تخصیص 12 میلیارد ریال برای تجهیز مراکز فرهنگی مناطق حاشیه نشین زنجان


تخصیص 12 میلیارد ریال برای تجهیز مراکز فرهنگی مناطق حاشیه نشین زنجان

زنجان - ایرنا - در کار گروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده استان اختصاص 12 میلیارد و 730 میلیون ریال اعتبار برای تجهیز مراکز فرهنگی و اجتماعی مناطق حاشیه نشین شهر زنجان، سکونت 12 درصدی جمعیت شهر در سکونتگاه‌های غیر رسمی و کسب رتبه دوم دانشگاه علوم پزشکی استان در اجرای مطلوب طرح بسیج ملی فشار خون مطرح شد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان شامگاه چهارشنبه در این جلسه گفت: امسال ۱۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال اعتباربرای تجهیز فضاهای فرهنگی و اجتماعی محلات حاشیه نشین، به پنج دستگاه اجرایی فنی و حرفه ای، امور کتابخانه ها، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی استان اختصاص یافته است.

مسیح الله سلطانی افزود: بیشترین اعتبارات با حدود ۸ میلیارد ریال به اداره کل آموزش و پرورش استان اختصاص یافت که دستگاه‌های متولی امر به این مهم توجه کنند که این اعتبارات باید حداکثر تا پایان سال مالی جذب شود.

زندگی بیش از ۶۵ هزار نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی استان

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در ادامه افزود: طبق سند توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی این نوع سکونتگاه‌ها همان حاشیه نشینی در شهرهاست که از پدیده های عمده ناپدار کننده شهری به ویژه در کشورهای درحال توسعه است.

مسعود بیات منش افزود: با توجه به سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، سکونتگاه‌های غیر رسمی محله‌ها و محدوده‌هایی هستند که خارج از ضوابط و قوانین در درون و یا خارج از محدوده شهرها بصورت شتابزده ساخته شده و دچار ضعف شدید خدمات و سرانه های شهری هستند.

وی اظهار داشت: مجموع مساحت سکونتگاه‌های غیر رسمی استان ۳۶۷ هکتار با ۶۵ هزار و ۹۷۷ نفر جمعیت ۱۹ هزار و ۶۹۴ خانوار را شامل می شود که شهرهای زنجان، ابهر و قیدار را در بر می گیرد.

این مسئول ادامه داد: از مجموع مساحت ۶ هزار و ۱۷۰ هکتاری شهر زنجان تعداد هفت سکونتگاه غیر رسمی ۳.۸۴ درصد با ۵۲ هزار نفر معادل ۱۲ درصد جمعیت شهری زنجان را بخود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: در ابهر نیز ۶دهم درصد مساحت با ۱۱ هزار و ۸۹۸ نفر جمعیت سکونتگاه غیر رسمی واقع در حسین آباد این شهر ۱۱ درصد جمعیت این شهر را تشکیل می دهد که این نسبت گویای سرانه های پایین است.

بیات منش افزود: سکونتگاه غیر رسمی قیدار "کوی شریعتی" ۲۸ هکتار مساحت بطور تقریبی نیم درصد مساحت شهر و در اقع سه درصد جمعیت شهری در این مناطق ساکن هستند.

به گفته وی، سکونتگاه‌های غیر رسمی زنجان شامل اسلام‌آباد، نجف‌آباد، سایان، خاندره، شهدا، فاطمیه و گوجیک آباد محسوب می شود.

زنجان در پوشش بسیج ملی کنترل فشار خون در کشور دوم شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح ملی بسیج غربالگری فشار خون در این استان گفت: در مدت تعیین شده ۶۲۱ هزار و ۸۴ نفر در این استان غربال شدند که در سطح کشور پس از دانشکده جهرم، زنجان به لحاظ پوشش ۱۰۰ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت.

دکتر پرویز قزلباش افزود: آمار غربالگری فشار خون در سامانه سیب و ایستگاه‌ها به تفکیک شهرستانها در شهر زنجان ۳۰۵ هزار و ۱۶۵ نفر، خدابنده ۸۹ هزار و ۷۳۹ نفر و خرمدره ۴۲ هزار و ۷۰ نفر بوده است.

وی اظهار داشت: میزان رضایتمندی از اجرای این طرح در شهرهای زنجان، ابهر، طارم ۹۶، ۹۷ و ۹۷.۷ درصد بوده است که همکاری مردم و ارگان ها و دستگاههای متولی امر در تحقق اجرای این طرح بسیار اثر گذار بود.

این مسئول یادآوری کرد: در مجموع برای سنجش فشار خون افراد بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی و زنان باردار در استان ۷۹۷ ایستگاه ثابت و سیار و پایگاه‌های سلامت، مراکز، خانه‌های بهداشت و خدمات جامع سلامت در نظر گرفته شده بود.

به گفته قزلباش بسیج ملی کنترل فشار خون از تاریخ ۲۷ اردیبهشت با اجرای برنامه آموزشی و اطلاع رسانی آغاز و غربالگری گروه‌های هدف علاوه بر واحدهای ارائه خدمات بهداشتی در ایستگاههای ثابت و سیار از تاریخ ۱۷ خرداد امسال شروع شد و ۱۵ تیر به پایان رسید.

۹۶۴۶/‏۶۰۸۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواب فرهاد در بیداری