابه نیز متحمل خسارت نگردند.
«قهرمانی» با بیان اینکه هم‌اکنون در آذربایجان‌غربی مجوز ساخت سردخانه‌هایی با ظرفیت ۲ میلیون تُن محصول باغی صادر شده، افزود: این در حالی است که در بهترین شرایط یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات باغی در استان تولید می‌شود که از این میزان نیز ۴۰۰ هزار تن آن جهت تازه‌خوری به بازار عرضه می‌شود و با این احتساب نصف سردخانه‌ها خالی از ظرفیت می‌ماند.
وی افزود: رونق تولید به معنای آن نیست که واحد تولیدی باید راه اندازی شود یا واحدهای غیرفعال تحت هر شرایطی دوباره به چرخه اقتصاد برگردند، بلکه این مهم باید در نظر گرفته شود که این واحدها براساس نیاز جامعه و تقاضای بازار فعالیت کنند.
وی با اشاره به راه‌اندازی مجدد برخی واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی میاندوآب گفت: سه طرح که در آستانه بهره‌برداری قرار دارد، پیش از این کاربری دیگری داشت که سرمایه‌گذاران کاربری آن‌ها را بنا به مدنظر قرار دادن نیاز بازار تغییر داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه سعی بر این است که مشکل واحدهای تولیدی راکد حل شود و به چرخه تولید بازگردد، افزود: بر اساس منویات رهبری در راستای حمایت و رونق تولید واحدهایی که نیمه فعال یا راکد است باید با هدف بازگشت به چرخه تولید حمایت شود ولی واحدی که با وجود حمایت تمایل به راه‌اندازی مجدد ندارد باید تعیین تکلیف شود.
مدیر جهادکشاورزی میاندوآب نیز در این جلسه اظهار کرد: در بخش کشاورزی این شهرستان ۴۰۱ طرح در زمینه صنایع تکمیلی و تبدیلی، واحدهای تولیدی و واحدهای دامی صنعتی و نیمه‌صنعتی وجود دارد که از این تعداد ۱۱۳ واحد فعال است.
علی دیانتی با بیان اینکه ۲۰۰ واحد نیز نیمه‌فعال یا زیر ظرفیت اسمی فعالیت می‌کند، افزود: ۶۰ واحد هم غیرفعال بوده و ۲۸ واحد نیز پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارد که نیاز است در زمینه تامین اعتبار از محل اشتغال فراگیر و روستایی این واحدها حمایت شود و برخی نیز که توان مالی دارند نیاز است که در سایر زمینه‌ها حمایت شوند.
وی با بیان اینکه با تکمیل و راه‌اندازی این طرح‌ها برای سه هزار نفر زمینه اشتغال فراهم می‌شود، افزود: مشکل اصلی این واحدها نبود نقدینگی است و مشکل برخی طرح‌ها مانند محصولات گلخانه‌ای اختصاص آب است که باید این مهم نیز در ستاد رونق تولید شهرستان پیگیری و رفع مانع شود.
وی بیان کرد: اختصاص آب به کشت محصولات گلخانه‌ای مورد تاکید و اولویت مهم وزارت جهادکشاورزی است که معاون امور زراعت این وزارتخانه نیز در سفر اخیر خود به میاندوآب به اختصاص آب برای اینگونه محصولات تحت هر شرایط مکانی تاکید کرد.
وی گفت: تخصیص آب برای اینگونه طرح‌ها نقش مهمی در ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران به راه‌اندازی طرح خود با استفاده از سرمایه شخصی خواهد داشت.
هم اکنون ۱۷۳ واحد صنعتی در شهرک صنعتی میاندوآب وجود دارد که ۱۲۵ واحد دارای پروانه بهره برداری است؛ از این تعداد ۸۷ واحد فعال و ۳۸ واحد نیز غیرفعال است که امسال ۱۰ واحد دیگر با تغییر کاربری و سرمایه‌گذاری جدید به چرخه تولید باز می‌گردد که در امر اشتغال شهرستان نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

میاندوآب یکی از مناطق صنعتی مهم آذربایجان غربی به شمار می رود.

۹۸۷۱/‏۶۱۸۵/‏۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی